Vervallen Theorie, geldig Voorlopig rijbewijs nog

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sara123
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2018, 16:45

Vervallen Theorie, geldig Voorlopig rijbewijs nog

Bericht door Sara123 »

Beste

Ik ben op 24/4/2014 mijn theoretisch rijexamen gaan afleggen (nadat mijn eerste voorlopig rijbewijs door medische redenen vervallen was en niemand mij ingelicht had over de overgangsmaatregel, terwijl ik op dit moment effectief wel lessen volgde bij de rijschool).

Bij het slagen hierop ben ik naar de gemeente geweest voor de aanvraag van een voorlopig rijbewijs waarbij ik van de gemeente uit de melding kreeg dat ik dit de volgende dag deze mocht gaan afhalen. Volgende dag dus opnieuw naar de gemeente voor afhaling van mijn voorlopig rijbewijs en dan krijg ik ineens te horen dat de wet ondertussen verandert is en dat mijn eerste voorlopig rijbewijs 3 jaar moest vervallen zijn. Tot dat moment was er geen enkele instantie die mij meegedeeld had dat deze wet was aangepast terwijl ik hier wel informatie over gevraagd had alvorens ik opnieuw theorie examen ging afleggen.

Ik oefen een job uit met zeer moeilijke/ onregelmatige en zeer flexibele uren een redelijk eindje van huis waardoor ik geen mogelijkheid had om dit te combineren met praktijklessen (heb dit wel effectief geprobeerd). Dus dan maar 1 jaar gewacht en terug naar de gemeente toen mijn eerste voorlopig rijbewijs 3 jaar vervallen was, vermits ik een geldige theorie had van 1 jaar oud heb ik dan ook een voorlopig rijbewijs 36 maanden verkregen op 5 mei 2015. Doordat ze mij op de gemeente de vorige keer niet vanzelf de correcte info hadden meegegeven heb ik nog speciaal gevraagd hoelang ik de tijd had om mijn praktijkexamen af te leggen met al die veranderingen van vorig jaar. De gemeente heeft mij toen geantwoord dat dit niets uitmaakte dat ik mijn praktijk gewoon binnen deze 36 maanden moest afleggen.

Nu dat ik in combinatie met mijn werk eindelijk de tijd heb om mijn praktijkexamen te gaan afleggen (door de moeilijke uren op mijn werk) en ik dus wou kijken voor het maken van een afspraak kwam ik op forums terecht die beweren dat het praktijkexamen moet gebeuren binnen de 3 jaar geldigheid van de theorie sinds 2/04/2014, dit is mij nooit meegedeeld geweest. Sterker nog het is mij gewoon verkeerd meegeven geweest op de gemeente.

Zouden jullie mij hier wat verduidelijking op kunnen geven ?

Moet ik nu opnieuw theorie gaan afleggen door een verkeerde communicatie van de instanties uit? (Want ik heb hier wel degelijk achter gevraagd bij afhaling van mijn nieuw voorlopig rijbewijs).
En zo ja, hoelang moet ik na de nieuwe theorie met nog een geldig voorlopig rijbewijs wachten om praktijkexamen te doen ?

Kunnen jullie mij de beste optie meedelen ? Want het is schandalig dat ik gestraft zou worden door verkeerde informatie terwijl ik hier wel degelijk achter gevraagd heb bij afhaling van het voorlopig rijbewijs.

Met vriendelijke groeten

Sara Neven
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vervallen Theorie, geldig Voorlopig rijbewijs nog

Bericht door de rijprof »

Moet ik nu opnieuw theorie gaan afleggen door een verkeerde communicatie van de instanties uit? (Want ik heb hier wel degelijk achter gevraagd bij afhaling van mijn nieuw voorlopig rijbewijs).
En zo ja, hoelang moet ik na de nieuwe theorie met nog een geldig voorlopig rijbewijs wachten om praktijkexamen te doen ?

Als je aan de gemeente vraagt of je theorie opnieuw moet afleggen om een voorlopig rijbewijs te verkrijgen, is dat voor hen niet nodig als je een geldig voorlopig rijbewijs had. Echter als je het praktijk-examen wil afleggen mag de theorie niet langer dan 3 jaar geleden zijn.

Ik meen te verstaan dat je een voorlopig rijbewijs hebt van 36 maanden verkregen op 5 mei 2015.
Om het praktijkexamen te mogen afleggen moet je voorlopig rijbewijs nog geldig zijn.
Bij jou zou dat vervallen op 5 mei 2018. Zie datum op jouw voorlopig rijbewijs.
Je hebt voldoende lang stageperiode gedaan (voor jou was dat minimum 3 maand).

Jouw theorie dateert van 24/4/2014 is vervallen op 24/4/2017.
Je moet het theorie-examen opnieuw afleggen. Theorie is maximum 3 jaar geldig.

Bij twijfel neem je best contact met het examencentrum zelf. Gemeenteambtenaren raken er vaak zelf niet meer aan uit...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie