Geslaagden: hoe veel uur rijles hebben jullie gedaan?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Geslaagden: hoe veel uur rijles hebben jullie gedaan?

Bericht door z183115 »

Voor de geslaagden onder jullie, hoe veel uur rijles hebben jullie afgelegd? 40? 60? 80?

De vraag is om te kunnen inschatten hoe lang het duurt voor een traag lerend iemand om het basis rijden onder de knie te krijgen. Ik heb eens gelezen dat trage personen minstens rond de 55 uur rijles nodig hebben.

Ik lees hier dat velen reeds met hun auto thuis hadden kunnen oefenen voordat ze een praktijkles aanvingen. Echter, ik ben met de rijlessen begonnen zonder enige kennis te hebben van hoe je moet rijden. Het enige wat ik kende was waar de pedalen zaten, alle controlelampjes en de basiscontroles voor het instappen (heb wel het praktijkboek volledig gelezen).

Ik zit zelf aan mijn eerste uur rijles en het is niet goed gegaan; bijna alles is fout gegaan, van pedalen, tot sturen, tot schakelen, tot reflexen.
Hopelijk gaan de volgende rijlessen beter gaan voor mij.
DWB
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2017, 18:34

Re: Geslaagden: hoe veel uur rijles hebben jullie gedaan?

Bericht door DWB »

Het is heel normaal de eerste les er niet veel van te bakken. Een auto besturen is nogal ingewikkeld, en niet te vergelijken met bijvoorbeeld een fiets. Concepten als “koppelingspedaal”, “schakelen”, “het stuur” bestaan voor een gemiddelde Vlaming niet buiten de auto. Het duurt wel even om daaraan gewend te raken.

Zelf was ik meteen geslaagd na 26 uur rijles, zonder thuis te oefenen. Dat is echter nogal aan de snelle kant, en of het toen terecht was om mij op het rijexamen te laten slagen vraag ik me nog altijd af. :D De meesten die ik ken en met de rijschool leerden rijden deden er zo‘n 40 uur over, wie zelf met een begeleider oefende meestal nog veel langer. De variatie daarin is echter enorm. Sommigen hebben 20 uur nodig, anderen 40, anderen 60 of 80 uur. Uiteindelijk lukt het echter iedereen wel.

Succes bij het leren rijden!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Geslaagden: hoe veel uur rijles hebben jullie gedaan?

Bericht door Benny Stinkens »

z183115 schreef: 29 apr 2018, 13:50 Ik zit zelf aan mijn eerste uur rijles en het is niet goed gegaan; bijna alles is fout gegaan, van pedalen, tot sturen, tot schakelen, tot reflexen.
Hopelijk gaan de volgende rijlessen beter gaan voor mij.
Mijn leerlingen beginnen eerst met een fatsoenlijke stuur en kijktechniek aan te leren en dan krijgen ze pas de pedalen en het schakelen. :idea:
Als jij al alles tijdens een eerste les in één keer moet doen is het geen wonder dat dit niet echt goed gaat.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Geslaagden: hoe veel uur rijles hebben jullie gedaan?

Bericht door Gast »

Ik heb nu bijna 2 jaar mijn rijbewijs. Destijds 20u rijles genomen bij de rijschool. Dan 3 maanden "stage" (waar ik moet toegeven dat ik niet bijster veel heb gereden, misschien 5 à 10u). Vervolgens nogmaals 2u rijles voor het examen en van de eerste maal geslaagd. Mits een beetje gezond verstand en inschattingsvermogen moet je zeker kunnen slagen voor het examen. Maneuvers zijn wel een beetje oefenen.
Plaats reactie