Rijden in de winter: probleem voorruit

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Kelly123
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:11

Rijden in de winter: probleem voorruit

Bericht door Kelly123 »

Het is de eerste keer dat ik in winterweer rijd en heb 1 probleem dat ik niet op internet terugvind (wellicht verkeerde zoektermen). Bij ijskoud weer is mijn voorruit langs buiten beslagen, maar het is een "damp" die je er niet af krijgt. Noch door te wrijven met een doek, noch met antivriesspray... Gewone damp kan je wegwrijven, maar dit dus niet. Ik heb geen flauw idee wat het is. Het is ook niet de binnenkant van mijn voorruit, het zit precies in de ruit zelf. Als ik 2 km heb gereden, is het weg, maar dat houdt dus in dat ik 2 km met slecht zicht rijd, wat levensgevaarlijk is. Ik neem de volgende maatregelen bij ijskoud weer (heb geen garage):

- voorruitzeil waardoor ik niet moet krabben
- met lauw water voorruit (en andere ruiten) overgieten indien nodig
- antivriesspray spuiten op gehele voorruit als het erg koud is
- airco aan vanbinnen om binnenkant vrij te houden van damp, blazer aan op de ruit

Ondanks die maatregelen krijg ik dat beslag op mijn ruit dat ik niet weg kan krijgen, behalve door te rijden. 's Avonds heb ik het probleem nog nooit gehad, enkel 's ochtends. Ik ben van plan om de motor even te laten draaien de volgende keer, maar vraag me het nut af aangezien ik toch al even moet rijden wil die "damp" weggaan. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik rijd met een renault twingo.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rijden in de winter: probleem voorruit

Bericht door Jozef »

Probeer eens om 20 minuten vóór je vertrekt op het stuurbord een rubberen warmwaterkruik met warm water te leggen (je weet wel, zo een warmwaterkruik welke je normaal in bed legt om geen koude voeten te hebben).

Technisch is het probleem meestal een ongelijkmatige verdeling van de lucht welke naar de voorruit geblazen wordt. Kijk eerst of alle luchtinlaten onderaan de voorruit vrij zijn. Anders ligt het waarschijnlijk aan een stelmotor van de automatische klimatisatie die geblokkeerd zit of ontregeld is, of aan een foutieve codering van de automatische klimatisatie (dan wordt er daaromtrent een foutmelding opgeslagen die kan uitgelezen worden via de OBD II).

De batterij werd toch onlangs niet afgekoppeld? Want dan gaan er bij sommige auto's spijtig genoeg instellingen van de elektronika verloren, en dient de desbetreffende elektronika opnieuw geprogrammeerd te worden (kosten ongeveer 30 euro).
Kelly123
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:11

Re: Rijden in de winter: probleem voorruit

Bericht door Kelly123 »

Heel erg dank voor je uitgebreid antwoord. Ik ga het nagaan. Vandaag had ik het dus weer, deze keer 's avonds. Deze keer betrof het slechts de helft van mijn voorruit. Heb voor de zekerheid nog eens gecheckt of het toch geen damp binnen en buiten was, maar nee. Het ziet er wel uit alsof het aangedampt/aangevroren is. Heb mijn motor ff laten draaien voor ik vertrok. Het was vrij snel weg.

De batterij is nog nooit afgekoppeld geweest.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijden in de winter: probleem voorruit

Bericht door Inazuma »

Kelly123 schreef: 02 dec 2017, 15:56 het zit precies in de ruit zelf.
Voorruit is gelaagd glas (dus 2 lagen glas) met een folie tussen de lagen

Als die laagjes ergens aan de rand losgekomen zijn, kan er vocht tussenkomen
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rijden in de winter: probleem voorruit

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 09 dec 2017, 21:30 Voorruit is gelaagd glas (dus 2 lagen glas) met een folie tussen de lagen

Als die laagjes ergens aan de rand losgekomen zijn, kan er vocht tussenkomen
Ja, maar dan begint de ruit nabij een rand ondoorzichtig te worden, en verdwijnt dat vocht niet na 2 km.

Komt veel voor bij de achterruit van een Mercedes-Benz W140 (vervanging kost 2.000 euro), die rondom gelaagd glas heeft.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijden in de winter: probleem voorruit

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: 10 dec 2017, 19:12 Ja, maar dan begint de ruit nabij een rand ondoorzichtig te worden, en verdwijnt dat vocht niet na 2 km.
Dat vind ik ook snel / raar
Maar als het niet langs buiten en niet langs binnen zit ...
Plaats reactie