te traag rijden

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Kelly123
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:11

te traag rijden

Bericht door Kelly123 »

Ik heb nu al een tijdje mijn rijbewijs en ik snap echt iets niet: waarom rijden mensen veel te traag? Mijn weg naar huis is een voorrangsweg met weinig verkeer waar je overal 70 mag, er zijn enkel wat heel flauwe bochten en kilometers aan een stuk geen kruispunten. Tegenwoordig rijden er steeds mensen voor mij tegen 50 km per uur. De hele weg. Vandaag weer. De persoon voor mij reed 50, we passeren duidelijk een 70-bord, het staat in koeien van letters op de baan geschilderd en TOCH blijft die heel die weg 50 km per uur rijden. Inhalen kon moeilijk, ik wil geen risico's nemen voor een ander en doe dat enkel als ik het 100% veilig kan doen. Waarom rijden die in godsnaam 50? En altijd zijn dat auto's die veel te links rijden, die doodleuk over de lijn rijden, dan hebben ze dat blijkbaar door en gaan ze weer wat rechts rijden om een halve minuut later weer veel te links te rijden.

Wààrom rijden die altijd te traag? Ik heb ook nul respect voor mensen die me tegen 100 inhalen op een 70-baan terwijl ik mijn snelheid rijd hoor, maar 20 km per uur te traag rijden terwijl het niet druk is, niet regent, niet glad is... dit gebeurt constant, ik snap er niks van. :shock:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: te traag rijden

Bericht door Jozef »

50 km/h rijden op een weg waar 70 km/h toegestaan is en veilig kan, kan heel wat oorzaken hebben.

De meest voorkomende oorzaak is dat de bestuurder aandacht besteed aan iets anders dan het verkeer: GSM-gebruik (telefoneren, SMS lezen en zelfs schrijven), een druk gesprek met één of meer passagiers, kinderen die het te bont maken, de krant of een stripverhaal lezen, zich scheren, de passagierster voert bij de bestuurder een handjob uit, enz. Dat de bestuurder te weinig aandacht over heeft voor het verkeer, merk je dan ook, zoals je schrijft, aan het feit dat hij zijn voorgeschreven plaats op de rijbaan niet aanhoudt.

Het komt ook voor bij oudere bestuurders die eigenlijk niet meer over voldoende rijvaardigheid beschikken ("maar op 't gemakske geraak ik er nog wel").

Er zijn er ook die te diep in het glas gekeken hebben.

En dan zijn er die een huisnummer zoeken of de weg niet weten. De GPS zegt "zodadelijk" rechts afslaan, maar wat is "zodadelijk", waar is het precies dat ik moet afslaan?

Deze opsomming is onvolledig, maar behandelt wel de meest voorkomende gevallen.
Kelly123
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:11

Re: te traag rijden

Bericht door Kelly123 »

Jah het is geen GPS-gebruik daar want er zijn quasi geen kruispunten (slechts 1 kruispunt op xx km tijd). De vorige zat alleen en was geen oude bestuurster dus ze zal wel met haar gsm bezig geweest zijn aan haar uithalen naar links te zien. En dat begrijp ik al helemaal niet. Ik gebruik nooit mijn gsm tijdens het rijden, ik vind een GPS best al een serieuze afleiding (ik kijk geregeld op het scherm dan omdat ik het graag zie ipv enkel af te gaan op de instructies), laat staan op je gsm een bericht tikken of bellen. :roll: Mja we zullen er maar mee leren leven, zeker? Ik ga alleszins geen gevaarlijke inhaalmanoeuvres gaan doen voor dat soort mensen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: te traag rijden

Bericht door Jozef »

Kelly123 schreef: 24 feb 2018, 22:14 Mja we zullen er maar mee leren leven, zeker?
Zoals met zoveel onveilig gedrag in het verkeer.

Op tijd vertrekken, zodat je niet onder tijdsdruk en stress geraakt, en zalig genieten van leuke muziek (niet te luid).
Ik ga alleszins geen gevaarlijke inhaalmanoeuvres gaan doen voor dat soort mensen.
Groot gelijk heb je. Blijf er ver achter, want als ze ergens tegenknallen, staan ze veel sneller stil dan jij anders het kunt met te remmen.
Plaats reactie