Tweede voorlopig rijbewijs 18M

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
AnnVB
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2018, 16:59

Tweede voorlopig rijbewijs 18M

Bericht door AnnVB »

Hey,


In 2011 heb ik de eerste keer mijn voorlopig behaald (18M), ik heb er niets mee gedaan en ik weet niet of ik daarna nog een rijbewijs 36M heb aangevraagd, ik denk van niet. Ik heb geen enkel examen afgelegd.
Ik heb nu opnieuw mijn theorie behaald en heb me ingeschreven voor 20u praktijklessen. Mijn instructeur zei me dat ik niet opnieuw een voorlopig rijbewijs 18M kan krijgen, omdat je dat maar één keer kunt krijgen. Ik kan alleen nog een rijbewijs 36M krijgen OF met de rijschool meteen voor mijn rijbewijs gaan na de lessen. Klopt dit? Ik vind er bitter weinig info over op GOCA.

Grts,

Ann
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Tweede voorlopig rijbewijs 18M

Bericht door Inazuma »

Je kan idd maar één keer een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider / 18 maanden krijgen

Dus of met begeleider en voorlopig rijbewijs B 36m, of alles (lessen & examen) via rijschool
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Tweede voorlopig rijbewijs 18M

Bericht door de rijprof »

Of 3 jaar wachten na een vervallen rijbewijs. Dan kun je opnieuw beginnen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
AnnVB
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2018, 16:59

Re: Tweede voorlopig rijbewijs 18M

Bericht door AnnVB »

Dat is hier dus het geval, aangezien mijn voorlopig rijbewijs al ruim drie jaar vervallen is. Al weet ik niet wat beter is. Oefenen met dat voorlopig rijbewijs of meteen na de lessen examen doen, zoals mijn instructeur zegt.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Tweede voorlopig rijbewijs 18M

Bericht door de rijprof »

Dat hangt gewoon af van jou rijniveau.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Tweede voorlopig rijbewijs 18M

Bericht door Gast »

Hallo iedereen,

Sinds kort ben ik bezig met rijlessen bij de rijschool. Ik zat net aan 10 u les tot mijn begeleidster me zei; Ik kan niet met zekerheid zeggen dat ik op het einde van u 20uur u een attest zou kunnen geven om alleen te rijden. Terwijl ze zelf zegt dat alles zeer goed gaat vindt ze toch dat ik nog niet alleen zou kunnen rijden. Had ze me voorgesteld om ofwel thuis te oefenen en als ik zekerder ben terug mijn lessen die ik nog moet doen op een andere dag te boeken of optie twee nog 6u bij boeken. Wat enorm veel geld kost. Dus heb ik besloten om thuis te oefenen.
Probleem is, als mijn ouders moeten werken ben ik thuis, zijn zij thuis moet ik werken.
Een ander probleem. In 2014 heb ik mijn theorie behaald. In juni 2015 ben ik naar de gemeente om mijn voorlopig rijbewijs geweest. Dus het geldt nog tot juni 2018. Blijkbaar is mijn theorie verlopen en dacht ik dat het enkel ging om mijn voorlopig rijbewijs. Nu moet ik dus terug opnieuw mijn theorie doen maar mijn voorlopig blijft nog gelden.
Weet er iemand of ik om een nieuw voorlopig rijbewijs kan gaan na mijn theorie? Dan heb ik meer tijd om te oefenen , nu wordt alles nog krap. Ik moet nog 8 u lessen volgen en mijn examen moet ik halen voor 26juni waardoor ik enorm weinig tijd ga hebben om te oefenen .
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Tweede voorlopig rijbewijs 18M

Bericht door GRO »

Ik kan niet met zekerheid zeggen dat ik op het einde van uw 20uur u een attest zou kunnen geven om alleen te rijden.
Ik vind het wel merkwaardig dat een lesgeefster na 10 uur al zegt dat ze niet zeker is dat ze een bekwaanheidsattest gaat kunnen geven. Je bent nog maar half met je opleiding. Misschien in die rijschool voor de tweede helft een andere lesgever vragen.

