3 x niet geslaagd voor praktijkexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Stella-

3 x niet geslaagd voor praktijkexamen

Bericht door Stella- »

Hey iedereen,

Ik moet mijn verhaal even kwijt. Ik ben een 22 jarige studente, die thuis in een financieel moeilijke situatie zit.
Vader is al erg lang uit the picture, moeder heeft geen rijbewijs of kan niet rijden. Verder niemand die lang genoeg zijn of haar rijbewijs heeft om mij te helpen. Een ware struggle.

Ik heb 1,5 jaar geleden 20 uur rijles genomen bij VAB, dit was voor mij een enorme kost die we thuis serieus voelden.
Ik deed het best goed, en mijn eerste praktijk examen ging ook wel goed (Gent), maar de examinator zei dat ik toen nog te veel rechts aan het rijden was en dat mijn remtechniek niet zo goed was. Iets met ecologisch rijden ook? Manouvres, voorrang,... verder perfect

Ik heb hierna wegens gebrek aan financieën (en schrik) even gewacht om terug het avontuur aan te gaan, ik heb 4 lessen genomen bij een andere rij-instelling op aanraden van een kennis.

Ik heb toen een tweede keer (ditmaal volgens de nieuwe regeling) mijn examen gedaan, maar wegens enorme zenuwen heb ik 7 (!) minuten gedaan over het achterwaarts in parkeren... Iets waar ik in de lessen nooit problemen mee had... Ik was de wereld rondom me even vergeten van de stress en had een fietser die langs me reedt niet gezien. Mijn rij-instructeur verzekerde me dat het de 3de keer zeker zou lukken.

Ik heb toen 6 uren genomen, alles was goed in de lessen. Ook de manouvres. Deze keer zou ik het papiertje eindelijk in handen moeten krijgen. Ik had heel erg veel zenuwen en heb iets genomen om te kalmeren, toen ik echter zag dat er twee examinatoren (een leerling?) ging meerijden wist ik even niet waar ik het had. Ik hoorde ze doorheen de rit dingen zeggen tegen elkaar zoals (het licht mag niet aanstaan, zie je?). En ik dacht toen dat mijn licht aanstond, al in paniek dat ik daarvoor zou buizen... Bon soit, weer hetzelfde manouvre achteruitin parkeren, de stress nam het over, stond ik geparkeerd op de witte lijn en ik kon niet meer nadenken, ik was volledig geblokkeerd en durfde zelf geen tweede maal mijn manouvre te doen. Op het einde kreeg ik de opmerking dat mijn rem of schakeltechniek nog niet goed genoeg was (waar we in de lessen echt aan gewerkt hebben, hoe steekt dat nu plots toch de kop op? Kan iemand mij in theorie uitleggen hoe ik dit goed moet doen aub?...), dat mijn manouvre onvoldoende was en dat ik eens een bijgekomen rijstrook niet had gezien bij het stoppen voor een rood licht.

Ik ben nu gewoon zo bang, ik weet niet waar ik het geld vandaan moet blijven halen. Ik loop ook voltijds stage (40u/week) + bachelorproef waardoor een studentenjob echt niet evident is. Mijn rijbewijs verloopt in maart. Ik voel me een dikke nul en heb het gevoel nooit te slagen.

Alle tips zijn welkom...
Mr_Buis
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2017, 12:04

Re: 3 x niet geslaagd voor praktijkexamen

Bericht door Mr_Buis »

Hallo,

Je rij-situatie komt mij bekend voor, ben namelijk ook 3 x gebuisd en doe dit ook via VAB en had ook een stagiair-examinator de 3de keer die soms fluisterde. (maar dit stoorde mij niet super). Morgen ga ik nogmaals proberen, alhoewel met bijkomende stress sinds als ik niet slaag, nogmaals 6 uren les mag bijbetalen... Zoals je zelf zegt, er zijn duizenden anderen die wel slagen, waarom ik dan niet...voel me dan ook dom.

Nu, bij mij speelt het wel mee dat ik auto-rijden als een straf ervaar, doe dit TOTAAL niet graag, maar heb wel een rijbewijs nodig. Ik weet niet of dit bij jou het geval is.(of je graag met de auto rijdt of niet).

