Dubbele bediening

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
johanb
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:33

Dubbele bediening

Bericht door johanb »

Hallo,

Ik wil een dubbele bediening aanschaffen om mijn vrouw te leren rijden. Zij heeft ondertussen bij de rijschool al bijna 20 uur gedaan maar mag dan nog 9 maanden stage doen en zou die graag met dubbele bediening doen voor de veiligheid.

Zijn er mensen die dit ook al deden en weet u of je die auto dan moet laten keuren? De bedoeling is gewoon om te oefenen, niet om het examen te doen want dat zal ze met de rijschool doen.

Mag het voor privégebruik eeen dubbele bediening zijn met alleen koppeling, rem en gas of moet je ook dat kaske hebben met verlichting en dergelijke om voor de wet in orde te zijn of is dit alleen voor rijschool verplicht?

Alvast bedankt
Groetjes
johanb
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:33

Re: Dubbele bediening

Bericht door johanb »

Nog even meegeven dat ik GEEN auto wil HUREn met dubbele bediening, gewoon inbouw in eigen auto. Huren lijkt me veel duurder dan tijdelijk inbouwen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Dubbele bediening

Bericht door Jozef »

Kijk eens in deze draad.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Dubbele bediening

Bericht door Inazuma »

johanb schreef: 11 jan 2018, 11:44 Mag het voor privégebruik eeen dubbele bediening zijn met alleen koppeling, rem en gas of moet je ook dat kaske hebben met verlichting en dergelijke om voor de wet in orde te zijn of is dit alleen voor rijschool verplicht?
Moet uiteraard gekeurd worden

Als je met dubbele bediening naar het examen gaat, moet je auto voldoen aan alle vereisten die daarvoor gelden (o.a. verklikkers)


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... -t3hs4afd5

§15. Als een van de hierna opgesomde bedieningsorganen van het in § 14, tweede lid, 1°, bedoelde voertuig dubbel geïnstalleerd is, moeten de organen voor de bediening van de koppeling, van de bedrijfsreminrichting en van het gaspedaal alsook van de dimlichten, van de richtingaanwijzers en van het geluidstoestel ook dubbel geïnstalleerd worden. De begeleider moet bovendien de grootlichten kunnen uitschakelen en in de plaats daarvan de dimlichten aansteken.

De dubbele bediening is niet verplicht voor de in serie ingebouwde inrichtingen die automatisch zijn of die door de begeleider gemakkelijk te bereiken zijn zonder gevaar dat de kandidaat wordt gehinderd.

Een verklikkerinrichting dient op akoestische wijze aan te geven dat de begeleider het bedieningsorgaan van de bedrijfsreminrichting of van de koppeling bedient of de bediening ervan verhindert. Wanneer deze verklikkerinrichting ingeschakeld wordt, wordt de goede werking ervan aangegeven door een verklikkerlichtje dat evenwel dooft wanneer het akoestische alarmsignaal in werking treedt.
johanb
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:33

Re: Dubbele bediening

Bericht door johanb »

Ik ga er niet mee naar examen. Het is alleen om te oefenen. Examen wordt gedaan via rijschool, of je kan er de pedalen daarovor ook gewoon uithalen.
johanb
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:33

Re: Dubbele bediening

Bericht door johanb »

Inazuma, de wettekst die u aanhaalt verwijst naar punt 14 en dat gaat dan blijkbaar weer over rijscholen. En ik ben geen rijschool. Als privépersoon mag ik in principe zonder dubbele bediening rijden. Dus lijkt het me niet logisch dat als ik voor meer veiligheid kies ineens ook aan de regels van de rijschool moet voldoen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Dubbele bediening

Bericht door Inazuma »

johanb schreef: 11 feb 2018, 15:30 Inazuma, de wettekst die u aanhaalt verwijst naar punt 14 en dat gaat dan blijkbaar weer over rijscholen. En ik ben geen rijschool.
Geldt algemeen al deugt de formulering niet
(slaat door slechte, niet aangepaste, verwijzing terug op VRB model 3 - ttz, de àndere dan B)

Voor rijschoolauto's is dat een vereiste via een ander KB ... 11 mei 2004 rijscholen


Wetgever of GOCA stoort zich niet echt aan fouten in wetgeving, en past wetgeving toe zoals zij wensen.
Van begin 2013 tot een eind in 2017 was iedereen met VRB B in overtreding
Die moesten eigenlijk met een motorfiets A2 oefenen, en legden examen af met een voertuig waarvoor ze géén geldig VRB hadden ...
Eigenlijk zijn daardoor àlle definitieve rijbewijzen B in die periode onwettig afgeleverd, en dus ongeldig :!:
Plaats reactie