Om examen te kunnen afleggen moet je eerst een nieuw theorie-examen doen en slagen. Dat kan je nu al doen.
Je VR is nog geldig tot juni 18. Dus je hebt nog tijd voor het praktijkexamen.
Gast

Re: Tweede voorlopig rijbewijs 18M

Bericht door Gast »

GRO schreef: 15 mar 2018, 02:56
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat ik op het einde van uw 20uur u een attest zou kunnen geven om alleen te rijden.
Ik vind het wel merkwaardig dat een lesgeefster na 10 uur al zegt dat ze niet zeker is dat ze een bekwaanheidsattest gaat kunnen geven. Je bent nog maar half met je opleiding. Misschien in die rijschool voor de tweede helft een andere lesgever vragen.

Om examen te kunnen afleggen moet je eerst een nieuw theorie-examen doen en slagen. Dat kan je nu al doen.
Je VR is nog geldig tot juni 18. Dus je hebt nog tijd voor het praktijkexamen.
Awel ik denk het dat ik een andere begeleider ga vragen voor de rest van de uren. Alleen heb ik wel schrik want mijn begeleidster vertrouwde ik en ik had er zo een goed gevoel bij. Als ik nu zo een vieze begeleider ga hebben ga mijn zelfvertrouwen zakken. Persoonlijk vind ik dat ik nu juist weinig tijd heb. Ik bedoel, alles gaat zo snel moeten gebeuren en dan is er dan weer de schrik van "ga ik mijn examen wel halen"
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Tweede voorlopig rijbewijs 18M

Bericht door Jozef »

Gast schreef: 15 mar 2018, 17:44 Awel ik denk het dat ik een andere begeleider ga vragen voor de rest van de uren. Alleen heb ik wel schrik want mijn begeleidster vertrouwde ik en ik had er zo een goed gevoel bij. Als ik nu zo een vieze begeleider ga hebben ga mijn zelfvertrouwen zakken.
Een begeleidster die al na 10 uur zegt dat ze eraan twijfelt of je na 20 uur wel je attest zult behalen, is pedagogisch een grote schande en een dikke nul. Het behoort tot de opdrachten van een begeleider om je zelfvertrouwen te sterken. Anders kun je even goed met de vader van die andere Jozef leren rijden (zie video).
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Tweede voorlopig rijbewijs 18M

Bericht door de rijprof »

Ik denk dat het belangrijk is dat je weet wat je moet kunnen om een bekwaamheidsattest te verkrijgen.
Krijg je voldoende feedback?
Wordt er systematisch aan specifieke werkpunten gewerkt en komt er vooruitgang?
Je mag ook steeds zelf vragen stellen als iets niet duidelijk is.

Ik heb ook af en toe leerlingen die aanvankelijk wat achterop zijn op het schema, maar in de laatste lessen een enorme inhaalbeweging doen.
Trage starters worden later vaak de betere want ze werken meestal grondiger.
mijn begeleidster vertrouwde ik en ik had er zo een goed gevoel bij.
Dan zou ik eerder geneigd zijn om bij haar te blijven.
Vertrouwen en een goed gevoel zijn goud waard!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Tweede voorlopig rijbewijs 18M

Bericht door Gast »

ja ik had denk ik ongeveer 2 lessen op een week en ze vond het veel te snel gaan. 13 maart zou ik mijn attest moeten gehad hebben & midden februari zei ze me dat ze niet met zekerheid kon zeggen of ze mijn attest zou kunnen geven. En gohja veel feedback, opt einde zei ze dan wel altijd wat er goed ging en zo en als er iets was dat minder goed ging dat we er dan verder op in gingen gaan.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Tweede voorlopig rijbewijs 18M

Bericht door de rijprof »

Blijf er voor gaan! Misschien haal je het wel. Goeie moed gewenst :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie