Examen met ouders ipv rijschoolinstructeur

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
legendaryniels

Examen met ouders ipv rijschoolinstructeur

Bericht door legendaryniels »

Hallo allemaal,

Ik zit met iets verveeld. 2 weken terug heb ik mijn praktisch examen afgelegd en helaas ben ik gebuisd. 1 van mijn 2 manoeuvres (parallel parkeren) was niet goed genoeg. Ik heb dit examen afgelegd met mijn rijschoolinstructeur en voor het examen had ik voor de zekerheid nog 2 extra uurtjes rijles genomen ter verfrissing. Het enige probleem dat er was (vind ik dan persoonlijk) was het wennen aan de rijschoolauto. Ik rij al 6 maand met mijn eigen auto nl een Peugeot 206 en de rijschoolauto is een SUV. Dit is dan al helemaal anders want je zit veel meer in de hoogte en de auto is veel groter. Daarnaast is het dashboard niet zoals in mijn auto, wat normaal is. Alsook is dit een auto met 6 versnellingen ipv 5. Ik heb een voorlopig rijbewijs waarmee ik alleen mag rijden (20 uur les genomen). Nu, ik zou graag het examen afleggen met MIJN auto ipv die van de rijschool, maar daarvoor moet je met een begeleider rijden, niet? Helaas zien mijn ouders het niet zitten om die extra opleiding te gaan volgen dat nu in de wetis ingevoerd.

Is er iemand die hier een oplossing voor weet? Zelf ben ik niet zo goed op de hoogte hoe het allemaal juist in elkaar zit.

Alvast super hard bedankt allemaal!

Groetjes,

Niels
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Examen met ouders ipv rijschoolinstructeur

Bericht door Benny Stinkens »

Je ouders hoeven helemaal niets te volgen.
Jij hebt je voorlopig rijbewijs al behaald voor 01/10/2017.
Alleen de begeleiders van mensen die VANAF deze datum hun voorlopig rijbewijs hebben behaald moeten deze 3u gaan volgen.

Vermits jij een voorlopig rijbewijs 18 maanden bezit zijn het hoe dan ook geen begeleiders maar begeleidende personen.
Ook deze personen zijn niet gebonden aan deze 3u.
Ze moeten wel reeds 8 jaar een rijbewijs B bezitten en de afgelopen 3 jaar geen verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig hebben opgelopen.

Veel succes met je examen :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
legendaryniels

Re: Examen met ouders ipv rijschoolinstructeur

Bericht door legendaryniels »

Wil dat dan zeggen dat ik ze niet moet opgeven bij de gemeente en ze gewoon mag meenemen naar mijn examen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Examen met ouders ipv rijschoolinstructeur

Bericht door de rijprof »

Ja, enige voorwaarden zijn:
reeds 8 jaar een rijbewijs B bezitten en de afgelopen 3 jaar geen verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig hebben opgelopen
Men noemt dit geen begeleider maar een begeleidend persoon (als je een voorlopig rijbewijs hebt van 18 maand).

Meer succes gewenst met jouw volgend examen :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie