Pagina 2 van 2

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Geplaatst: 12 jan 2018, 22:14
door Jozef
Ik vind dat je van een leerling niet mag verwachten dat hij al even vlot rijdt als een ervaren chauffeur. Een leswagen herken je van ver, en de L op de achterruit heeft haar reden van bestaan. Van een bestuurder die geen leerling meer is, verwacht ik dat hij, als het verkeerslicht groen wordt, ten laatste na drie seconden vertrekt, anders maak ik hem wakker. Maar als een leerling daar 10 seconden over doet, wacht ik rustig tot hij vertrekt. Ik heb ook ooit moeten leren rijden. Waarom een leerling nog zenuwachtiger maken dan hij vaak al is? In het verkeer gaan we om met elkaar, en daar hoort begrip en tegemoetkoming bij voor wie het nog wat moeilijk heeft.

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Geplaatst: 12 feb 2018, 18:18
door Coolvision
Crossword schreef: 29 sep 2017, 18:51 Ik ben het beu, ECHT WAAR.

Ik heb perfect gereden deze keer en nog niet geslaagd. De examinator zei: Sorry meneer, maar het is echt goed hoor. Helaas heb je een fout gemaakt op de kruispunt.

Duizenden euro's verspield aan da gedoe.
Het is allemaal een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen. En wie er niet klaar voor is moet wat meer oefenen zodat verkeersinzicht verbeterd wordt... (ik weet niet of dat bij jou nu het geval is)
Het is geen geldkwestie. Een examinator zal niet méér verdienen aan iemand die meerdere keren moet terugkomen. Zij hebben heus liever dat het van de eerste keer goed verloopt...!
Men wil nu eenmaal veilige chauffeurs op de weg. Is ook veilig dan voor ons :-)
Een examen is maar een momentopname, en een grote fout is er teveel aan.... ook al heb je goed gereden...

Probeer nog te oefenen op je gemaakte fouten.

Succes !

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Geplaatst: 18 okt 2018, 15:03
door Justine V.
De verhalen over mensen die zich onheus behandeld voelen tijdens een rijexamen zijn zo oud als de straat. Zijn deze allemaal gelogen of overdreven? Wordt het niet eens tijd om op zoek te gaan naar een andere/objectieve manier van examineren: een puntensysteem waarbij elke specifieke fout slechts 1 keer aangerekend kan worden met duidelijke, op voorhand kenbaar gemaakte normen als hoeveel km/u is te traag in de snelheidszone 30/50/70 of afschaffen van het alleenrecht van de examencentra of examineren a.d.h.v. simulatoren of examinatoren met andere competenties...? Verhalen als "Ik vind dat je..." of "... niet vlot genoeg" of "...niet aangepast aan het doorgaand verkeer" schreeuwen toch om subjectiviteit èn verwarring?! Ik hoor en lees verhalen van mensen die 3, 5, 7... keer moeten terugkomen en meer en meer gefrustreerd geraken. Nooit hoor ik zo veel frustratie bij mensen die bv. niet slagen voor schoolexamens, selectietesten, psychologische testen, sollicitatiegesprekken, proefperiodes, stages... Waar zit het verschil?

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Geplaatst: 19 okt 2018, 09:52
door Inazuma
Justine V. schreef: 18 okt 2018, 15:03 op voorhand kenbaar gemaakte normen als hoeveel km/u is te traag in de snelheidszone 30/50/70
Dat is het nu net ...
Uitgerekend dààrover valt zoiets helemaal niet vast te leggen.
30 in een zone 70 kàn al te snel zijn.
Of pokketrààààààààg ...

Als het kan rij je de toegelaten snelheid, en waar nodig rij je trager ...
Dat inschatten is voor beginnende bestuurders vaak erg lastig te vatten.

of afschaffen van het alleenrecht van de examencentra of examineren a.d.h.v. simulatoren
Dan is er toch nog steeds een examen afnemende instelling :?:
En zo'n simulator is ook niet zaligmakend. Geregeld misselijkmakend.
of examinatoren met andere competenties...?
Zoals ?

