3de keer gebuisd

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Mr_Buis
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2017, 12:04

3de keer gebuisd

Bericht door Mr_Buis »

Hallo,

Ik ben iemand die TOTAAL niet graag met de auto rijd, voor mij is dat een nachtmerrie.
De 20 u rijschool waren in het begin een enorme ramp, maar kreeg toch een bekwaamheidsattest nadat ik bij de 6de lesuur een nieuwe instructeur toegewezen kreeg en die mij heel veel bijgeleerd heeft.

Ben zonet terug thuis van mijn 3de poging.. dacht even om mijn teleurstelling hier even neer te schrijven. Het enigste voordeel van 3 maal gebuisd te zijn is dat ik het al min of meer gewend word.

Mijn eerste keer was in mei, nog in het oude systeem. 2 dagen voordien werd de wagen van mijn rijschool vervangen door een benzine-wagen, maar had voordien wel al mijn 20 u met een diesel rondgereden. Soit, al bij al kon ik er vrij vlot mee rijden, echter had ik een examinator die zijn instructies vrij laat aangaf.. we zaten bv. al op het rondpunt terwijl hij zei 3 de afslag, had de intentie om rechtdoor te gaan.

De zware fout die ik maakte, is dat ik op de rechterrijstrook stond om rechtdoor te rijden, terwijl ik eigenlijk moest invoegen op de linkse rijstrook om rechtdoor te rijden. Maar omdat hij zo iemand was die op het laatste moment zijn instructies gaf, begon ik te twijfelen of hij nu rechts ging zeggen of juist niets. (dit was aan de verkeerslichten op de Brugsesteenweg in Roeselare, voor naar het Stedelijk Ziekenhuis te rijden). Omdat hij uiteindelijk niets zei, voegde ik na de lichten naar links in om rechtdoor te gaan. Levensgevaarlijk en dus 100 % terecht gezakt.
Nu mocht ik wel de rest van mijn examen doen en mijn manoeuvres, dus daar was ik wel dankbaar voor.

Geen probleem dacht ik, volgende keer beter...

Volgende keer was in september, met het nieuw systeem, risicoperceptietest en nieuwe manoeuvres..
De risicoperceptietest vond ik vrij moeilijk.. kan aan mij liggen, maar ik had toen 5/10.
Daarna gingen we de baan op, alles ging vrij vlot tot aan het voorwaarts vakparkeren daar op het st-Amandsplein in Roeselare. Die stond bijna helemaal vol en moest links inparkeren, probleem was ik zag de witte lijnen niet en stond daardoor helemaal scheef, had het zelf niet door.. dus bij het uitstappen al het besef dat het weer niets ging worden.

Bij het verlaten van de parking, dus achteruit rijden, had mijn instructeur angst dat ik tegen mijn achterligger ging zitten, dus hij heeft moeten ingrijpen, dus hoorde ik een eng geluidje uit dat bakje... vanaf toen was ik helemaal verstrooid en gingen we terug naar het examencentrum.

Of ik er nu ging tegen zitten of niet, geen idee. Ik ging er ook niet over discussiëren, was te ontgoocheld. Wou ermee stoppen met rijden in auto, doe het niet graag, zal het nooit graag doen ook.

6 u rijschool gevold dus...

Vandaag dan 3de keer, alles ging ok (1 u les gehad op voorhand, helemaal perfect volgens instructeur), tot ik op zo'n boerenweg reed waar je soms moet uitwijken voor elkaar om elkaar door te laten.
Op een bepaald moment had de instructeur angst dat ik in de gracht ging belanden omdat ik uitwijkte voor mijn tegenligger. Nu, er is niets gebeurd vond ik, had het zelfs niet door dat hij een beweging maakte. Maar dit was al voldoende om mij te buizen blijkbaar. Dit zal wel het verschil zijn tussen mij en iemand met ervaring... ik vond niet dat er gevaar was dus ik reed gewoon nog verder om mijn examen af te werken. Keren in een straat mocht ik doen, maar dat was voordat die beweging plaats vond, toen ik het 2de manoeuvre niet mocht doen, wist ik al dat ik prijs had.

Blijkbaar ook 40 gereden in een zone 30, deze had ik beseft toen ik einde zone 30 zag staan.. dus hiervoor onvoldoende. Deze besefte ik wel.
8/10 voor de riscioperceptietest, zelf al vond ik dat ik er niets van terecht bracht.