Ik merk dat ik me soms teveel opjaag door mijn achterligger, ik ga er op de één of andere manier altijd uit, dat het hele verkeersgebeuren een agressieve bedoening is, men heeft weinig geduld vind ik, met nieuwkomers op de baan. Dit is ook wel een beetje de hedendaagse mentaliteit. Hoeveel ik er niet zie, die toch 90 rijden op een baan van 70, is intussen ontelbaar geworden. Snel, snel snel...

Ivm je rem-en schakeltechniek, hoe rem jij concreet af als je bv. rood licht nadert? Normaal moet je eerst afremmen op de motor, dan het rempedaal gebruiken en pas het ontkoppelingspedaal gebruiken als je te laag in toerental geraakt. Of bv. als je rondpunt nadert, vooraf vertragen en terugschakelen naar juiste versnelling. Ik zit meestal in 2de. Max. 3de.

De vraag is waarom je zo nerveus wordt? Voel je van jezelf dat je bv. de manoeuvres voldoende onder de knie hebt of niet? Is het enkel het examen die je bang maakt,...?
Gast

Re: 3 x niet geslaagd voor praktijkexamen

Bericht door Gast »

Hey Mr_Buis, ik snap jouw gevoel volledig. Balen he... Hopelijk heb jij morgen goed nieuws. Ik vond autorijden eerst verschrikkelijk. Ik was bang van het verkeer en wist zeker dat ik het nooit zou kunnen, ik ging nog liever te voet. Maar wegens een shift in mentaliteit (en hiermee bedoel ik: het realiseren dat een leven zonder auto echt lang genoeg geduurd heeft) heb ik beslist om het positiever te bekijken. Hoe beter ik het onder de knie kreeg, hoe leuker ik het vond. Maar dan is het examen... en dan slaat de paniek en onzekerheid toe...

Ik liet mij vroeger net zoals jou wel eens opjagen door achterliggers, tegenwoordig trek ik mij dit minder aan. Dat is dankzij mijn begeleider van Drongen Drives, dat is een zeer positieve en vriendelijke man die mij steeds weer op het hart drukt dat ik rustig moet blijven en er mij lekker niets van aan moet trekken.

Mijn techniek als ik een rondpunt benader: ik laat gas los, rem, en koppel naar 2de. Als ik stilsta dan ga ik naar eerste. Maar ik denk dat mijn techniek vooral wat wordt gereduceerd naar boerenverstand ipv precisie als ik in een drukke verkeerssituatie zit... Ik weet wel dat ik de koppeling nog te veel indruk soms... dit is een reflex, ik weet dat dit gevaarlijk kan zijn maar weet niet hoe ik dit gedrag precies kan afleren (in de lessen lukt dit, tijdens de examens verknal ik dit blijkbaar...).

Mijn nervositeit situeert zich vooral op financieel vlak en ik heb ook gewoon verschrikkelijke faalangst. Ik weet dat het financieel heel moeilijk is en elke keer als ik weer honderden euro's heb verspilt, dan voel ik me schuldig en slecht voor mijn gezin. Bovendien is het steeds huilen en puzzelen om uit te zoeken hoe het volgende rijexamen of de volgende les bekostigd kan worden.

Ik studeer dit schooljaar af en mijn rijbewijs is een must om werk te vinden...
Groetjes
Mr_Buis
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2017, 12:04

Re: 3 x niet geslaagd voor praktijkexamen

Bericht door Mr_Buis »

Gast schreef: 10 jan 2018, 13:43 Mijn techniek als ik een rondpunt benader: ik laat gas los, rem, en koppel naar 2de. Als ik stilsta dan ga ik naar eerste. Maar ik denk dat mijn techniek vooral wat wordt gereduceerd naar boerenverstand ipv precisie als ik in een drukke verkeerssituatie zit... Ik weet wel dat ik de koppeling nog te veel indruk soms... dit is een reflex, ik weet dat dit gevaarlijk kan zijn maar weet niet hoe ik dit gedrag precies kan afleren (in de lessen lukt dit, tijdens de examens verknal ik dit blijkbaar...).
Groetjes
Volgens mij is dit de correcte techniek en is wat ik ook toepas. Ivm het koppelingspedaal denk ik dat dit vrij veel voorkomt bij beginnende bestuurders zoals jij en ik, en dit meestal uit angst om stil te vallen of omdat het "veiliger" aan voelt. Wat ik tracht te onthouden is, is om enkel het koppelingspedaal in te drukken als ik zie dat mijn toerental onder de 1000 gaat, om te veranderen van versnelling of als ik (ga) stilsta(an). Voor de rest tracht ik daar niet aan te komen. Is gewoon kwestie van gewenning, vorig jaar remde ik af door eerst het koppelingspedaal in te drukken... ben al blij dat ik dit niet meer doe.

