is het nog tijd om de sneeuwketting te gebruiken?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
iamloving

is het nog tijd om de sneeuwketting te gebruiken?

Bericht door iamloving »

Is het nog tijd om de sneeuwketting te gebruiken?
Als ik rechts of links afslaan voel ik gevaarlijke en ook een betje helling, daling plaatsen auto blijf niet stil.
Afbeelding
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: is het nog tijd om de sneeuwketting te gebruiken?

Bericht door Benny Stinkens »

Een goede winterband lijkt me meer aangewezen dan sneeuwkettingen hier in België :idea:
Tenzij je in de Ardennen aan het rond crossen bent, en zelfs dan zie je weinig auto's op sneeuwkettingen.

Het wettelijke:
art 81.4.4 Slechts bij sneeuw of ijzel mogen de banden van sneeuwkettingen voorzien worden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: is het nog tijd om de sneeuwketting te gebruiken?

Bericht door Stefan Peeters »

Begin eerst eens met een keer sneeuwkettingen te plaatsen. Liefst buiten, op een parkeerplaats waar je auto net ondergesneeuwd is...

Daarna zal je geen vragen meer stellen over sneeuwkettingen in België vermoed ik... :mrgreen:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: is het nog tijd om de sneeuwketting te gebruiken?

Bericht door Jozef »

Ik kan mij enkel maar aansluiten bij Benny en Stefan.

Als je in België op sneeuw niet voldoende grip hebt met goede winterbanden (profiel minimum 4mm, liefst niet ouder dan 6 jaar - maximum 8 jaar), dan vrees ik dat je een man van het geweld bent, en zou ik jou, eerder dan sneeuwkettingen, een voertuig zoals het onderstaande aanraden:

Afbeelding

Rijd vooruitziend. Zachtjes gas geven, gas loslaten, koppelen, remmen en sturen. Doe het allemaal fijngevoelig, alsof je je vriendin aan het verwennen bent. En natuurlijk, in tegenstelling tot met je vriendin, veel afstand houden.

Ik woon in een Alpendorpje met gemiddeld 5 maanden sneeuw per jaar. Er is hier een helling van 24%; personenwagens, bestelwagens, vrachtwagens en autobussen, ook zonder vierwielaandrijving, rijden ze moeiteloos op en af zonder sneeuwkettingen.

De enige die hier in een recent verleden problemen gehad hebben met de sneeuw, waren de koeien, in 2006, toen het al in september begon te sneeuwen, en de koeien nog op de bergweiden stonden (ze komen normaal naar het dal eind september - begin oktober). Die koeien heeft de Bergwacht toen één voor één met een helikopter naar beneden moeten brengen. Men zegt soms van iemand dat hij kijkt als een koe die een trein ziet voorbijrijden, maar dan moet je eens een koe zien kijken die aan een helikopter hangt. :lol:
Plaats reactie