Theorie vervallen, voorlopig rijbewijs bijna vervallen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sara123
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2018, 16:45

Theorie vervallen, voorlopig rijbewijs bijna vervallen

Bericht door Sara123 »

Beste

Mijn theorie is vervallen sinds 24/04/2017, mijn voorlopig rijbewijs vervalt op 04/05/2018.

Toen ik 18 werd (want de regel dat je 18 moest zijn om eraan te mogen beginnen gelde toen nog) ben ik onmiddelijk theorie examen gaan afleggen en mijn 1ste voorlopig rijgewijs gaan halen, door medische redenen was dit vervallen.

Ik ben dan opnieuw theorie gaan afleggen op 24/04/2014 (juist dat de wet van 3 jaar wachten na verval van een vorig voorlip rijgewijs tot stand kwam), omwille van de nieuwe wet wet kon ik pas vanaf 30/04/2015 een nieuw voorlopig rijbewijs gaan halen. IK heb toen geprobeerd van rijlessen te volgen maar deze zijn zeer kostelijk en onmogelijk te combineren met mijn onregelmatiche en flexibele werkuren. Na 1 jaar wachten dus nieuw voorlopig rijbewijs gehaald vermits toen mijn 3 jaar wel om waren. Op dat moment heb ik de medling gekregen dat ik dit gewoon binnen de termijn van 36M voorlopig rijbewijs moest doen. Echter heeft mijn werk hier roet in het eten gegooid, was gewoon niet te doen met mijn werkuren. Vermits mijn voorlopig rijbewijs van zou vervallen op 04/05/2018 heb ik Okotber 2017 besloten gehad om van thuis uit te gaan werken vermits ik daar toen voor in aanmerking kwam op het werk om meer tijd te creëren en dus toch nog voor mijn rijbewijs te kunnen gaan.

Deze goedkeuring van thuiswerk heeft dan weer geduurd tot begin november vooraleer dit in orde was. Nadat ik 2 weken van thuis uit aan het werk was is mijn schoonbroer in aller ijl op de spoed binnengebracht in levensgevaar, 3x moeten reanimeren, in coma gelegen op de intensieve,... Deze periode was voorbiij 22 december juist voor de feesten als alles hoofdzakelijk dicht is, tot na 2 de feesten gewacht en in januari heeft de auto gewoon de ganse maand in de garage gestaan waardoor ik met mijn begeleider niet kon gaan oefenen want ik we hadden geen auto (doordat deze zich in de garage bevond), rijlessen waren op dat moment dus ook geen optie want ik kon doordat we geen auto hadden bijna nergens geraken. Dan had ik in februari hier terug aan willen beginnen en ben ik er dus achter gekomen dat ik verkeerde informatie gekregen bij afhaal van voorlopig rijbewijs in 2015. Het heeft tot eind februari geduurd vooraleer dat ik ergens een antwoord kreeg op mijn vraag of dat ik nu wel of niet mijn theorie opnieuw moest gaan afleggen. Na dit antwoord was enige optie nog via rijschool want er kon op dat moment geen afspraak meer gemaakt worden voor verval mijn voorlopig rijgewijs.

Enkele dagen later (ondertussen dus begin Maart) is mijn Vriend zeer ernstig ziek thuisgevallen, dit wilt zeggen dat ik op dat moment en mijn werk en de verzorging/opvolging van mijn vriend zijn ernstige ziekte moest combineren met constant doktersbezoeken met als gevolg toch weer opnieuw tijdsgebrek. Voorlopig ziet het er voor mijn vriend nog niet veel beter uit en heb ik dus nog steeds geen verdere stappen kunnen ondernemen voor het behalen van mijn rijbewijs.