Ik zie dat jij je 20 u gedaan hebt, dus normaal gezien heb je een bekwaamheidsattest ontvangen om alleen te mogen rijden. Heb jij een wagen ter beschikking om te oefenen of moet je dit steeds via de rijschool doen?
Gast schreef: 10 jan 2018, 13:43 Hey Mr_Buis, ik snap jouw gevoel volledig. Balen he... Hopelijk heb jij morgen goed nieuws. Ik vond autorijden eerst verschrikkelijk. Ik was bang van het verkeer en wist zeker dat ik het nooit zou kunnen, ik ging nog liever te voet. Maar wegens een shift in mentaliteit (en hiermee bedoel ik: het realiseren dat een leven zonder auto echt lang genoeg geduurd heeft) heb ik beslist om het positiever te bekijken. Hoe beter ik het onder de knie kreeg, hoe leuker ik het vond. Maar dan is het examen... en dan slaat de paniek en onzekerheid toe...
Ja, leuk is anders, maar er stond volgens mij een artikel in Het Laatste Nieuws dat nog geen 27 % slaagt voor het nieuw examen, dus daardoor voel ik mij soms terug beter... :? omdat ik dus wel niet de enige ben die zo lang nodig heeft. De 1ste keer volledig terecht gebuisd door op het verkeerde voorsorteervak te staan en in de verkeerde richting te rijden.... (zenuwen dus).

De 2de keer heeft mijn rij-instructeur ingegerepen bij het vooruit vakparkeren omdat hij dacht dat ik tegen de geparkeerde wagen achter mij ging rijden (voor discussie vatbaar, maar stond helemaal scheef geparkeerd dus was al niet tevreden over mijn eigen techniek);

En 3de keer deed idem instructeur een handgebaar omdat hij dacht dat we in de gracht gingen belanden, want ik probeerde uit te wijken voor een tegenligger. Echter was er volgens mij niets aan de hand. (had zelfs het handgebaar niet gezien).

Morgen hopelijk de goeie keer, maar ach... voel me minder klaar dan bij de 3de keer. Zal toch gaan proberen.

Jij staat al verder op het vlak dat je het autorijden begint leuk te vinden, bij mij komt dit helemaal niet...
Gast schreef: 10 jan 2018, 13:43 Ik liet mij vroeger net zoals jou wel eens opjagen door achterliggers, tegenwoordig trek ik mij dit minder aan. Dat is dankzij mijn begeleider van Drongen Drives, dat is een zeer positieve en vriendelijke man die mij steeds weer op het hart drukt dat ik rustig moet blijven en er mij lekker niets van aan moet trekken.
Dat is dus 1 van mijn werkpunten, niet aantrekken van die cowboys op de weg. Misschien rijd ik morgen wel als een omaatje op de weg... maar dat kunnen ze dan beschouwen als belemmering van het verkeer. :D

Gast schreef: 10 jan 2018, 13:43 Mijn nervositeit situeert zich vooral op financieel vlak en ik heb ook gewoon verschrikkelijke faalangst. Ik weet dat het financieel heel moeilijk is en elke keer als ik weer honderden euro's heb verspilt, dan voel ik me schuldig en slecht voor mijn gezin. Bovendien is het steeds huilen en puzzelen om uit te zoeken hoe het volgende rijexamen of de volgende les bekostigd kan worden.

