Praktijk autorijden

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Paulalk

Praktijk autorijden

Bericht door Paulalk »

Ik heb een paar vraagjes over het leren rijden. Ik durf nog weleens te gemakkelijk stoppen, terwijl ik eigenlijk door zou kunnen rijden.
Ik rij met een benzine dus onder de 10 km/u valt hij stil. Bij een diesel is dat al 20 km/u. Indien het bij mij nog boven de 10 km/u is zou ik gewoon met gas geven kunnen blijven in de 2de.
Je kunt wel ontkoppelingspedaal induwen zonder terug te schakelen. Zo kun je toch in je gewone versnelling blijven, maar kun je wel gemakkelijk stoppen indien nodig.

Hellingsproef benzine. Indien je rem niet indrukt, rolt hij naar achter. Dus ontkoppelingspedaal onder aangrijpingspunt houden. Maar wat dan? Hoe blijf je er kalm onder? Sowieso, als iemand dan op een helling bv aan kruispunt vlak achter je staat, is het niet zo slim van deze persoon. Denk ik dan?
Indien je voor de helling stopt, kun je gemakkelijk in 1ste misschien tot boven rijden, dan moet je de hellingsproef niet meer toepassen?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Praktijk autorijden

Bericht door Jozef »

Als het motortoerental te laag wordt en je wil verder rijden, schakel je in principe best terug naar een lagere versnelling. Als het een randgeval is, kun je eventueel ook alleen maar ontkoppelen, gas geven en weer koppelen.

In bergop leren vertrekken vereist oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Dat doe je op een plaats waar het niets uitmaakt als de auto wat achteruit bolt. Zolang je geen begeleider hebt die jouw smartphone achter een wiel legt, is er dan geen reden om niet kalm te blijven. Op een keer kun je het zonder achteruit te bollen zoals miljoenen andere bestuurders.

Je moet het uiteindelijk kunnen zonder ook maar 1 mm achteruit te bollen, want je zult het in de praktijk nodig hebben.

Ook al staat de auto achter jou op 1 cm van jouw achterbumper: als je hem aanrijdt door achteruit te bollen, ben jij 100% aansprakelijk voor de schade.

Maar zelf kun je inderdaad best niet al te dicht achter een andere auto gaan staan, en dat niet alleen in bergop. Het kan gebeuren dat de auto vóór jou niet meer kan vertrekken of in brand vliegt, en dan moet je wegkunnen. Je moet er natuurlijk ook niet 5 meter tussen laten. Sommigen zeggen dat je de achterbanden van de auto vóór jou nog moet kunnen zien, doch dat is heel afhankelijk van de lengte van de achteroverbouw van die wagen.
Paulalk

Re: Praktijk autorijden

Bericht door Paulalk »

Indien randgeval: ontkoppelen (maar je ziet dat het niet nodig is) dan terug gas geven? En dan ben je toch weg?

De kunst is snelheid bij hellingproef: rem en ontkoppelingspedaal houden net onder het aangrijpingspunt. Je ziet dat het groen is, snel gas bv 1000 toeren afh van de auto natuurlijk, en aangrijpingspunt en weg....

Bij de andere optie is het handrem optrekken. Gas geven en wederom idem ontkoppelingspedaal. Je voelt hem vertrekken en dan handrem naar beneden en hij is weg, dus na handrem beneden snel naar aangrijpingspunt.

Maar ik denk me beter te voelen met de eerste optie.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Praktijk autorijden

Bericht door Jozef »

In principe is het met gebruik van de handrem gemakkelijker. Die kun je immers geleidelijk loszetten, terwijl de bedrijfrem al volledig los is als je je voet van het rempedaal naar het gaspedaal verplaatst. Maar je doet het natuurlijk zoals jij het het beste kunt.

Als het verkeerslicht groen wordt, hoef je niet als een pijl uit een boog weg te schieten. Er zijn altijd ongeduldigen, maar er is niets verkeerd mee als een beginneling er pakweg 3 seconden over doet om te vertrekken.
Paulalk

Re: Praktijk autorijden

Bericht door Paulalk »

En bij randgeval: ontkoppelingspedaal indrukken om terug te schakelen. Je ziet dat het niet nodig is dus in 2de gewoon gas blijven geven?

De hellingsproef ga ik nog bekijken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Praktijk autorijden

Bericht door Jozef »

Paulalk schreef: 30 okt 2017, 22:22 En bij randgeval: ontkoppelingspedaal indrukken om terug te schakelen. Je ziet dat het niet nodig is dus in 2de gewoon gas blijven geven?
Stel dat je in 2de versnelling rijdt en het toerental is teruggevallen tot 1.000 toeren per minuut. Als je dan gewoon gas bijgeeft, is de kans groot dat de wagen gaat schokken. Dan kun je dus beter ontkoppelen, wat gas bijgeven en weer koppelen.
Paulalk

Re: Praktijk autorijden

Bericht door Paulalk »

Maar dan zet ik hem terug in 1 als hij gaat schokken. Dus ontkoppelen, in 1, gas en koppelen. Een doorstart in 2de wordt vaak afgeraden, zou niet zo goed zijn voor de wagen. (tenzij hij nog genoeg heeft en je kan verder in 2de)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Praktijk autorijden

Bericht door Jozef »

Paulalk schreef: 01 nov 2017, 12:55 Maar dan zet ik hem terug in 1 als hij gaat schokken
Wacht niet tot hij gaat schokken. Voorkomen is beter dan genezen. Een probleem dat je vermijdt, kan geen slechte gevolgen hebben.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Praktijk autorijden

Bericht door Inazuma »

Paulalk schreef: 29 okt 2017, 19:16 De kunst is snelheid bij hellingproef: rem en ontkoppelingspedaal houden net onder het aangrijpingspunt. J
Die situatie mag je NIET aanhouden om stil te blijven staan ...

Als de helling steiler wordt, kom je er met deze techniek niet meer en moet je de handrem gebruiken.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Praktijk autorijden

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 06 nov 2017, 12:17
Paulalk schreef: 29 okt 2017, 19:16 De kunst is snelheid bij hellingproef: rem en ontkoppelingspedaal houden net onder het aangrijpingspunt. J
Die situatie mag je NIET aanhouden om stil te blijven staan ...

Als de helling steiler wordt, kom je er met deze techniek niet meer en moet je de handrem gebruiken.
Je komt er tot de voering van de koppelingsplaat opgesmoord is.
Plaats reactie