Examinator zei wel dat ik enorm goed kijk in mijn spiegels ed, maar omdat mijn instructeur een beweging deed, hij dit niet kon toelaten. Wet is wet, en dat begrijp ik, ze doen ook maar hun werk...

Zoals ik zei, de teleurstelling is minder groot omdat ik al anticipeerde dat ik toch wel weer iets stoms ging doen. En blijkbaar dus wel.

4de keer is begin januari, maar ik begin nonchalant te worden hieromtrent... ik wil verhuizen in april maar als ik maar stomme dingen blijf doen, vrees ik dat ik het wereldrecord buizen op een rij-examen zal verbreken.

Toch bedankt aan wie het leest...
Pieter
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 3de keer gebuisd

Bericht door Benny Stinkens »

Dag Pieter,

Zolang dat je maar niet opgeeft komt het allemaal wel in orde.
Er zijn duizenden mensen rond jou die het allemaal vroeg of laat gehaald hebben en jij gaat dit ook halen. :idea:

Ik bedoel het rijbewijs halen en niet het wereldrecord 8) Daar ben je nog mijlenver vanaf. :wink:
Probeer zoveel mogelijk te oefenen en ga vooral niet negatief denken.
Pieter schreef:Op een bepaald moment had de instructeur angst dat ik in de gracht ging belanden omdat ik uitwijkte voor mijn tegenligger. Nu, er is niets gebeurd vond ik, had het zelfs niet door dat hij een beweging maakte. Maar dit was al voldoende om mij te buizen blijkbaar. Dit zal wel het verschil zijn tussen mij en iemand met ervaring... ik vond niet dat er gevaar was dus ik reed gewoon nog verder om mijn examen af te werken.
Vergeet niet dat de instructeur rechts van je zit en dus een veel beter zicht heeft op een gracht als jijzelf.
En geloof het of niet, de instructeur staat aan jou kant, dus ingrijpen bij een leerling doet hij met pijn in het hart.
Als de instructeur ten onrechte zou ingrijpen kan de examinator hem daar nog steeds terugfluiten.
Pieter schreef:Vandaag dan 3de keer, alles ging ok (1 u les gehad op voorhand, helemaal perfect volgens instructeur)
Dan weet je ook dat je er eigenlijk wel klaar voor bent en het zeker niet mag opgeven. :idea:
Blijven oefenen, blijven opbouwen en er voor gaan is de boodschap.
Veel succes met je volgend examen. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Antoon
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2018, 10:14

Re: 3de keer gebuisd

Bericht door Antoon »

Moest het je interesseren, dit was mijn examenroute
https://www.google.be/maps/@50.9626328, ... OQMgdOLkaq
Mr_Buis
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2017, 12:04

Re: 3de keer gebuisd

Bericht door Mr_Buis »

Bedankt...
Nu donderdag moet ik terug voor de 4de poging, ik begin over alles te twijfelen ivm mijn rij-technieken en manoeuvres... :(

Gisteren het parkeren wat geoefend maar begon gefrustreerd te geraken dat het niet supervlot gaat.
Denk toch dat ze weer iets zullen vinden wat niet goed genoeg is.

Blijkbaar zijn de tarieven ook opgeslagen bij de rijscholen dus als ik donderdag buis zal het me nu nog meer kosten om terug 6 u te volgen. :(
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: 3de keer gebuisd

Bericht door Jozef »

Mr_Buis schreef: 08 jan 2018, 16:24 Gisteren het parkeren wat geoefend maar begon gefrustreerd te geraken dat het niet supervlot gaat.
Manoeuvers moet langzaam uitvoeren. Dat doe ik nu, op mijn 65ste, nog altijd. Dan heb je meer tijd om te corrigeren, en als het dan toch eens misloopt, blijft de schade beperkt,

Oefenen, oefenen en oefenen. Er is nog geen meester uit de hemel gevallen. :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 3de keer gebuisd

Bericht door de rijprof »

Tracht ook te vertrekken met een positieve ingesteldheid, dat helpt echt!
Yes I can do this!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Hallowkes

Re: 3de keer gebuisd

Bericht door Hallowkes »

Heey!

Ik heb vandaag ook mijn 3de keer praktijk examen afgelegd, en ja je raad het al ik ben ook gebuisd.
Het reden is omdat ik op sommige momenten niet goed genoeg keek. Voor fietsers en voetgangers op het kruispunt.
Ik keek ook eigenlijk expres niet heel lang omdat ik niemand zag en wou niet te lang kijken kijken bij groenlicht. (Tjaa!)

