Voorlopig rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
ILikeBread
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 dec 2017, 11:10

Voorlopig rijbewijs

Bericht door ILikeBread »

Hallo,

Ik heb gelezen dat als je tijdelijk rijbewijs vervalt, je 3 jaar moet wachten voordat je een nieuwe kunt aanvragen.

Ik lees her en der ook andere zaken, waardoor het voor mij een beetje verwarrend is.

Voor zover weet ik het volgende:

1) Als je een model 18m hebt, dan kan je deze veranderen naar model 36m maar dan moet je een begeleider hebben terwijl je theorie nog geldig is (en vice versa)
2) Moest deze toch vervallen dan kan je nog les volgen in een erkende rijschool om je praktijk examen af te leggen

Mijn vragen nu dus;

1) Je theorie is (denk ik) 3 jaar geldig, maar je voorlopig rijbewijs van 18m is maar, wel, 18m geldig. Wordt dit nog eens verlengd met 18m als ik terug 20u lessen volg bij de rijschool?

2) Stel je rijexamen is tot 2x niet goed afgelopen, wordt je voorlopig dan verlengd eens je terug rijlessen volgt bij de rijschool? Of is het zo dat je naar een ander model moet overschakelen en dan met een begeleider mee moet rijden telkens?

Bedankt om dit even op te klaren!


Brood.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voorlopig rijbewijs

Bericht door Benny Stinkens »

Je kan alleen maar van voorlopig rijbewijs wisselen TIJDENS de geldigheid.
Eenmaal vervallen zit je hoe dan ook met 3 jaar wachttijd.

Je kan dan wel nog 6u rijles volgen in een erkende rijschool en met de rijschool op examen gaan maar een voorlopig rijbewijs zit er de eerste 3 jaar niet meer in.

Je kan trouwens slechts eenmaal een voorlopig rijbewijs 18 maanden verkrijgen, dit is niet verlengbaar.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
ILikeBread
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 dec 2017, 11:10

Re: Voorlopig rijbewijs

Bericht door ILikeBread »

Duidelijk. Bedankt voor de info!
Plaats reactie