Motorrijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Yannis Beynen

Motorrijbewijs

Bericht door Yannis Beynen »

Hallo iedereen,

Naar aanleiding van het motorexamen dat ik volgend jaar wens af te leggen (ik ben nu 22 jaar en volgend jaar in oktober word ik er 24) vroeg ik me af wat jullie van het idee vonden om gedurende het anderhalve jaar dat me nog rest van mijn B rijbewijs - dat ik ondertussen al 4,5 jaar heb - gebruik te maken om wat ervaring op te doen met een 125cc motor (Yamaha MT125, 140kg, 11kw, 6 versnellingen). Ik ben er me van bewust dat ik hiervoor 4 lesuren moet nemen.

Enerzijds vind ik het verschrikkelijk moeilijk om nog te wachten :D en zou ik al wat motor willen rijden, anderzijds wil ik ook met zoveel mogelijk ervaring aan de lessen en aan het examen van volgend jaar willen beginnen. Het zit namelijk zo dat ik nog nooit op iets met twee wielen gereden heb buiten een fiets dus dan zou ik toch alvast ervaring hebben met het schakelen en met het feit dat ik me maar op 2 wielen begeef in het verkeer. Ik ben bang dat ik van die 12u les volgend jaar (ik zou voor het 12u systeem kiezen) te veel tijd ga verliezen met het nog te allemaal te leren. Ik zou liever 12u "verfijnen" dan 12u knoeien. Natuurlijk ben ik me er ook van bewust dat het een grote stap zal zijn maar beter deze ervaring dan helemaal niets toch?
Ik denk toch dat er een groot verschil is wanneer iemand zich al anderhalf jaar vertrouwd voelt met een machine op twee wielen in het verkeer en bij het manoeuvreren dan iemand die er nog maar 12u op zit, of zie ik dat verkeerd? Zoals ik al zei heb ik hier helemaal geen ervaring mee.

Mijn theorie A heb ik alvast behaald begin mei, dan was dat alvast achter de rug en aangezien het toch 3 jaar geldig blijft... maar nu begint het toch echt te kriebelen hoor! :D

Zien jullie hier de meerwaarde van in?

Groetjes,
Yannis
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Motorrijbewijs

Bericht door Jozef »

Ik snap het: het motorvirus heeft jou te pakken, zeker met dit zomerse weer. :wink:

Uiteraard kan al vooraf opgedane ervaring met een 125 cm³ jou alleen maar ten goede komen.

Je hebt al ervaring met schakelen en met evenwicht houden op een tweewieler, maar er zijn toch nog een aantal dingen, zoals de juiste kijk-, rem- en bochtentechniek op de motorfiets, die je moet leren. Zorg daarom voor een bekwame lesgever. Die vind je niet noodzakelijkerwijze in een erkende rijschool, ook daar zit kaf onder het koren. Steek eens je licht op bij www.mag.be (03/888.41.63).

Bedenk dat je met een motorfiets statistisch 11 maal meer kans op een ongeval hebt dan met een auto, en je geen koetswerk met een veiligheidsgordel en airbags hebt om je te beschermen. Heel wat automobilisten zullen jou geen voorrang verlenen ("het is toch maar een motorfiets, hij zal wel remmen"). Men zegt dat er twee soorten motorrijders zijn: diegenen die al eens gevallen zijn, en diegenen die nog moeten vallen.

Ik kan jou daarom niet genoeg op het hart drukken om voor degelijke beschermende kledij te zorgen. Bij een val maakt die kledij een enorm verschil uit. Je wil geen verbrijzelde enkel hebben omdat je schoeisel je enkel niet beschermt, en je wil niet dat een chirurg twee uren nodig heeft om de vezels van je verschroeide bluejeans uit de huid van je benen te plukken.

Zoals op vele lesmotorfietsen, kun je links en rechts een beugel laten monteren om bij een val schade aan de motorfiets te vermijden.