En mijn andere fout was omdat ik juist op het nippertje op oranje licht reed. Ik zag het zelfs niet..

Ik begrijp hoe je je nu voelt, hou je sterk. Er zijn ergere dingen in de wereld.
En jezelf vooral niet dom voelen! (Zo voelde ik mij toch toen ik hoorde dat ik niet geslaagd werd).
Het is een kwestie van geluk hebben.

Hoop dat het ons deze keer goed lukt!

Groetjes
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: 3de keer gebuisd

Bericht door Jozef »

Hallowkes schreef: 10 jan 2018, 23:11 Het is een kwestie van geluk hebben.
Als je dat gelooft, vrees ik dat je nog dikwijls zult moeten teruggaan. Ik wens jou veel geluk, maar reken er alvast niet op.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 3de keer gebuisd

Bericht door de rijprof »

Ik keek ook eigenlijk expres niet heel lang omdat ik niemand zag
Je hoeft niet lang te kijken om veel te zien maar je moet wel op het juiste moment naar de juiste plaatsen kijken om alles te zien wat je zeker moet gezien hebben.
Een examinator houdt je in de gaten om te zien naar waar je kijkt op welk moment.

Beweeg niet enkel met jouw ogen maar draai ook met jouw hoofd naar de juiste plaats op het juiste moment. :idea:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
cricket
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 mar 2017, 16:24

Re: 3de keer gebuisd

Bericht door cricket »

Hello, ik voeg me erbij. Ook voor de 3de keer gebuisd, begin dus ook gedemotiveerd te geraken. Ik denk nu ook, met wat gaan ze nu de volgende keer afkomen.
Eerste keer niet geslaagd, was niet goed voorbereid en had zelfs 2u les bijgenomen bij rijschool om met hun auto gewend te raken. Mijn rem en kijktechniek was niet goed en had kruispunt niet vrij gemaakt.
2de keer, niet geslaagd door een voorrang van rechts en slecht geparkeerd. oké was mijn fout
Dan 6u lessen genomen en weer eens 500 euro bovengehaald en dagen verlof genomen om die lessen te volgend en vandaag 3de keer gebuisd, reden dat ik tijdens manœuver van keren in een straat een auto heb laten stoppen om deze uit te Voeren. Ik heb de auto gezien en wachtte maar de auto stopte dus ik doe mijn manœuvre, examinator zegt neen die stopte omdat je de manœuver uitvoerde en dat is verkeerd, na het wegrijden zag ik die chauffeur wel parkeren.
Maarja, wie ben je tov de examinator als hij al een oordeel heeft geveld, dus gebuisd. De 2 andere keren was keren in een straat geen probleem.
Ik heb mij vandaag dan zo gefocused op die voorrang van rechts, op de rit in Brussel zekers 15 voorrangen tegengekomen en allemaal gerespecteerd, ik stopte bijna bij elke voorrang vooraleer ik doorging, overdreven gekeken bij dode hoek en bijna elke afslag naar rechts over schouder gekeken, en dan buizen voor zoiets.
Ik was dus zeker van geslaagd te zijn, mijn teleurstelling is dus zeer groot. :oops:


Ik ga nu vrijdag een 4de afspraak regelen, weer eens efkes 150 euro bovenhalen, met de angst om er weer niet door te zijn
Begin er zelfs beschaamd over te zijn tegenover mijn man en mijn 2 kinderen
Ik ben normaal altijd positief, maar zie het nu efkes precies niet meer zo positief, is zeer demotiverend :( :(
Hopelijk zal ik hem halen voor mijn voorlopig rijbewijs verlopen is, geldig tot 01/12/2018
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: 3de keer gebuisd

Bericht door Jozef »

cricket schreef: 23 mei 2018, 20:37vandaag 3de keer gebuisd, reden dat ik tijdens manœuver van keren in een straat een auto heb laten stoppen om deze uit te Voeren. Ik heb de auto gezien en wachtte maar de auto stopte dus ik doe mijn manœuvre, examinator zegt neen die stopte omdat je de manœuver uitvoerde en dat is verkeerd, na het wegrijden zag ik die chauffeur wel parkeren.
Het is zo dat, als je een maneuver wil uitvoeren en daarbij voorrang aan een andere bestuurder moet verlenen, je best dat maneuver niet aanvangt, en zelfs best je richgtingsaanwijzers nog niet ontsteekt, vooraleer die andere bestuurder voorbijgereden is.

