Aanhangwagen BE

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Yoshy
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2016, 01:11

Aanhangwagen BE

Bericht door Yoshy »

Hallo allemaal,
Ik doe binnenkort mijn praktisch examen van het rijbewijs BE, ik pieker nu al weken over een probleem.

Ik heb een aanhanger van het werk, wat voor de baas geen probleem is. Mijn begeleider is er ook bij.

De samenstel van mijn bestelwagen en aanhanger zijn dik 9m40 MAAR het lege gewicht van de remorque is 150kg (recent gemaakt uit aluminium) hij kan max. 2000kg laden. Nu is echter de vraag, maakt het uit dat die 150kg weegt? Ik las iets over 800kg, maar dat is bijna onmogelijk om zo’n aanhanger te vinden. Ik hoop dat ik me vergis...


Ook is de hoogte een probleem denk ik, het betreft een dubbelasser met oplooprem, maar de meestvoorkomende in de bouw, als jullie snappen wat ik bedoel :p Dus gewoon een ‘aluminium’ gemaakt frametje vanvoor die lichtjes onder mijn busje loopt.

Heb ik hier nu een probleem of zullen ze niks zeggen van mijn aanhanger?

Groetjes,
Yoshy
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Aanhangwagen BE

Bericht door Inazuma »

§4. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie B + E legt het praktische examen af met een samenstel bestaande uit een voertuig van de categorie B, dat beantwoordt aan de voorwaarden gesteld in § 3, en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten minste 1.000 kg en met een lengte van ten minste 9 m, en dat niet onder de categorie B valt en op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt.

De laadruimte van de aanhangwagen moet bestaan uit een gesloten opbouw die ten minste even breed en hoog is als het trekkende voertuig. De gesloten opbouw mag ook lichtjes minder breed zijn dan het trekkende voertuig, zolang het zicht naar achteren alleen door middel van de buitenspiegels van het trekkende voertuig mogelijk is.

De feitelijke totale massa van de aanhangwagen moet minimaal 800 kg bedragen.

De eventuele lading mag niet bestaan uit ADR producten, noch uit levende dieren of uit producten die misselijkheid veroorzaken. De lading moet degelijk vastgemaakt zijn. De examinator kan, zo nodig, overgaan tot een weging van het samenstel.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Aanhangwagen BE

Bericht door Inazuma »

Aanhanger van 150 kg die 2 ton mag laden, dat is iets straf ...
IK wil er zo ook één ;-)
Laatst gewijzigd door Inazuma op 13 jan 2018, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Aanhangwagen BE

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 13 jan 2018, 16:14 Aanhanger van 150 kg die 2 ton mag laden, dat is iets straf ...
Hij zegt niet dat die aanhanger 2 ton mag laden, doch dat hij 2 ton kan laden. Maar ook dat vind ik straf.
Plaats reactie