Ik wens jou vele veilige en prettige kilometers met de motorfiets. :D
Yannis Beynen

Re: Motorrijbewijs

Bericht door Yannis Beynen »

Dag Jozef,

Het motorvirus heeft me inderdaad zwaar te pakken, al jaren eigenlijk maar nu het dichterbij komt wordt het te erg, zeker nu de eerste stap van de theorie gezet is. Het heeft een reden dat ik dat al ben gaan doen :D Ieder weekend dat ik onderweg ben naar mijn studentenjob kom ik ze tegen, alsof men het er nog eens extra hard in wil wrijven! De ontelbare filmpjes die ik al heb bekeken doen er natuurlijk ook geen goed aan :D

Zelf heb ik mijn licht al eens opgestoken bij Mercator, zij hebben een zeer groot terrein in het Wingepark te Rotselaar maar zoals je zelf zegt is dat geen garantie. Ik zal zeker www.mag.be eens raadplegen.

Die spreuk van de twee soorten rijders heeft een oud-leerkracht me ook ooit verteld :wink: Dat is dan ook mijn enige angst: niet mezelf of de machine, maar wel de andere chauffeurs. Ik heb namelijk al heel veel voorbeelden gezien van wat er kan gebeuren. Telkens ikzelf plaats maak voor motorrijders krijg ik dankbaar teken terug.

De kledij heb ik alvast uitgekozen en ga ik later deze week passen (met het nodige advies) en aanschaffen in een winkel in Zemst. Ik twijfelde nog alleen tussen een tweedelig pak met sportieve boots of een meer universele urban outfit (kevlar jeans, leren vest en laarzen). Het gaat me een serieuze duit kosten maar ik heb me laten vertellen dat ik hier zeker niet op mag besparen. Ik heb de investering er ook gewoon voor over.

Heel erg bedankt voor het antwoord en de wensen.

Groetjes,
Yannis
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Motorrijbewijs

Bericht door Jozef »

Hallo Yannis,

Hartelijk dank voor je bericht, dat mij ten zeerste verheugd heeft.

Het heeft geen zin jezelf te kwellen met het motorrijden uit te stellen. Geniet volop van je jonge jaren. En zoals gezegd, zal het jouw verdere opleiding zeker ten goede komen. Motorrijden is immers een kwestie van degelijke theoretische inzichten, veel oefening en ervaring. Later zou ik jou dan een 500 cm³ aanraden, niet meteen een zware machine. Eens je een goede basis hebt, kun je immers nog heel wat vervolmakingscursussen volgen.

Daar kunnen ze jou bij MAG alles over vertellen. Geloof me, het gaat er daar heel gemoedelijk aan toe, je kunt er de typische kameraadschappelijke sfeer onder motorrijders genieten. MAG is aangesloten bij de FEMA, de Federation of European Motorcyclists' Associations. MAG kan je ook verwijzen naar samenkomsten in het weekend waar je kunt leren zelf je motorfiets te onderhouden en bepaalde herstellingen uit te voeren. Niemand kan dat uiteindelijk zo goed als jij, want niemand houdt zoveel van jouw motorfiets als jij. De beste motortechniekers komen dan ook uit de hobbykringen, niet uit de professionele kringen, want in hobbykringen wordt de arbeidstijd niet in euro's omgerekend.
Yannis Beynen schreef: 05 jun 2018, 16:55 Dat is dan ook mijn enige angst: niet mezelf of de machine, maar wel de andere chauffeurs. Ik heb namelijk al heel veel voorbeelden gezien van wat er kan gebeuren. Telkens ikzelf plaats maak voor motorrijders krijg ik dankbaar teken terug.
Mooi zo, maar reken er niet op dat andere weggebruikers jou ook zullen tegemoet komen.