Nu is mijn vraag: Ik heb ergens gezien dat als je opnieuw theorie gaat afleggen, een attest op de gemeente gaat afhelen van oefenen met begeleider bij verval van het voorlopig rijbewijs en 6u les volgen bij een rijschool toch nog praktijkexamen mag gaan doen, Mag dit theorie-examen nu al gebeuren of moet ik wachten tot verval van mijn Rijbewijs om deze regel te vallen ? Wanneer moet dit attest op de gemeente juist afgehaald worden, bij verval van het voorlopig rijbewijs of ervoor ? en klopt het effectief dat als ik dit allemaal gedaan heb dit ik na 6u rijles via de rijschool praktijkexamen mag gaan doen? Wat gebeurt met mijn theorie die ik opnieuw ga doen als ik dan niet slaag op het praktisch rijexamen, Blijft deze dan gewoon geldig tot vervaldatum ? Moeten deze lessen via de rijschool onmiddelijk genomen worden of mag dit bijvoorbeeld ook nog juni gebeuren, vermits ik hier van meer tijd voor heb door een beetje verlof op het werk ?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Theorie vervallen, voorlopig rijbewijs bijna vervallen

Bericht door Inazuma »

Sara123 schreef: 14 apr 2018, 08:52
Nu is mijn vraag: Ik heb ergens gezien dat als je opnieuw theorie gaat afleggen, een attest op de gemeente gaat afhelen van oefenen met begeleider bij verval van het voorlopig rijbewijs en 6u les volgen bij een rijschool toch nog praktijkexamen mag gaan doen
Voorlopig blijft dat de enige oplossing -op weer 3 jaar wachten na- na het verlopen van een voorlopig rijbewijs B
Mag dit theorie-examen nu al gebeuren
Dat kan je al gaan doen.

Resultaat van theoretisch examen blijft 3 jaar geldig.

Mocht je nog praktijkexamen willen gaan doen terwijl je huidige voorlopige rijbewijs B nog geldt, dan moet je de theorie eerst nog eens afleggen, wegens langer dan 3 jaar geleden.
Wanneer moet dit attest op de gemeente juist afgehaald worden, bij verval van het voorlopig rijbewijs of ervoor ?
Dat attest ga je pas krijgen nadat je voorlopige rijbewijs B verlopen is.
en klopt het effectief dat als ik dit allemaal gedaan heb dit ik na 6u rijles via de rijschool praktijkexamen mag gaan doen?
Dat klopt, maar je zal de nodige rij-ervaring moeten opdoen, en dat lukt niet op amper 6 uur ...

Moeten deze lessen via de rijschool onmiddelijk genomen worden of mag dit bijvoorbeeld ook nog juni gebeuren
Dat moet niet onmiddellijk.
Sara123
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2018, 16:45

Re: Theorie vervallen, voorlopig rijbewijs bijna vervallen

Bericht door Sara123 »

Dankjewel voor het antwoord

Dan ga ik het op die manier proberen, ik heb al redelijk wat rijervaring het is juist nog een paar dingen zoals sommige parkeermanouvres bijschaven dus dit zou zeker op een aantal lessen moeten lukken.
samira skeli

Re: Theorie vervallen, voorlopig rijbewijs bijna vervallen

Bericht door samira skeli »

Mijn dochter heeft haar theorieexamen op 12 juli 2019 afgelegd, ze heeft haar voorlopig rijbewijs sinds februari 2022, moet zij haar praktijkexamen dan voor 12juli 2022 afleggen of voor de periode dat haar voorlopig rijbewijs vervalt en dat is is in februari 2023 daar ze 20 uur rijles heeft gevolgt.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Theorie vervallen, voorlopig rijbewijs bijna vervallen

Bericht door Inazuma »

samira skeli schreef: 06 mei 2022, 23:49 Mijn dochter heeft haar theorieexamen op 12 juli 2019 afgelegd,
Als ze examen doet vanaf 12 juli 2022 zal ze opnieuw theorie-examen moeten afleggen - dat is 3 jaar geldig, en moet geldig zijn om examen te mogen doen


ze heeft haar voorlopig rijbewijs sinds februari 2022, moet zij haar praktijkexamen dan voor 12juli 2022 afleggen of voor de periode dat haar voorlopig rijbewijs vervalt
Voor het voorlopige rijbewijs vervalt - eventueel met extra theorie examen vooraf

en dat is is in februari 2023 daar ze 20 uur rijles heeft gevolgt.
Daar klopt iets niet ...

Als ze sinds februari 2022 een voorlopig rijbewijs heeft waarvoor ze 20 uur rijles moest volgen, dat is dan een model M18 en dat is anderhalf jaar geldig,
dus tot augustus 2023

Geldigheidsdatum staat er op, even nakijken
Plaats reactie