Wij horen en lezen hier uiteraard ook wel eens dingen waar je de wenkbrauwen bij kan fronsen.
Maar altijd maar één kant.

Probleem is dat er maar 3 mensen op een betwist rijexamen bij waren.
2 die de kandidaat willen zien slagen, en één die dat tegenhield ...
Iemand anders was er niet, en er is achteraf geen bewijs meer van wat er precies gebeurde.
De mogelijkheden daartoe zijn er intussen wel, maar worden niet gebruikt.

Nooit hoor ik zo veel frustratie bij mensen die bv. niet slagen voor schoolexamens, selectietesten, psychologische testen, sollicitatiegesprekken, proefperiodes, stages... Waar zit het verschil?
Iedereen denkt geweldig te kunnen autorijden ...


Je hebt mensen die rijden, en mensen die dat beoordelen.
Daar gaat altijd een verschil in inschatting bij zijn ...

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Geplaatst: 19 okt 2018, 17:38
door de rijprof
Ik heb toch ook het gevoel dat er de laatste 5 jaar veel veranderd is.
Ik doe als instructeur gemiddeld 2 examenbegeleidingen per week en kan dus goed vergelijken.
Waar het voorheen voldoende was als de examinator kon zien dat de basis goed zat aan iets lagere snelheid, moet het nu allemaal vlot-vlot-vlot met veel minder aandacht voor veiligheid. De kans op fouten maken wordt dan des te groter.
Sommigen vliegen een kruispunt met voorrang aan rechts voorbij en daar wordt nauwelijks iets over gezegd, als er toevallig niemand van rechts kwam.
Als de benadering van een kruispunt met voorrang van rechts, volgens de examinator, iets te traag wordt genomen, krijg je een opmerking...
Omgekeerde wereld!!!
Meestal blijven kandidaten wat hangen op het kruispunt omdat ze het doorstarten in 2de versnelling nog niet goed onder de knie hebben. Bij sommige examinatoren komt dat wat traag over maar dat ze voorzichtig het kruispunt benaderd hebben, daar wordt nauwelijks iets over gezegd.

Is dit tekenend voor jachtige tijden waarin we leven? Moeten we daar aan meedoen? Staat verkeersveiligheid niet meer op de éérste plaats?
Eerst een goede basis, vlotheid komt vanzelf.

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Geplaatst: 19 okt 2018, 19:49
door Jozef
Ik deel volkomen het standpunt van de rijprof. De veiligheid is altijd nog veel belangrijker dan vlot rijden.

Een probleem is ongetwijfeld het monopolie van de GOCA, die ook nog altijd het monopolie voor de technische keuring heeft. In Duitsland kun je vrij kiezen uit een hele reeks onderdemingen.

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Geplaatst: 19 okt 2018, 23:14
door Inazuma
Jozef schreef: 19 okt 2018, 19:49 Een probleem is ongetwijfeld het monopolie van de GOCA, die ook nog altijd het monopolie voor de technische keuring heeft. In Duitsland kun je vrij kiezen uit een hele reeks onderdemingen.
En die hebben geen overkoepelende sector-organisatie in D ?

Doe mij maar NL APK systeem

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Geplaatst: 20 okt 2018, 17:55
door Jozef
Inazuma schreef: 19 okt 2018, 23:14
Jozef schreef: 19 okt 2018, 19:49 Een probleem is ongetwijfeld het monopolie van de GOCA, die ook nog altijd het monopolie voor de technische keuring heeft. In Duitsland kun je vrij kiezen uit een hele reeks onderdemingen.
En die hebben geen overkoepelende sector-organisatie in D ?
Neen. Dergelijke private organisaties voeren overheidsopgaven rechtsteeks voor de bond (federaal) of de deelstaat uit.
Doe mij maar NL APK systeem
Dat is voor mij een brug te ver.

