Kruispunt met 3 baanvakken

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
DeadZeus
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:07

Kruispunt met 3 baanvakken

Bericht door DeadZeus »

Ik ben niet zeker wat de wetgeving over volgende situatie zegt.

Er is bij mij in de buurt een kruispunt met lichten. Er zijn 3 baanvakken om het kruispunt op te rijden van waar ik kom.
Het linkse baanvak met een pijl naar links om naar links af te slagen. Het rechtse baanvak met een pijl rechtdoor en rechts om rechtdoor/rechts af te slagen. En dan een middelste vak zonder enige pijl.

Nu ben ik niet zeker wat je met dat middelste vak mag doen. Als het lang aanschuiven is om naar links af te slaan zijn er sommigen die dan in het middenvak gaat staan om van daar mee links af te slaan. Mag dit? Het is wel duidelijk als iemand dit doet dat ze de bestuurders op het linske vak hinderen bij het afslaan. Wat mag je in dit middenvak zonder pijl doen? Alleen rechtdoor? Of alle richtingen uit?

Ik kan geen foto posten want er zijn net werken voltooid en met streetview is dit niet te zien.

Bedankt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Kruispunt met 3 baanvakken

Bericht door Jozef »

DeadZeus schreef: 15 jun 2018, 16:19Als het lang aanschuiven is om naar links af te slaan zijn er sommigen die dan in het middenvak gaat staan om van daar mee links af te slaan. Mag dit?
Neen, dat zijn asocialen die willen voorkruipen. Om naar links af te slaan, moet je daar de rijstrook met de pijl naar links volgen.
Wat mag je in dit middenvak zonder pijl doen? Alleen rechtdoor? Of alle richtingen uit?
Alleen rechtdoor. Want om linksaf te slaan moet je de rijstrook met de pijl naar links volgen, en om rechtsaf te slaan de rijstrook met de pijlen rechtdoor en naar rechts.
Bedankt
Alstublieft, graag gedaan. :wink:
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruispunt met 3 baanvakken

Bericht door Inazuma »

DeadZeus schreef: 15 jun 2018, 16:19 Er zijn 3 baanvakken om het kruispunt op te rijden van waar ik kom.
Het linkse baanvak met een pijl naar links om naar links af te slagen. Het rechtse baanvak met een pijl rechtdoor en rechts om rechtdoor/rechts af te slagen. En dan een middelste vak zonder enige pijl.

Nu ben ik niet zeker wat je met dat middelste vak mag doen.
Niets ...

Linksaf MOET je links rijden
Rechtdoor en rechtsaf MOET je rechts rijden.

Je mag de middenrijstrook dus eigenlijk niet gebruiken.

Dwaas weg-wanbeheer door mensen die de wegcode niet kennen of niet willen toepassen.

Als het lang aanschuiven is om naar links af te slaan zijn er sommigen die dan in het middenvak gaat staan om van daar mee links af te slaan. Mag dit?
Neen

Ik kan geen foto posten want er zijn net werken voltooid en met streetview is dit niet te zien.
waar is het ergens ?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruispunt met 3 baanvakken

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: 15 jun 2018, 22:12
DeadZeus schreef: 15 jun 2018, 16:19 Wat mag je in dit middenvak zonder pijl doen? Alleen rechtdoor? Of alle richtingen uit?
Alleen rechtdoor. Want om linksaf te slaan moet je de rijstrook met de pijl naar links volgen, en om rechtsaf te slaan de rijstrook met de pijlen rechtdoor en naar rechts.
Nope

Om rechtdoor te rijden, MOET je in het rechtervak rijden, het enige gemarkeerd voor rechtdoor ...
SopSiemel

Re: Kruispunt met 3 baanvakken

Bericht door SopSiemel »

Inazuma schreef: 16 jun 2018, 19:41
Jozef schreef: 15 jun 2018, 22:12
DeadZeus schreef: 15 jun 2018, 16:19 Wat mag je in dit middenvak zonder pijl doen? Alleen rechtdoor? Of alle richtingen uit?
Alleen rechtdoor. Want om linksaf te slaan moet je de rijstrook met de pijl naar links volgen, en om rechtsaf te slaan de rijstrook met de pijlen rechtdoor en naar rechts.
Nope

Om rechtdoor te rijden, MOET je in het rechtervak rijden, het enige gemarkeerd voor rechtdoor ...

Tenzij er ook het bord F13 of F15 gebruikt wordt & men deze wil opvolgen. Eventueel als dit kruispunt binnen de bebouwde kom zou liggen, dan mag men de rijstrook kiezen die het beste bij de bestemming aanleunt. Natuurlijk niet als er pijlen aanwezig zijn, die ben je dus verplicht te volgen.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruispunt met 3 baanvakken

Bericht door Inazuma »

SopSiemel schreef: 23 jun 2018, 12:59 Tenzij er ook het bord F13 of F15 gebruikt wordt & men deze wil opvolgen. Eventueel als dit kruispunt binnen de bebouwde kom zou liggen, dan mag men de rijstrook kiezen die het beste bij de bestemming aanleunt. Natuurlijk niet als er pijlen aanwezig zijn, die ben je dus verplicht te volgen.
F13 en F15 geven een uitzondering op het rechts rijden en inhalen
Niet op voorsorteringspijlen ...

F13 geeft aan dat er voorsorteringspijlen aankomen

F13. Verkeersbord dat pijlen op de rijbaan aankondigt en de keuze van een rijstrook voorschrijft.

Als er F13/F15 staan die afwijken van de voorsorteringspijlen, moet je de voorsorteringspijlen volgen.


Enkel bij de voorsorteringspijlen wordt bepaald welke rijstrook je MOET gebruiken

(in afwijking van de regels uit Art 19)

77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.
Plaats reactie