rijbewijs A openbare weg

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
FilipDK
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2018, 11:12

rijbewijs A openbare weg

Bericht door FilipDK »

Hallo iedereen,

Gisteren had ik afspraak om het examen openbare weg te doen voor motorfiets rijbewijs A.
Dit werd me aldaar geweigerd omdat mijn motorfiets slecht 37 KW zou hebben. Het minimum zou 40 KW moeten bedragen.
Nochtans staat op hun eigen website dat dit minimum 35 KW moet zijn.

Na research op verschillende websites is het me niet duidelijk wat nu het juist minimum moet zijn. Sommige (zoals ook deze site) vermelden de 35 KW, andere 40 KW.
Het rijbewijs A2 mag maximum 35 bedragen. Dus m.a.w. 37 KW is te hoog voor een rijbewijs A2 en te laag voor rijbewijs A... :?

Wie kan me de juiste info bezorgen?

Bedankt alvast!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: rijbewijs A openbare weg

Bericht door Benny Stinkens »

Ik denk dat hier 2 dingen door elkaar gehaald worden :?:

Onze website:
Rijbewijs A Een maximumvermogen van meer dan 35 kW / 47 pk; Je mag hiermee ook driewielers besturen (in Belgie en EU) met een vermogen van meer dan 15 kW.

Bron: Gratis Rijbewijs Online - https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... -a-bekomen
Dit gaat niet over je examenvoertuig maar welk rijbewijs je nodig hebt om met dit voertuig te mogen rijden :!:

De wet:
Artikel 38
§1. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie AM legt het praktische examen af met een bromfiets klasse B.

De voertuigen met meer dan twee wielen dienen uitgerust te zijn met een achteruitrijstand.

Het praktische examen mag niet afgenomen worden met een driewielige bromfiets met twee wielen die op dezelfde as zijn gemonteerd en waarvan de afstand tussen de middens van de contactvlakken van de wielen met de grond kleiner is dan 0,46 m.

§2. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A1 legt het praktisch examen af met een motorfiets van de categorie A1 zonder zijspan, met een maximumvermogen van 11 kW, en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg, die een snelheid van ten minste 90 km per uur kan bereiken. De cilinderinhoud van een verbrandingsmotor bedraagt minstens 115 cm³. De vermogen/gewichtsverhouding van een motorfiets met elektrische motor bedraagt minstens 0,08 kW/kg.

De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A2 legt het praktisch examen af met een motorfiets zonder zijspan, met een vermogen van ten minsten 20 kW en ten hoogste 35 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van hoogstens 0,2 kW/kg. De cilinderinhoud van een verbrandingsmotor bedraagt minstens 395 cm³. De vermogen/gewichtsverhouding van een motorfiets met elektrische motor bedraagt minstens 0,15 kW/kg.

De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A legt het praktische examen af met een motorfiets zonder zijspan, met een ledige massa van meer dan 175 kg en een vermogen van minstens 50 kW. De cilinderinhoud van een verbrandingsmotor bedraagt minstens 595 cm³. De vermogen/gewichtsverhouding van een motorfiets met elektrische motor bedraagt minstens 0,25 kW/kg.

De kandidaat is uitgerust met een motorhelm, handschoenen, een vest met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook laarzen of bottines die de enkels beschermen.
Hoe komen zij aan 40Kw :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs A openbare weg

Bericht door Inazuma »

FilipDK schreef: 24 feb 2018, 11:19 Gisteren had ik afspraak om het examen openbare weg te doen voor motorfiets rijbewijs A.
Dit werd me aldaar geweigerd omdat mijn motorfiets slecht 37 KW zou hebben. Het minimum zou 40 KW moeten bedragen.
Nochtans staat op hun eigen website dat dit minimum 35 KW moet zijn.
Je verward tussen het aantal kW van waaraf een motorfiets wettelijk onder rijbewijs A valt (35 kW), en vanaf wel vermogen je er examen mee mag afleggen om dat rijbewijs A te behalen (50 kW)

Dat zijn 2 verschillende dingen .

Je moet het examen afleggen met een motor die bewust zwaarder is dan het minimum, omdat je nadien ook net zo goed op één met 100 of meer kW kan stappen ...

Net nog aan bod gekomen in een ander topic:
viewtopic.php?p=105809#p105809


De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A legt het praktische examen af met een motorfiets zonder zijspan, met een ledige massa van meer dan 175 kg en een vermogen van minstens 50 kW. De cilinderinhoud van een verbrandingsmotor bedraagt minstens 595 cm³. De vermogen/gewichtsverhouding van een motorfiets met elektrische motor bedraagt minstens 0,25 kW/kg.
Plaats reactie