3 jaar gewacht na vervallen voorlopig rijbewijs - 9 oefentijd?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Stamper

3 jaar gewacht na vervallen voorlopig rijbewijs - 9 oefentijd?

Bericht door Stamper »

Dag iedereen,

3 jaar geleden verviel mijn voorlopig rijbewijs.
Ik heb ondertussen de wachttijd doorlopen en kan dus in principe een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen.

Moet ik dan nog steeds 9 maanden wachten vooraleer ik rijexamen mag doen?
Die regeling lijkt me een beetje absurd aangezien ik de afgelopen 3 jaar op gelijk welk moment examen mocht doen, zonder wachttijd, zolang het maar onder begeleiding van de rijschool was.

Of kan dat ook nu nog?

Bedankt!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 3 jaar gewacht na vervallen voorlopig rijbewijs - 9 oefentijd?

Bericht door GRO »

Goeie vraag.
In principe begin je na die 3 jaar terug vanaf zero.
Ben zelf benieuwd. Misschien weet een van de moderators het antwoord op je vraag.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 3 jaar gewacht na vervallen voorlopig rijbewijs - 9 oefentijd?

Bericht door de rijprof »

Je begint van 0. = 9 maand stage.

Indien je nog steeds een vervallen rijbewijs hebt, kun je, zonder extra stage, het praktijkexamen afleggen mits minimum 6 uur erkende rijschool en praktijkexamen met een rijschoolauto + instructeur.

Attest theorie (moet nog geldig zijn, max 3 jaar). Eventueel theorie-examen opnieuw afleggen.
Attest gemeente dat je eerder een voorlopig rijbewijs hebt gehad en stage hebt gedaan.
Attest rijschool (6 u. minimum).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Kamper

Re: 3 jaar gewacht na vervallen voorlopig rijbewijs - 9 oefentijd?

Bericht door Kamper »

Hallo, ik vond deze thread met google en ik heb ongeveer dezelfde situatie. Maar het is zo verwarrend....

Dus m'n voorlopig rijbewijs 18 maand (zonder begeleider) is al reeds 3jaar vervallen, dus kan ik een nieuw aanvragen. M'n theorie heb ik al opnieuw gedaan en is dus nog weer geldig voor 3 jaar. Nu dacht ik dat ik opnieuw van 0 moest beginnen, dus theorie + voorlopig rijbewijs 36 maand + iemand moest vormgevingsmoment begeleider doen.

Maar kan ik nu eigenlijk een voorlopig rijbewijs 18 maand aanvragen? Of gelden die 20u lessen (en attest) niet meer voor nieuwe voorlopig rijbewijs na 3 jaar wachten? Ik was van plan om een voorlopig rijbewijs 36 maand aan te vragen, m'n pa en ik hebben hiervoor zelfs het absurde vormingsmoment voor gedaan. Maar na nog wat informatie te hebben opgedaan (bv nog 9maand ipv 3maand met 1 begeleider rond rijden + terugkommoment na behalen rijbewijs) ben ik aan twijfelen wat mijn opties zijn....

Nu moet ik blijkbaar 9 maand "oefenen" MET begeleider voor ik m'n praktisch examen kan afleggen... dus dit wil zeggen dat ik bijna 4 jaar moet wachten na verval om eindelijk het rijbewijs te halen...

Alvast bedankt voor jullie hulp
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 3 jaar gewacht na vervallen voorlopig rijbewijs - 9 oefentijd?

Bericht door GRO »

Nu moet ik blijkbaar 9 maand "oefenen" MET begeleider voor ik m'n praktisch examen kan afleggen... dus dit wil zeggen dat ik bijna 4 jaar moet wachten na verval om eindelijk het rijbewijs te halen...
Je ziet het wat verkeerd.
Je hebt een aantal jaren geleden een VR 18 maanden gehad, dat je, voor de vervaldag nog eens kon omzetten in een VR 36 maanden.
Tijdens die hele oefenperiode ben je niet geslaagd (of geen examen gaan afleggen).

Nu begin je dus vanaf zero, en de regel is nu dat iedereen met een VR 9 maanden moet oefenen, of dat nu een VR36 of VR18 maanden is.

Wat betreft de lesuren die je vroeger gevolgd hebt. Die blijven slechts een beperkte tijd geldig. Als je intussen 3 jaar gewacht hebt, zijn die ook vervallen.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 3 jaar gewacht na vervallen voorlopig rijbewijs - 9 oefentijd?

Bericht door Inazuma »

Kamper schreef: 16 apr 2018, 13:55
Of gelden die 20u lessen (en attest) niet meer voor nieuwe voorlopig rijbewijs na 3 jaar wachten?
Rijlessen gelden ook voor 3 jaar
De geldigheid van die 20 uur is dus per definitie verlopen
Nu moet ik blijkbaar 9 maand "oefenen" MET begeleider voor ik m'n praktisch examen kan afleggen... dus dit wil zeggen dat ik bijna 4 jaar moet wachten na verval om eindelijk het rijbewijs te halen...
Het hele gedoe met de rijbewijswetgeving grenst idd aan het kafkaiaanse ...
Plaats reactie