Als je je maneuver al begonnen was en, toen je gestopt bent, de andere bestuurder je nog kunnen voorbijrijden had, kan men desondanks niet stellen dat je geen voorrang gegeven hebt. De andere bestuurder heeft dan jou je maneuver laten voltooien, ofwel uit hoffelijkheid om je tegemoet te komen, ofwel omdat hij jouw parkeerplaats wilde innemen.
Ik ga nu vrijdag een 4de afspraak regelen, weer eens efkes 150 euro bovenhalen, met de angst om er weer niet door te zijn
Angst is een slechte raadgever. Wat er tijdens je vorige pogingen misgelopen is, telt niet meer, je krijgt een volledig nieuwe kans.
Begin er zelfs beschaamd over te zijn tegenover mijn man en mijn 2 kinderen
Dat hoef je absoluut niet te doen. Je hebt je best gedaan, dus heeft niemand jou iets te verwijten. Het is ten slotte toch beter dat je niet in het verkeer losgelaten wordt vooraleer je er voldoende klaar voor bent.

Mocht het, tegen alle verwacthingen in, toch nog eens mislopen, dan moet je maar denken: "Meedoen is belangrijker dan winnen." :lol:
Ik ben normaal altijd positief, maar zie het nu efkes precies niet meer zo positief, is zeer demotiverend :( :(
Blijf positief en de doorzetster die je bent. Zie het als een boeiende uitdaging, die ook jij tot een goed einde zult brengen.
Hopelijk zal ik hem halen voor mijn voorlopig rijbewijs verlopen is, geldig tot 01/12/2018
Ach meisje, tegen dan heb jij al lang een definitief rijbewijs, want ik ga voor jou duimen. :wink:
cricket
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 mar 2017, 16:24

Re: 3de keer gebuisd

Bericht door cricket »

Hey jozef, bedankt voor je feedback. Betreft die maneuver kan het best zijn dat het uit hoffelijkheid is dat ze gestopt is, bedankt voor de uitleg, is weer een tip meer. Ja ik weet dat men positief moet blijven maar teleurstelling was zo groot op dat moment. Ik was ervan overtuigd dat ik het deze keer zou halen... ik blijf uiteraard niet bij de pakken zitten en zal er alles voor doen om het te halen, het moet :wink: hopelijk dat het de volgende keer lukt en ik niet weer die 6u moet gaan volgen. Zal in weekend nog een beetje oefenen op keren in een straat, smalle straat zoals die van vandaag. Positieve ervan is dat mijn kijktechniek en voorrang van rechts super was tov de 2 andere keren, ik bekijk het dan zo :D :D , merci voor de steun :P :P
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: 3de keer gebuisd

Bericht door Jozef »

Ik ben er zeker van dat jij het kunt en de volgende keer zult slagen. Rijd ontspannen maar aandachtig. Je zou me een groot plezier doen als ik, als jouw supporter, hier mag lezen dat je geslaagd bent en ik fier kan zijn op jou.
cricket schreef: 23 mei 2018, 23:23Zal in weekend nog een beetje oefenen op keren in een straat
Ja, maar met de auto hé, niet keren met een borstel... :lol: :wink:
cricket
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 mar 2017, 16:24

Re: 3de keer gebuisd

Bericht door cricket »

Jozef schreef: 24 mei 2018, 13:15 Ik ben er zeker van dat jij het kunt en de volgende keer zult slagen. Rijd ontspannen maar aandachtig. Je zou me een groot plezier doen als ik, als jouw supporter, hier mag lezen dat je geslaagd bent en ik fier kan zijn op jou.
cricket schreef: 23 mei 2018, 23:23Zal in weekend nog een beetje oefenen op keren in een straat
Ja, maar met de auto hé, niet keren met een borstel... :lol: :wink:

hello,

Zogezegd zogedaan, vandaag mijn 4de keer rijexamen afgelelgd en deze keer ben ik geslaagd :D :D :D
Je had gelijk hé Jozef lol.
Ik ben superblij
Hij had wel een kleine opmerking van een fietser dat ik niet gezien had na het stoppen voor een auto, maar heeft me niet doen buizen.
Halve draai was ook héél goed en parkeren achter een straat.

Eindelijk, superblij, en mijn man en kinderen ook

En dit op de dag van de verjaardag van mijn jongste zoon, wat een meevaller :-) :-)

Bedankt voor jullie steun!!!! :D :D
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 3de keer gebuisd

Bericht door GRO »

Proficiat.
Plaats reactie