Zevende poging en weer niet geslaagd

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Crossword

Zevende poging en weer niet geslaagd

Bericht door Crossword » 29 sep 2017, 18:51

Ik ben het beu, ECHT WAAR.

Ik heb perfect gereden deze keer en nog niet geslaagd. De examinator zei: Sorry meneer, maar het is echt goed hoor. Helaas heb je een fout gemaakt op de kruispunt.

Duizenden euro's verspield aan da gedoe.

Gebruikersavatar
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 5684
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Bericht door Benny Stinkens » 29 sep 2017, 19:58

Heeft de examinator je ook verteld welke fout je gemaakt hebt op dit kruispunt :?:
Wat staat er op je resultatenblad :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.

Miel
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 sep 2017, 13:24

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Bericht door Miel » 04 okt 2017, 18:20

Ik ben all 5x niet geslaagd, dus je bent niet alleen!
Heb je nog je voorlopig rijbewijs?

Gebruikersavatar
de rijprof
Medewerker
Berichten: 7147
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Bericht door de rijprof » 04 okt 2017, 22:11

Het aantal pogingen dat je doet, heeft geen belang. Je moet een goed resultaat hebben!
Dat wil zeggen dat je in de éérste plaats héél veilig moet kunnen rijden, volgens de wegcode, aan een normale snelheid mee met het verkeer en met de juiste rijtechnieken.
Kleinere fouten kunnen al eens minder zwaar worden aangerekend, zodat je nog kunt slagen maar zodra de examinator iets opmerkt dat gevaarlijk is of kan zijn, of zware fouten ziet, of als je verkeerde rijtechnieken gebruikt, mag je terug komen.

Als je goed kunt rijden, is er geen probleem om van de éérste keer te slagen.
Als je niet goed rijdt, mag je nog 100 keer proberen en nog niet slagen.
Zo simpel is dat.

Ga eens naar: www.derijprof.be
Misschien kan dat helpen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden

xxxstefxxx
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2017, 16:08

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Bericht door xxxstefxxx » 14 okt 2017, 19:39

veranderen van lesgever , rijschool en examencentrum , enigste oplossing.

Jozef
Berichten: 3377
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Bericht door Jozef » 15 okt 2017, 16:54

xxxstefxxx schreef:
14 okt 2017, 19:39
veranderen van lesgever , rijschool en examencentrum , enigste oplossing.
Je gaat er dus van uit dat het probleem niet bij de leerling ligt.

Vreemd dat anderen dan wél slagen met dezefde lesgever, dezelfde rijschool en hetzelfde examencentrum, niet?

xxxstefxxx
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2017, 16:08

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Bericht door xxxstefxxx » 16 okt 2017, 10:05

iedereen is anders, misschien lukt het niet met die lesgever en examencentrum.
het zou toch is leuk zijn van een andere lesgever zijn mening en hulp te horen en te vergelijken .

op de openbare weg is de enigste oplossing van uren en uren rond te rijden in de omstreek waar je examen doet waar bij je instructeur je telkens corrigeert tot je geen hulp meer nodig hebt.

als je dan in een andere stad komt is het anders maar dan heb je de hulp van de gps erbij voor snelheidslimieten en heb je het automatisme in je van juist te rijden .

zoals de motor proef op terrein, heb ik zeer veel manauver 7 gedaan maar op het examencentrum was het anders. in de 12 uren heb ik zeer veel geleerd op een korte tijd. het heeft mij veel geholpen om door alle andere maneuvers te geraken.

de openbare weg in brugge, voledig onbekend terrein 2 uurtjes gereden, 1 uur achter student en 1 uur voorop. de lesgever zij "rij maar zoals je alleen bent" . mijn minpunten waren, 1 veel te vlot bv op plaatsen waar ik niet moet stoppen maar voorang geven rits ik mij gewoon in het verkeer , tjah met 90pk op 2 wielen. tweebaansvak en rondpunt op linkervak rits ik in het verkeer en op rond punt ga ik naar rechtervak om af te slaan tussen het verkeer. en te weinig vertragen voor voorang van rechts.
natuurlijk denk ik dat mijn lesgever schrik heeft gekregen.
ik rij al jaren met een 125cc en hij heeft mijn minpunten doen inzien .
heb nog nooit zelf een ongeluk veroorzaakt.
heb B rijbewijs al sinds 1997 maar mijn A is moeilijker dan verwacht.

koen11
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2018, 10:31

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Bericht door koen11 » 06 jan 2018, 12:29

Beste,

Laat de moed niet zaken maar weet dat het enkel om geld draait. Niets met kunde of verkeersveiligheid. Weer zo'n hindernis in uw leven waar je over moet. Lastig maar het is nu eenmaal zo. Dat je sommige examinatoren bevooroordeeld zijn, is een feit. Maar neem het van mij aan, vroeg of laat lopen ze ook wel eens met hun hoofd tegen de muur! De samenleving wordt hier echt niet beter van. Een egoïstische wereld waarin we leven waar bepaalde examinatoren hun plezier vinden in de miserie van een ander. Waarschijnlijk vinden ze zichzelf zeer belangrijk en interessant. :)

Koen.

Jozef
Berichten: 3377
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Bericht door Jozef » 07 jan 2018, 02:08

Beste Koen,

Als je denkt dat het examencentrum jouw dochter louter om het geld laat terugkomen, en ze derhalve uiteindelijk wel eens geslaagd zal verklaard worden, ook al leert ze intussen niets meer bij, dan is de kans groot dat het nog veel geld gaat kosten zonder dat je dochter aan een rijbewijs geraakt.

In een ander bericht schreef je dat je het zelf niet beter zou gedaan hebben dan je dochter, een kandidate die niet geslaagd is voor het praktijkexamen, niettegenstaande men daar van de kandidaten niet verwacht dat ze al doorwinterde bestuurders zouden zijn, doch enkel wat een beginneling moet kunnen om veilig en vlot aan het verkeer deel te nemen.

Dat roept bij mij bedenkingen op omtrent jouw rijstijl. Er zijn vele bestuurders die, ondanks dat ze vele kilometers afleggen, niets meer bijleren en enkel maar hun fouten bestendigen, wijl ze er niet van bewust zijn hoeveel andere bestuurders doen om een ongeval met hen te vermijden. Bovendien spoort het je dochter niet aan om nog beter te leren rijden als papa zegt dat hij het niet beter kan.

Neem alsjeblieft je verantwoordelijkheid voor je dochter en de andere weggebruikers op, en doe alles wat je kunt om van je dochter een nog betere bestuurder maken. Niet alleen opdat ze haar rijbewijs behaalt. