Voorlopig rijbewijs na wachttijd van 3 jaar

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Mulee

Voorlopig rijbewijs na wachttijd van 3 jaar

Bericht door Mulee »

Hallo,

Volgend jaar verloopt mijn wachttijd eindelijk.
Maar wat gebeurt er dan precies?
En mag je al lessen volgen voor dat deze wachttijd verloopt als effectieve voorbereiding? Ik bedoel: tellen die lessen mee?
Want ik had voorheen een voorlopig rijbewijs van 36 maand. Aangezien ik al alleen woon, had ik heel graag zelf gereden met mijn eigen wagen. Maar daarvoor moet je 20u volgen uiteraard.
Maar ondertussen heb ik al best veel uren gevolgd, 26 u, dacht ik. Moet ik dan opnieuw 20u volgen of kan ik die uren “meenemen”?

Bedankt!
En prettige feestdagen ook
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs na wachttijd van 3 jaar

Bericht door GRO »

Na een wachttijd van 3 jaar zijn de lessen die je vroeger gevolgd hebt vervallen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voorlopig rijbewijs na wachttijd van 3 jaar

Bericht door Benny Stinkens »

De praktijklessen die minder dan 3 jaar geleden gevolgd zijn mag je meenemen. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Mulee

Re: Voorlopig rijbewijs na wachttijd van 3 jaar

Bericht door Mulee »

Dus, ik heb vorig jaar 14u gevolgd. Ik kan nog 6u volgen voor dat ik mijn voorlopig rijbewijs terug krijg. En dan mag ik in principe ook alleen al rijden. Klopt dat?
Dat zou ik namelijk heel graag doen.
Mulee

Re: Voorlopig rijbewijs na wachttijd van 3 jaar

Bericht door Mulee »

Nog een opmerking/vraag:
Ik had een voorlopig rijbewijs van 36 maand, ik veronderstel dat ik dan mag overschakelen naar een van 18 maand?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorlopig rijbewijs na wachttijd van 3 jaar

Bericht door de rijprof »

Na je wachttijd van 3 jaar mag je opnieuw een voorlopig rijbewijs aanvragen.
Attest slagen voor theorie moet minder dan 3 jaar geleden zijn.
Je kunt een voorlopig rijbewijs model 18 maand krijgen nadat je minstens 20 uur rijles hebt gevolgd en jouw instructeur je bekwaam genoeg vindt.
Praktijklessen mogen niet langer dan 3 jaar geleden zijn.
Dus, ik heb vorig jaar 14u gevolgd. Ik kan nog 6u volgen voor dat ik mijn voorlopig rijbewijs terug krijg. En dan mag ik in principe ook alleen al rijden. Klopt dat?
Dat zou ik namelijk heel graag doen.
Ja, op voorwaarde dat jouw instructeur je bekwaam genoeg vindt. Het zal er wat van afhangen of 6 uur voldoende gaan zijn, om veilig alleen de baan op te mogen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie