vervallen theorie, geldig voorlopig rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
FDB
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2018, 10:22

vervallen theorie, geldig voorlopig rijbewijs

Bericht door FDB »

In maart 2015 deed ik mijn theoretisch examen, waar ik onmiddellijk geslaagd was. Ik ging echter mijn papieren omruilen bij de gemeente in augustus 2015. Mijn voorlopig rijbewijs is dan ook geldig vanaf 28/08/2015. Ik heb eind 2017 ook 20u rijles gevold.
Nu wou ik het praktisch examen deze maand (augustus 2018) gaan uitvoeren, maar er werd me verteld dat mijn theorie vervallen was...
Ik moet blijkbaar mijn theorie gaan hernieuwen.
Hoe zit dit dan juist?
Als ik voor 27/08/2018 mijn theorie opnieuw doe, en slaag, kan ik dan zonder bijkomende handelingen het praktijkexamen beginnen? Of gelden er sinds 2018 andere regels?
Moet ik dan terug naar de gemeente om alles in te ruilen en terug de 20u rijles volgen? Of blijft alles doorlopen tot 27/08/2018?
Mocht ik dan niet slagen voor het praktijkexamen maar wel voor de theorie voor 27/08, moet ik dan opnieuw theorie doen en een wachttijd respecteren aangezien mijn voorlopig rijbewijs is vervallen?
Ik heb na de 20u rijles het bekwaamheidsattest niet ingeruild, dit ging nu ook niet meer aangezien mijn theorie vervallen was, kan ik deze wel inruilen als ik voor 27/08 slaag voor de theorie?

Alvast dank.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vervallen theorie, geldig voorlopig rijbewijs

Bericht door Benny Stinkens »

Je hebt 2 opties:

1) je slaagt voor je theorie-examen en gaat nog op praktijkexamen VOOR dat je huidig voorlopig rijbewijs vervallen is.
Je hoeft daar voor niet terug naar de gemeente, het bewijs van slagen voor je theorie samen met je nog geldig voorlopig rijbewijs volstaat.

2) Je slaagt voor je theorie-examen en gaat op de gemeente je voorlopig rijbewijs inruilen voor een voorlopig rijbewijs 18 maanden.
VOOR dat je huidig voorlopig rijbewijs vervallen is.
Je hoeft er geen praktijklessen meer voor te volgen, dit heb je al gedaan.
(je rijschool moet je dan wel een bekwaamheidsattest daarvoor gegeven hebben) :idea:
Je zit dan wel in de nieuwe regel:
A) 9 maanden stage rijden wat geen probleem is want de maanden die je met het ander voorlopig rijbewijs gedaan hebt tellen mee.
B) Terugkommoment.

Wat je zeker NIET moet doen is je huidig voorlopig rijbewijs laten vervallen :!:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie