Zevende poging en weer niet geslaagd

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Bericht door Jozef » 12 jan 2018, 22:14

Ik vind dat je van een leerling niet mag verwachten dat hij al even vlot rijdt als een ervaren chauffeur. Een leswagen herken je van ver, en de L op de achterruit heeft haar reden van bestaan. Van een bestuurder die geen leerling meer is, verwacht ik dat hij, als het verkeerslicht groen wordt, ten laatste na drie seconden vertrekt, anders maak ik hem wakker. Maar als een leerling daar 10 seconden over doet, wacht ik rustig tot hij vertrekt. Ik heb ook ooit moeten leren rijden. Waarom een leerling nog zenuwachtiger maken dan hij vaak al is? In het verkeer gaan we om met elkaar, en daar hoort begrip en tegemoetkoming bij voor wie het nog wat moeilijk heeft.

Coolvision

Bericht door Coolvision » 12 feb 2018, 18:18

Crossword schreef:
29 sep 2017, 18:51
Ik ben het beu, ECHT WAAR.

Ik heb perfect gereden deze keer en nog niet geslaagd. De examinator zei: Sorry meneer, maar het is echt goed hoor. Helaas heb je een fout gemaakt op de kruispunt.

Duizenden euro's verspield aan da gedoe.
Het is allemaal een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen. En wie er niet klaar voor is moet wat meer oefenen zodat verkeersinzicht verbeterd wordt... (ik weet niet of dat bij jou nu het geval is)
Het is geen geldkwestie. Een examinator zal niet méér verdienen aan iemand die meerdere keren moet terugkomen. Zij hebben heus liever dat het van de eerste keer goed verloopt...!
Men wil nu eenmaal veilige chauffeurs op de weg. Is ook veilig dan voor ons :-)
Een examen is maar een momentopname, en een grote fout is er teveel aan.... ook al heb je goed gereden...

Probeer nog te oefenen op je gemaakte fouten.

Succes !

Justine V.

Bericht door Justine V. » 18 okt 2018, 15:03

De verhalen over mensen die zich onheus behandeld voelen tijdens een rijexamen zijn zo oud als de straat. Zijn deze allemaal gelogen of overdreven? Wordt het niet eens tijd om op zoek te gaan naar een andere/objectieve manier van examineren: een puntensysteem waarbij elke specifieke fout slechts 1 keer aangerekend kan worden met duidelijke, op voorhand kenbaar gemaakte normen als hoeveel km/u is te traag in de snelheidszone 30/50/70 of afschaffen van het alleenrecht van de examencentra of examineren a.d.h.v. simulatoren of examinatoren met andere competenties...? Verhalen als "Ik vind dat je..." of "... niet vlot genoeg" of "...niet aangepast aan het doorgaand verkeer" schreeuwen toch om subjectiviteit èn verwarring?! Ik hoor en lees verhalen van mensen die 3, 5, 7... keer moeten terugkomen en meer en meer gefrustreerd geraken. Nooit hoor ik zo veel frustratie bij mensen die bv. niet slagen voor schoolexamens, selectietesten, psychologische testen, sollicitatiegesprekken, proefperiodes, stages... Waar zit het verschil?

Inazuma

Bericht door Inazuma » Gisteren, 09:52

Justine V. schreef:
18 okt 2018, 15:03
op voorhand kenbaar gemaakte normen als hoeveel km/u is te traag in de snelheidszone 30/50/70
Dat is het nu net ...
Uitgerekend dààrover valt zoiets helemaal niet vast te leggen.
30 in een zone 70 kàn al te snel zijn.
Of pokketrààààààààg ...

Als het kan rij je de toegelaten snelheid, en waar nodig rij je trager ...
Dat inschatten is voor beginnende bestuurders vaak erg lastig te vatten.

of afschaffen van het alleenrecht van de examencentra of examineren a.d.h.v. simulatoren
Dan is er toch nog steeds een examen afnemende instelling :?:
En zo'n simulator is ook niet zaligmakend. Geregeld misselijkmakend.
of examinatoren met andere competenties...?
Zoals ?

Wij horen en lezen hier uiteraard ook wel eens dingen waar je de wenkbrauwen bij kan fronsen.
Maar altijd maar één kant.

Probleem is dat er maar 3 mensen op een betwist rijexamen bij waren.
2 die de kandidaat willen zien slagen, en één die dat tegenhield ...
Iemand anders was er niet, en er is achteraf geen bewijs meer van wat er precies gebeurde.
De mogelijkheden daartoe zijn er intussen wel, maar worden niet gebruikt.

Nooit hoor ik zo veel frustratie bij mensen die bv. niet slagen voor schoolexamens, selectietesten, psychologische testen, sollicitatiegesprekken, proefperiodes, stages... Waar zit het verschil?
Iedereen denkt geweldig te kunnen autorijden ...

Je hebt mensen die rijden, en mensen die dat beoordelen.
Daar gaat altijd een verschil in inschatting bij zijn ...

de rijprof
Medewerker
Contacteer:

Bericht door de rijprof » Gisteren, 17:38

Ik heb toch ook het gevoel dat er de laatste 5 jaar veel veranderd is.
Ik doe als instructeur gemiddeld 2 examenbegeleidingen per week en kan dus goed vergelijken.
Waar het voorheen voldoende was als de examinator kon zien dat de basis goed zat aan iets lagere snelheid, moet het nu allemaal vlot-vlot-vlot met veel minder aandacht voor veiligheid. De kans op fouten maken wordt dan des te groter.
Sommigen vliegen een kruispunt met voorrang aan rechts voorbij en daar wordt nauwelijks iets over gezegd, als er toevallig niemand van rechts kwam.
Als de benadering van een kruispunt met voorrang van rechts, volgens de examinator, iets te traag wordt genomen, krijg je een opmerking...
Omgekeerde wereld!!!
Meestal blijven kandidaten wat hangen op het kruispunt omdat ze het doorstarten in 2de versnelling nog niet goed onder de knie hebben. Bij sommige examinatoren komt dat wat traag over maar dat ze voorzichtig het kruispunt benaderd hebben, daar wordt nauwelijks iets over gezegd.

Is dit tekenend voor jachtige tijden waarin we leven? Moeten we daar aan meedoen? Staat verkeersveiligheid niet meer op de éérste plaats?
Eerst een goede basis, vlotheid komt vanzelf.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden

Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef » Gisteren, 19:49

Ik deel volkomen het standpunt van de rijprof. De veiligheid is altijd nog veel belangrijker dan vlot rijden.

Een probleem is ongetwijfeld het monopolie van de GOCA, die ook nog altijd het monopolie voor de technische keuring heeft. In Duitsland kun je vrij kiezen uit een hele reeks onderdemingen.

Inazuma

Bericht door Inazuma » Gisteren, 23:14

Jozef schreef:
Gisteren, 19:49
Een probleem is ongetwijfeld het monopolie van de GOCA, die ook nog altijd het monopolie voor de technische keuring heeft. In Duitsland kun je vrij kiezen uit een hele reeks onderdemingen.
En die hebben geen overkoepelende sector-organisatie in D ?

Doe mij maar NL APK systeem

Plaats reactie