Ik studeer dit schooljaar af en mijn rijbewijs is een must om werk te vinden...
Wel, ik las dat je nu voor de 3de keer gebuisd bent, dus je kan nog een 4de keer proberen voor 39 €. De 6 u is maar om de 2 gefaalde pogingen.
Een auto is inderdaad een grote troef op je CV als je werk moet zoeken. Ik had geluk hierin, ik woon 10 min te voet van mijn werk. Mag ik vragen wat je concreet studeert? (irrelevante vraag, gewoon uit nieuwsgierigheid, je hoeft niet te antwoorden indien je niet wilt...)

Ik zou zowiezo nog eens de 4de keer proberen en zien wat dit geeft. Zal ik morgen ook doen. :)

Grts en hopelijk heb je hier wat aan.
Stella-

Re: 3 x niet geslaagd voor praktijkexamen

Bericht door Stella- »

Ivm het koppelingspedaal denk ik dat dit vrij veel voorkomt bij beginnende bestuurders zoals jij en ik, en dit meestal uit angst om stil te vallen of omdat het "veiliger" aan voelt.
Klopt helemaal. Ik ben bang dat ik uit zenuwen ga beginnen schokken op het examen, hierdoor is het koppelingspedaal nog iets te veel mijn redding denk ik...
Ik zie dat jij je 20 u gedaan hebt, dus normaal gezien heb je een bekwaamheidsattest ontvangen om alleen te mogen rijden. Heb jij een wagen ter beschikking om te oefenen of moet je dit steeds via de rijschool doen?
Ja klopt. Maar nee, een auto hebben wij niet... Dus daar ben ik niet veel mee :cry: De rijschool is mijn enige oplossing.

Is dat echt waar dat slechts 27% slaagt? Jongens toch, ik weet niet of ik mij hierdoor beter of slechter moet voelen, haha. We zijn alleszins wel al niet alleen, dat is al een troost.

Ik heb jouw threat gelezen, echt zo jammer... Het zijn soms de domste dingen die ons de das om doen.

Ik ga volgende week nog 2 uren rijles nemen, want mijn instructeur zag dat ik ontmoedigd was en wil niet dat ik er een slecht gevoel aan over hou... Hij stelde het dus zelf voor. Mijn examen is de 23ste januari. Laat jij me even weten wat je uitslag is morgen? :-) Héél veel succes, je kan het!
Mag ik vragen wat je concreet studeert? (irrelevante vraag, gewoon uit nieuwsgierigheid, je hoeft niet te antwoorden indien je niet wilt...)
Ik studeer sociaal werk. Wel tof opzich, maar niet altijd even gemakkelijk om iets in te vinden... meestal moet je je dus ook wel enkele km's verplaatsen. Of misschien studeer ik gewoon verder... :P
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: 3 x niet geslaagd voor praktijkexamen

Bericht door Jozef »

Stella- schreef: 10 jan 2018, 10:50Ik voel me een dikke nul en heb het gevoel nooit te slagen.
Stella, je voltooit een bachelor, dus ben je beslist geen nul, integendeel.
je kan het!
Dat schreef je naar Mr_Buis. Lief van jou. Maar wees ook eens lief met jezelf en zeg ook eens tegen jezelf dat je het kan, dan verhoog je zeer sterk je kans op slagen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 3 x niet geslaagd voor praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

Ivm je rem-en schakeltechniek, hoe rem jij concreet af als je bv. rood licht nadert? Normaal moet je eerst afremmen op de motor, dan het rempedaal gebruiken en pas het ontkoppelingspedaal gebruiken als je te laag in toerental geraakt.
Ik hoor in jouw uitleg te weinig de nadruk op de rem.

1. gas los
2. remmen
3. ontkoppelingspedaal indrukken bij hele lage toerentallen (-1000t/m) en mooi uitremmen.

Indien je denkt dat je kunt blijven rijden als je geen voorrang moet verlenen (bv. bij afslaan of aan een rotonde, meestal naar 2de versnelling)
1. gas los
2. remmen
3. terwijl je remt en het toerental komt onder 1.500 t/m, terugschakelen naar een versnelling dat best zal passen bij de gewenste snelheid (meestal 2de) en na het terugschakelen koppelingspedaal omhoog halen ( tegen dan ben je rond 1.200 t/m) om opnieuw op de motor te remmen terwijl je mooi blijft uitremmen.

