Voorlopig rijbewijs verlopen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Maximuska4
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2018, 14:26

Voorlopig rijbewijs verlopen

Bericht door Maximuska4 »

Beste,

Ik had mijn voorlopig rijbewijs bekomen te (15/05/2013) model 36 maanden catB. Na 2 keer niet geslaagd en 6 u les gaan volgen op een rijschool nog eens geprobeerd en nog altijd niet geslaagd geweest was mijn vl rijbewijs verlopen wegens gebrek aan tijd en geld. Geldig tot 14/05/2016. Nu wil ik terug gaan voor mijn rijbewijs maar blijkbaar mag ik dit niet omdat de wet zegt dat ik 3 jaar moet wachten tot ik terug een vl rijbewijs kan bekomen.

Kan u mij zeggen wat mijn opties zijn, hoe ik een vl rijbewijs kan bekomen.
Ik zou graag terug mijn theorie doen en dan 20 u rijles volgen op een rijschool om een vl rijbewijs te bekomen model 18 maanden.

Alvast bedankt!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs verlopen

Bericht door GRO »

Ofwel enkel met de rijschool leren rijden.
Ofwel wat wachten. Er is een akkoord om de 3 jaar af te schaffen, maar dat is nog niet in het Staatsblad verschenen.
GSix
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2018, 15:32

Re: Voorlopig rijbewijs verlopen

Bericht door GSix »

Door studies en tijdgebrek was mijn voorlopig rijbewijs vervallen in Februari 2015. door de nieuwe regeling heb ik dan gewacht totdat ik een nieuwe voorlopig rijbewijs kon halen. Ik was niet op de hoogte dat ik dan weer 9 maanden zou moeten wachten vooraleer ik een praktijkexamen kon afleggen. Ik heb nu mijn theorie gehaald en de begeleider een vormingsmoment laten volgen.. maar het is toch niet redelijk om mij nu weer 9 maanden te laten wachten? mijn stages komen er zo aan en ik heb dringend een rijbewijs nodig. Weet iemand hoe ik wel een praktijkexamen kan vastleggen?

Ik heb ondertussen nu geen voorlopigrijbewijs gemaakt want 9 maanden wachten na 1,5 jaar wachten slaat echt helemaal nergens meer op. Dit is niet te doen. Waarom schaffen zij dan die 9 maanden stage niet af voor diegene die wel een voorlopig rijbewijs al in bezit hadden??

Dank u.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs verlopen

Bericht door GRO »

9 maanden wachten
Het is niet 9 maanden wachten, maar wel 9 maanden oefenen met je voorlopig rijbewijs.

Na die 3 jaar (feb 2015 - feb 2018) begin je volledig opnieuw, met een zogenaamd blanco blad.
Je moet dus een VR gaan halen in het gemeentehuis en dan 9 maanden oefenen.
Die 9 maanden is iets nieuw in Vlaanderen, dat gaan ze niet onmiddellijk weer afschaffen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs verlopen

Bericht door Inazuma »

GRO schreef: 19 mar 2018, 16:56
9 maanden wachten
Na die 3 jaar (feb 2015 - feb 2018) begin je volledig opnieuw, met een zogenaamd blanco blad.
Dat blad is niet echt blanco
VRB B 18maanden /zonder begeleider blijft op het blad, kan je niet terug aanvragen - Welk VRB B had je GSix ?
Afgelegde praktijkexamens tellen eveneens nog

De wetgever is nogal selectief in wat die 3 jaar "straftijd" wel of niet reset
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs verlopen

Bericht door Inazuma »

GSix schreef: 19 mar 2018, 15:40 Weet iemand hoe ik wel een praktijkexamen kan vastleggen?
Rijschoolopleiding volgen en met rijschool examen afleggen was een optie in die 3 jaar of nadien

Nu je een nieuw VRB B aangevraagd hebt niet meer ...


Verhuizen naar Wallonie en 30 uren rijles bij rijschool volgen om meteen examen te mogen doen.
Plaats reactie