In Duitsland heb je de keuze: je gaat zelf met de wagen naar een keuringsstation, of je brengt hem naar een garagehouder, waar een ingenieur van het keuringsorganisme (TÜV, Dekra, GTÜ, enz.) één of twee keren per week keuringen komt uitvoeren.

In Nederland wordt de APK door garagehouders zelf uitgevoerd. De garagehouder zal nu eens een oogje dichtdrukken, dan weer onnodige herstellingen opdringen.

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Geplaatst: 20 okt 2020, 06:55
door Gast
xxxstefxxx schreef: 14 okt 2017, 19:39 veranderen van lesgever , rijschool en examencentrum , enigste oplossing.
Dat is allemaal zever sommige vallen stil doen parkeren fout en geven soms geen voorrang en halen die nog steeds niet het is gewoon geld commers.

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Geplaatst: 20 okt 2020, 06:57
door Gast
Gast schreef: 20 okt 2020, 06:55
xxxstefxxx schreef: 14 okt 2017, 19:39 veranderen van lesgever , rijschool en examencentrum , enigste oplossing.
Dat is allemaal zever sommige vallen stil doen parkeren fout en geven soms geen voorrang en halen die het is gewoon geld commers en geluk hebben hoe je examinator is.

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Geplaatst: 20 okt 2020, 07:25
door Gast
Jozef schreef: 07 jan 2018, 02:08 Beste Koen,

Als je denkt dat het examencentrum jouw dochter louter om het geld laat terugkomen, en ze derhalve uiteindelijk wel eens geslaagd zal verklaard worden, ook al leert ze intussen niets meer bij, dan is de kans groot dat het nog veel geld gaat kosten zonder dat je dochter aan een rijbewijs geraakt.

In een ander bericht schreef je dat je het zelf niet beter zou gedaan hebben dan je dochter, een kandidate die niet geslaagd is voor het praktijkexamen, niettegenstaande men daar van de kandidaten niet verwacht dat ze al doorwinterde bestuurders zouden zijn, doch enkel wat een beginneling moet kunnen om veilig en vlot aan het verkeer deel te nemen.

Dat roept bij mij bedenkingen op omtrent jouw rijstijl. Er zijn vele bestuurders die, ondanks dat ze vele kilometers afleggen, niets meer bijleren en enkel maar hun fouten bestendigen, wijl ze er niet van bewust zijn hoeveel andere bestuurders doen om een ongeval met hen te vermijden. Bovendien spoort het je dochter niet aan om nog beter te leren rijden als papa zegt dat hij het niet beter kan.

Neem alsjeblieft je verantwoordelijkheid voor je dochter en de andere weggebruikers op, en doe alles wat je kunt om van je dochter een nog betere bestuurder maken. Niet alleen opdat ze haar rijbewijs behaalt. Je wil het haar met "'t is zo al goed genoeg" niet aandoen dat ze, nu haar leven nog maar pas begonnen is, moet verder leven met de herinnering aan een kindje dat ze voor de rest van zijn leven verminkt heeft. En jij en je andere diebaren willen het niet meemaken dat aan de volgende Kersttafel de stoel van je dochter leeg is. Een verkeersongeval is slechts uiterst zelden een toeval dat niet vermeden had kunnen worden, ongeacht wie er juridisch aansprakelijk voor gesteld wordt.

Er is hier in onze streek 5 jaar geleden een 18-jarig meisje tijdens haar eerste rit met haar spiksplinternieuwe wagen uit de bocht gegaan en levend verbrand in haar auto. Haar moeder heeft een stationaire behandeling van 6 maanden in een psychiatrisch ziekenhuis nodig gehad, en kan nu nog altijd haar beroep als zelfstandige kinesiste niet uitoefenen.