Het is niet of remmen op de motor of remmen met de rem, maar je moet proberen beiden te combineren. Niet of-of maar wel en-en.

Meer over rijtechnieken kun je vinden op www.derijprof.be/downloads/basisrijtechniek.doc
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Mr_Buis
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2017, 12:04

Re: 3 x niet geslaagd voor praktijkexamen

Bericht door Mr_Buis »

Dag,

Had beloofd om te vertellen hoe het vandaag gegaan is, dus hier gaan we...

Ik had nog een uur oefenrit om 9 u 30 vooraleer we naar het examencentrum gingen, dus dat verliep allemaal uitstekend, het was vrij mistig, maar om de een of andere reden reed ik wel heel goed, zelfs de manoeuvres waren ok. De instructeur vond wel dat bij het inparkeren tussen 2 voertuigen, ik mijn 45 graden soms niet goed inscaat, maar ik probeer dit nu wat meer op gevoel te doen, ipv mij op die trukjes te focussen.

Links en rechts waren in orde, stond wel akelig dicht tegen de boord, maar het was in orde zonder veel te corrigeren. (ik heb blijkbaar meer feeling om links tussen 2 voertuigen te parkeren dan rechts... raar? :P )

Bon, dus om 10 u 30 toegekomen, mocht nummer kiezen uit 1 tem 7. Moest effe denken welk nummer ik nog niet gekozen had tijdens mijn 1ste drie pogingen... nam nummer 5. Manoeuvres waren achteruit rijden in een rechte lijn en achteruit vakparkeren.
De risicoperceptietest kon ik terug de ballen van, opeens had ik een vraag met 4 keuzes waarbij geen van de keuzes mij aanspraken... had wel 6/10 hetgeen goed was.

Voorgaande testen waren de lichten testen, de rem, de pinkers, ruitenwissers en de remvloeistof aanduiden.

Dus we gingen de weg op, op de Brugsesteenweg van Roeselare, er waren voetgangers die overstaken, ik remde iets te bruut, maar stopte wel. Bij het volgend zebrapad deed ik wel iets die twijfel zaaide.. een oude dame met een wandelstok maakte aanstalten om over te steken op het zebrapad, dus ik stopte, na wat wel een eeuwigheid duurde, stopte ze even, dus ik dacht "ah ze zal niet oversteken", dus reed ik door, omdat er achter mij al heel wat verkeer begon op te stapelen, maar uiteindelijk bleek ze toch te willen oversteken.

1ste manoeuvre was piece of cake, stukje achteruit rijden in rechte lijn, er kwam nergens verkeer voor of achter mij, dus dit was volledig in orde.
Er waren eigenlijk niet zo veel momenten dat ik sneller dan 30 reed, maar daar kreeg ik geen opmerkingen over.

2de manoeuvre was op een kleine parking ergens in een woonbuurt, de ruimte die ik kreeg om mijn startpositie op te stellen was echt wel nauw vond ik. Ik moest mij 2 keer corrigeren door beetje vooruit te rijden en dan terug achteruit, maar stond perfect in het midden van het parkeervak.
Moest even uitstappen en de auto volledig stilleggen, (handrem, versnelling neutraal en stopcontact uitleggen) en kijken voor je uitstapt voor ev. verkeer.

Dan nog 5 minuten rondgereden en terug naar het centrum, waar de examinator mij vertelde dat de computer problemen had, en daardoor geen enkele opmerking op mijn blad stond. Was wel mooi om te zien, een blanco examenblad. :D

Na het overlopen van enkele opmerkingen (die oude dame op het zebrapad + bij het links afslaan op een kruispunt, iets meer voorruit rijden + vakparkeren kon iets vlotter), kreeg ik dan te horen dat ik geslaagdben.

Kon het niet geloven, maar intussen efkes bekomen en dolgelukkig dat ik nu een definitief rijbewijs zal kunnen aanvragen.
Na 4 x geprobeerd te hebben en met veel wanhoop, toch geslaagd, nu kwestie om te blijven rijden natuurlijk.

Bedankt om mijn verhaal te lezen, en hopelijk heeft iemand hier iets aan, ik heb dikwijls gedacht om op te geven of om te rijden met zo'n toestel waarbij je geen rijbewijs nodig hebt... maar het heeft toch geloond.

