hoe hebben/zijn jullie voor het rijexamen aan het voorbereiden?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Anaïs
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jan 2018, 16:54

hoe hebben/zijn jullie voor het rijexamen aan het voorbereiden?

Bericht door Anaïs »

Ik ben nu gwn een beetje nieuwsgierig hoe jullie jezelf of andere proberen voor te bereiden op het examen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: hoe hebben/zijn jullie voor het rijexamen aan het voorbereiden?

Bericht door de rijprof »

zie: www.derijprof.be >>> praktijkexamen
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: hoe hebben/zijn jullie voor het rijexamen aan het voorbereiden?

Bericht door Jozef »

Op de website van de rijprof is inderdaad een schat van nuttige informatie voor het praktijkexamen te vinden.

Zorg dat je auto in orde is. Vermijd problemen door vooraf te zorgen voor voldoende brandstof, motorolie, koelvloeistof, remvloeistof en ruitensproeiervloeistof, en zorg voor een correcte bandendruk. Een wagen die van buiten en van binnen proper is, wekt ook van jou een betere indruk dan een rijdende vuilnisbak die er uitziet als een beerkar.

En hoewel je dat best nooit doet, eet, drink en rook je niet in de wagen tijdens het examen. Natuurlijk gebruik je je GSM niet (ook niet handsfree) en scheer je je niet tijdens het examen.

Kijk vóór je vertrekt even na of je ontspannen zit. De schouderbladen tegen de rugleuning. De duimen tegen de binnenkant van het stuurwiel, niet rond het stuurwiel; niemand gaat proberen jouw stuurwiel af te pakken, en met de duimen rond het stuurwiel is ook nog gevaarlijk voor botbreuken bij een aanrijding.

Tijdens de rit controleer je geregeld eens of je niet verkrampt, maar nog altijd ontspannen zit en ontspannen de rijhandelingen uitvoert.

Verval evenwel niet in nonchalance. Laat bijvoorbeeld het stuurwiel niet terugkeren naar de rechtuitstand door het tussen je handen te laten glijden, maar begeleid het. Laat je rechter hand niet op de versnellingspook rusten (slecht voor de versnellingsbak), houd beide handen aan het stuurwiel.

Een moeilijk dilemma is wat je doet als de examinator zijn veiligheidsgordel niet of niet correct draagt (over een dikke overjas, verdraaid, over de buik in plaats van over het bekken, tegen de hals in plaats van over de schouder, onvoldoende aangetrokken).

Eigenlijk zou je hem dan moeten kunnen zeggen: "Ik vertrek niet zolang U de gordel niet correct aanwendt." Want uiteindelijk is het jouw recht als bestuurder om niet te rijden met een inzittende die zijn eigen veiligheid en die van de andere inzittenden in het gedrang brengt, net als de piloot van een vliegtuig of de kapitein van een schip. Met uiteraard als nadeel dat je de examinator dan al meteen ontstemt.

Ik zou zo een examinator één keer heel beleefd en vriendelijk vragen om zijn veiligheidsgordel correct te dragen. En als hij ook maar één woord tegenspreekt, zou ik meteen uitstappen en de hoofdexaminator verklaren waarom ik met die examinator geen praktijkexamen wens af te leggen.
Plaats reactie