PRAKTIJK

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
sloef007
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2018, 15:05

PRAKTIJK

Bericht door sloef007 »

Vorige maandag ben ik naar Erembodegem geweest om mijn praktijkexamen te gaan doen. Alles ging heel goed, mijn manouevres, en had er dan ook een goed gevoel over, toen ik de parking opreed van het examencentrum. Spijtig was dat niet het geval. De reden: ik reed veel te vlot, en volgens haar remde ik niet niet genoeg af aan straten waar er voorrang van rechts was.
Anaïs
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jan 2018, 16:54

Re: PRAKTIJK

Bericht door Anaïs »

Dat is niet leuk maan nu weet je waar je op moet letten voor volgende keer.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PRAKTIJK

Bericht door Jozef »

Je bent nog maar een beginneling, maar je rijdt al "veel te vlot"... man toch, dan is het maar een kwestie van tijd vooraleer je een ongeval hebt.

Met snel rijden zijn er op de openbare weg geen prijzen te winnen. Matig je snelheid. Je vergroot dan enorm de kans dat je een ongeval kunt vermijden, of zijn gevolgen aanzienlijk geringer zijn.

Besef hoeveel verschil zelfs een relatief klein snelheidsverschil uitmaakt: de remafstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid. Het kind dat de straat oversteekt en je nog net niet raakt met een aanvankelijke snelheid van 50 km/h, rijd je aan tegen 40 km/h met een aanvankelijke snelheid van 60 km/h.
sloef007
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2018, 15:05

Re: PRAKTIJK

Bericht door sloef007 »

jozef,

Ik hield mij wel in, aan de straten van voorrang van rechts, maar niet voldoende volgens haar. Het was een straat waar je 50 mag rijden, en reeds ook zo die snelheid, maar volgens haar moet je afremmen tot 40 km en dan terug optrekken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PRAKTIJK

Bericht door Jozef »

Beste,

Even een voorbeeld in ideale omstandigheden.

Tegen 40 km/h heb je een stopafstand van ongeveer 20 meter. Als je 20 meter vóór het kruispunt vol in de remmen gaat, kun je dus nog net een aanrijding vermijden. Als je 20 meter vóór het kruispunt tegen 50 km/h vol in de remmen gaat, dan is de stopafstand ongeveer 28 meter, en zul je het andere voertuig aanrijden tegen ongeveer 37 km/h. Zo zie je dat een schijnbaar klein snelheidsverschil een groot verschil uitmaakt bij het remmen.

Minder snel rijden heeft twee voordelen:
  • Je hebt veel meer kans om een aanrijding te vermijden door te remmen en eventueel ook nog uit te wijken.
  • Komt het toch tot een aanrijding, dan zijn de gevolgen veel minder erg. De kinetische energie bij een aanrijding is immers recht evenredig met het kwadraat van de snelheid.
Hoe sterk je moet vertragen aan een kruispunt met voorrang van rechts, hangt van de zichtbaarheid af. Kun je al van ver zien dat er geen auto uit de zijweg gaat komen, dan hoef je zelfs niet te vertragen. Maar in straten met gebouwen tot op de hoek van het kruispunt kan ook 40 km/h nog veel te snel zijn.
Gast

Re: PRAKTIJK

Bericht door Gast »

Ik had hetzelfde voor dat ik volgens de examinator te snel reed langs de banen met voorrang van rechts. Voor mij was het perfect zichtbaar of er een auto zou komen of niet, maar u zal wel gelijk hebben met de remafstand. Neem nu dat de zichtbaarheid niet optimaal is moet ik dan tegen 20 of 30 km voorbij rijden of hinder ik dan het achterliggende verkeer? Of is het best dat ik volledig stop aan de straat, mij vergewis dat er geen auto komt en dan stapvoets voorbij rijd tot de volgende straat met voorrang van rechts?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: PRAKTIJK

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 20 jun 2018, 06:34Neem nu dat de zichtbaarheid niet optimaal is moet ik dan tegen 20 of 30 km voorbij rijden of hinder ik dan het achterliggende verkeer?
Je moet je snelheid aanpassen aan de zichtbaarheid in de zijstraat met voorrang van rechts.
Hoe minder ver je daarin kan kijken, hoe trager je zal moeten rijden.
Je moet eigenlijk op een normale manier kunnen stoppen om voorrang te verlenen, dus geen noodstop ...

Je vertraagt, en als zicht nog niet voldoende is, vertraag je verder naarmate je kruispunt dichter nadert

In een stedelijke omgeving is 50 bij VVR zo goed als altijd te snel, dan zie je nooit voldoende .
Of is het best dat ik volledig stop aan de straat
Als je nauwelijks wat ziet in de zijstraat, zal je idd bijna of zelfs volledig stil staan tegen dat je aan het kruispunt bent ...

VB:
Hier ga je nagenoeg of volledig stilstaan
https://goo.gl/maps/MdvGvWv46HS2



Als er geen zicht maar ook een oversteekplaats is, en voetgangers van achter de hoek kunnen komen, sta je dan idd stil ... om dan als er geen voetgangers zijn, de oversteekplaats op te rijden om in de zijstraat te kunnen kijken ...
sloef007
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2018, 15:05

Re: PRAKTIJK

Bericht door sloef007 »

gisteren nog eens langsgeweest om mijn praktijk te doen, heel zenuwachtig achter het stuur, en raar maar waar, ik ben geslaagd, en kan mij vanaf donderdag fiere bezitter noemen van een definitief rijbewijs.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PRAKTIJK

Bericht door Jozef »

Profocoat!
Plaats reactie