Ik zelf heb op 26/02/2002 mijn toen 25-jarige dochter verloren. Sinds april 2004, toen ik amper 51 was, ben ik definitief niet meer kunnen gaan werken, en ook vandaag, 16 jaar later, lijd ik er nog erg onder, ik wens het mijn grootste vijand niet toe.

Onlangs vertelde een bekende mij dat hij boos was op zijn dochter, omdat ze hem om 3 uur 's nachts uit zijn bed gebeld had, want ze had de lichten van haar auto laten branden, waardoor de batterij niet voldoende stroom meer kon leveren om de motor te starten. Ik heb hem geantwoord: "Ik wou dat mijn dochter dat deed, want dan had ik ze nog". Hij werd lijkbleek en wist niets meer te zeggen. Denk daar eens aan, beste Koen.
Ze geven wel rijbewijzen naar mensen die ongelukken veroorzaken en die drugs roken een kameraad van me heeft 3keer stilgevallen een voorrang gemist en s parking volledig mislukt maar raaad es toch geslaagd? Die voorrang van rechts kon fataal zijn maar hij is toch geslaagd leg me es uit hoe het kan dat zulke mensen wel hun rijbewijzen behalen?

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Geplaatst: 20 okt 2020, 07:27
door Gast
Sethzor schreef: 11 jan 2018, 19:50 Kijk ik vraag altijd om op het examen met een aangepaste vlotte snelheid te rijden. Je kan traag rijden en traag rijden.
Wij verwachten ook niet dat als de snelheid 50 is dat je tegen 50 voorbij kruispunten scheurt of tegen 50 door een scherpe bocht vliegt.
Feit is wel dat kandidaten mee moeten kunnen met het dagelijks verkeer en geen andere gaan hinderen door te traag te rijden.
Geloofgeloofme als ze 1 keer hun rijbewijs hebben zullen ze wel met het verkeer meerijden haha

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Geplaatst: 06 sep 2022, 11:55
door Peeken
"Als je goed kunt rijden, is er geen probleem om van de éérste keer te slagen.
Als je niet goed rijdt, mag je nog 100 keer proberen en nog niet slagen.
Zo simpel is dat."

Dat is dikke zever- de rijschool, en het examen, is er om geld te verdienen en regelneven gelukkig te maken, en heeft niks te maken met goed of veilig rijgedrag op de dagelijkse weg - al eens gezien wat voor een zondagsrijders er op de baan rondrijden mét een rijbewijs?

Case closed ;)

Het komt erop neer om één uur in je leven heel strikt de regelkes te volgen (tijdens de examens) en dan mag je voor de rest van je leven de baan op en rustig je goesting doen.

Ik rij al 2 jaar met de moto, zonder ongeval, maarrrrrr het is een 125cc (super gevaarlijk trouwens, je moet echt opletten en leren het verkeer kennen en de zwakte van je cc motorkracht inschatten bvb bij voorbijsteken .. je leert dus heel goed rijden, als beginner) - je zou dus denken dat je na 2 jaar zonder ongval wel bewijst hebt dat je de weg kent en kan motorijden. Dan mogen ze me toch direct een rijbewijs geven, toch? ;)

Maar nee, wa moeilijk doen voor die ene second dat je te traag rijdt bij de traagheidstest, die 1 km/u dat je onder de 50km/u zit bij de stoptest, die ene voet die de grond raakt bij de acht...

Anyway, gewoon verstand op nul zetten en studeren en oefenen, dat is de beste manier..

Denk daar maar eens aan.

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Geplaatst: 06 sep 2022, 17:41
door Inazuma
Deze zondagsrijder moest nooit een motor-rijexamen doen

Bij de traagheidstest (rijschool met paar uur rij-ervaring, en spielerei nadien) was ik ongeveer halverwege toen de tijd om was ...
Met een 650cc en nadien 750cc

Je kent de truc om met achterrem en koppeling je motorfiets te balanceren :?:
Ik gebruik dat zelfs op de fiets af en toe