Wachttijd verlopen — wat nu?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Mulee

Wachttijd verlopen — wat nu?

Bericht door Mulee »

Hallo,

Ik heb een zeer specifieke vraag.
Ik had een voorlopig rijbewijs van 36 maand. Die was verlopen. Nu zit mijn wachttijd er bijna op.
Mag ik (mits nodige rijlessen) dan een rijbewijs aanvragen van 18 maand?

Ik zou heel graag alleen rijden met de wagen, niet alleen om dan efficient te kunnen oefenen. Maar ook door praktische redenen. Ik heb een vaste job en woon alleen. Het zou moeilijk zijn om steeds met een begeleider op stap te moeten gaan.
Gast

Re: Wachttijd verlopen — wat nu?

Bericht door Gast »

Mulee schreef: 21 mei 2018, 15:06 Hallo,

Ik heb een zeer specifieke vraag.
Ik had een voorlopig rijbewijs van 36 maand. Die was verlopen. Nu zit mijn wachttijd er bijna op.
Mag ik (mits nodige rijlessen) dan een rijbewijs aanvragen van 18 maand?

Ik zou heel graag alleen rijden met de wagen, niet alleen om dan efficient te kunnen oefenen. Maar ook door praktische redenen. Ik heb een vaste job en woon alleen. Het zou moeilijk zijn om steeds met een begeleider op stap te moeten gaan.
Ja, van zodra je wachttijd is verlopen, begin je weer volledig van nul en kan je een rijbewijs van 18 maand aanvragen (op voorwaarde dat je 20 uur les hebt gevolgd). Je hoeft voor die lessen trouwens niet te wachten op het einde van je wachttermijn, je mag die gerust al volgen tijdens je wachttermijn.
dirkrosselKY

Re: Wachttijd verlopen — wat nu?

Bericht door dirkrosselKY »

als je rijbewijs verloopt na jaar moet je hem afgeven aan het stadhuis en mag je niet meer rijden . wil je terug een voorlopig rijbewijs halen, dan moet je 3 jaar wachten. je kan enkel nog een rijexamen afleggen met de rijschool na het volgen van uur rijles.
mulee

Re: Wachttijd verlopen — wat nu?

Bericht door mulee »

Om even terug te komen op dit onderwerp:

ik heb na navraag bij rijscholen eens gecheckt hoeveel uur rijschool ik nog moet volgen.
Blijkbaar heb ik al 20 uur gevolgd over de laatste 3 jaar. Dat is goed nieuws (voor m'n bankrekening toch).
Maar ik heb deze lessen wel bij verschillende rijscholen gevolgd. Is dat een probleem?
Het gaat over 14u bij de ene rijschool, 6u bij de andere.

Ik vermoed dat dit geen probleem is, maar ik vraag het liever om zeker te zijn.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Wachttijd verlopen — wat nu?

Bericht door GRO »

Je vraagt aan de ene rijschool een bewijs van wanneer je hoeveel uur hebt gevolgd en neemt dat mee naar de andere rijschool.
Mulee

Re: Wachttijd verlopen — wat nu?

Bericht door Mulee »

Ja, dat zal ik doen.

Nog een paar vragen: moet ik m’n theorie terug afleggen? Ik heb het al eens afgelegd in de wachttijd.

En: ik mag volgens de rijschool op 17/10 m’n rijbewijs terug aanvragen. Maar ik heb op 29/09/2015 ook lessen gevolgd (lessen gestart op die datum). Dat is technisch gezien een twee tal weken vóór de 3 jaar. Zit er daar wat marge op misschien? Hoe zit dat in elkaar?

Sorry voor de vele vragen. Ik wil gewoon heel zeker zijn
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Wachttijd verlopen — wat nu?

Bericht door de rijprof »

Theorie is 3 jaar geldig.
Op welke datum ben je opnieuw 'geslaagd' voor het theoretisch examen?

Op welke verviel jouw rijbewijs? Op welke datum is je wachttijd voorbij?
Praktijklessen zijn 3 jaar geldig.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wachttijd verlopen — wat nu?

Bericht door Inazuma »

Mulee schreef: 18 sep 2018, 18:53 En: ik mag volgens de rijschool op 17/10 m’n rijbewijs terug aanvragen. Maar ik heb op 29/09/2015 ook lessen gevolgd (lessen gestart op die datum). Dat is technisch gezien een twee tal weken vóór de 3 jaar. Zit er daar wat marge op misschien? Hoe zit dat in elkaar?
Lessen gevolgd voor 18/10/2015 gaan niet meer meetellen op 17/10/2018 ...
Plaats reactie