Een typisch voorbeeld is de voetganger die oversteekt in een bocht. Je gaat de bocht in aan de buitenkant, in het midden van de bocht raak je de middellijn van de rijbaan (opletten: daarbij hang je schuin, en als er een auto uit de tegengestelde richting tegen jouw hoofd totst, kan dat nogal wat hoofdpijn veroorzaken), en je komt de bocht uit aan de buitenkant. Zo heb je de bocht zo ruim mogelijk genomen voor je veiligheid. Maar die voetganger heeft er geen flauw benul van dat jij zo een bocht neemt, hij denkt dat er achter en voor hem toch plaats genoeg is voor jou.

Angst mag je niet hebben, dat is een slechte raadgever, want dan is een ongeval een zich zelf vervullende voorspelling. Je moet alleen veel meer nog dan met een auto defensief rijden: anticiperen op alle mogelijke fouten van andere weggebruikers.

En natuurlijk moet je er ook rekening mee houden dat in die bocht welke je gisteren nog probleemloos tegen 80 km/h nam, vandaag wel eens een vrachtwagen wat zand of olie kan verloren hebben. Bovendien wil je niet geconfronteerd worden met een voertuig dat achter een bocht dwars over de rijbaan staat omdat het geslipt is. Zorg dat je altijd probleemloos kunt stoppen op de afstand die je kunt overzien, zodat je ook niet achteraan aangereden wordt.
De kledij heb ik alvast uitgekozen en ga ik later deze week passen (met het nodige advies) en aanschaffen in een winkel in Zemst. Ik twijfelde nog alleen tussen een tweedelig pak met sportieve boots of een meer universele urban outfit (kevlar jeans, leren vest en laarzen). Het gaat me een serieuze duit kosten maar ik heb me laten vertellen dat ik hier zeker niet op mag besparen. Ik heb de investering er ook gewoon voor over.
Prachtig, dat verheugt me enorm.

Je hoopt natuurlijk dat die kledij jou nooit zal dienen te beschermen, en dat wens ik jou ook toe. Toen ik in 1974 mijn eerste wagen kocht, betaalde ik een supplement voor veiligheidsgordels in mijn eerste auto, in de hoop dat ik ze nooit zou nodig hebben. 40 jaar later, in 2014, reed ik 's nachts in een sneeuwstorm onder een vrachtwagen die daar niet mocht parkeren en totaal onverlicht was. Ik kan jou verzekeren dat ik daarna heel blij was dat ik de gordel correct droeg, anders had ik het wellicht niet meer naverteld.

Het zou leuk zijn als je ons op de hoogte zou houden van jouw vorderingen en ervaringen met het motorrijden.

Met vriendelijke groeten,

Jozef
Yannis Beynen

Re: Motorrijbewijs

Bericht door Yannis Beynen »

Dag Jozef,

Bedankt voor de tips!

Om even snel tussen het studeren door een update te plaatsen: het is zéér snel gegaan vandaag, ik was gaan informeren bij Mercator (knap en professioneel daar in het Wingepark!) en door omstandigheden is er morgen en vrijdag (ja dan al! :shock: ) plaats vrijgekomen, dit kon ik niet aan me laten voorbijgaan. Morgen en vrijdag dus mijn 4 uur les op de 125cc en kan ik na deze week al beginnen proeven van het motorrijden en alvast oefenen voor het motorexamen (na de examens op de unief uiteraard, dat gaat nog even voor :wink: ). Meteen daarna ben ik de motorkledij gaan aanschaffen. Om te antwoorden op wat je zei over de 500cc: in die winkel heb ik voor een Kawasaki ZX10 1000cc gestaan wat best wel confronterend was. Geen denken aan dat ik daar zonder de nodige ervaring op kruip, die machine rijdt met mij in plaats van omgekeerd.

Ik ben zeer benieuwd naar morgen en hopelijk hebben we niet te veel pech met het weer :)

Groetjes,
Yannis
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Motorrijbewijs

Bericht door Jozef »

Goed zo, je laat er waarempel geen gras over groeien! Ik wens je heel veel rijplezier toe.

Maar zorg er natuurlijk ook voor dat de profs aan de univ niet zeggen dat je examen zo goed was, dat ze jou graag in september nog eens zien terugkomen... :lol:
Plaats reactie