Grts
Stella-

Re: 3 x niet geslaagd voor praktijkexamen

Bericht door Stella- »

Mr_Buis, wat goed!! Ik ben zo blij voor je :-) En ook wel een tikkeltje jaloers. Ik had nr 5 ook gekozen en had dezelfde manouvres. Alleszins, geniet ervan met volle teugen...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: 3 x niet geslaagd voor praktijkexamen

Bericht door Jozef »

Mr_Buis schreef: 11 jan 2018, 16:23ik heb blijkbaar meer feeling om links tussen 2 voertuigen te parkeren dan rechts... raar? :P )
Neen, dat is normaal omdat je links in de auto zit. Rechts is dan weer gemakkelijker met een (Engelse) auto met het stuur aan de rechter kant, maar in België zie je dan de tegenliggers niet als je wil inhalen.

Proficiat! Je ziet het: de aanhouder wint! (Met aanhouden bedoel ik volhouden, niet met een vrouw aanhouden)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 3 x niet geslaagd voor praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

De volhouder wint, proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stella-

Re: 3 x niet geslaagd voor praktijkexamen

Bericht door Stella- »

Hey iedereen!

Ook ik kom met goed nieuws! Vandaag voor de 4de keer mijn rijexamen gedaan in Gent en ik meld met veel trots dat ik geslaagd ben!
Ik had het nooit voor mogelijk gehouden, ik dacht soms dat ik gewoon een brommertje zou mogen gaan kopen :D
Ik heb langs het UZ Gent moeten rijden, de Ikea (loop), de baan aan de grote Carrefour,...
Mijn manoeuvres waren loodrecht achterin parkeren in een parkeervak (volgens mij vragen ze deze erg vaak, ik heb hem al elke keer gehad) en ondanks knikkende knieën dit toch tot een goed einde gebracht. Tweede manoeuvre was keren in een smalle straat.

Aan iedereen die net als ik zo bang was om zijn of haar rijbewijs (niet) te halen, doorzetten! Ooit lukt het echt wel :D
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: 3 x niet geslaagd voor praktijkexamen

Bericht door Jozef »

Zie je wel, Stella, dat je hoegenaamd geen dikke nul bent?

Proficiat, en vele veilige kilometers toegewenst! :D
Bientje
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2018, 07:31

Re: 3 x niet geslaagd voor praktijkexamen

Bericht door Bientje »

de rijprof schreef: 11 jan 2018, 00:10
1. gas los
2. remmen
3. ontkoppelingspedaal indrukken bij hele lage toerentallen (-1000t/m) en mooi uitremmen.

Indien je denkt dat je kunt blijven rijden als je geen voorrang moet verlenen (bv. bij afslaan of aan een rotonde, meestal naar 2de versnelling)
1. gas los
2. remmen
3. terwijl je remt en het toerental komt onder 1.500 t/m, terugschakelen naar een versnelling dat best zal passen bij de gewenste snelheid (meestal 2de) en na het terugschakelen koppelingspedaal omhoog halen ( tegen dan ben je rond 1.200 t/m) om opnieuw op de motor te remmen terwijl je mooi blijft uitremmen.
Nog even een vraagje over dat uitremmen... In dat 2de voorbeeld als je denkt dat je kan blijven rijden, waarom nog uitremmen eens je naar 2de bent geschakeld? Als je kan blijven rijden zou ik na het schakelen naar 2de koppelingspedaal omhoog halen en evenredig gaspedaal indrukken en verder rijden... Of ben ik mis?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: 3 x niet geslaagd voor praktijkexamen

Bericht door Jozef »

Bientje schreef: 01 aug 2018, 07:40 In dat 2de voorbeeld als je denkt dat je kan blijven rijden, waarom nog uitremmen eens je naar 2de bent geschakeld? Als je kan blijven rijden zou ik na het schakelen naar 2de koppelingspedaal omhoog halen en evenredig gaspedaal indrukken en verder rijden... Of ben ik mis?
Zodra je kunt verder rijden zonder nog meer te vertragen, hoef je uiteraard niet meer te remmen. :D
Plaats reactie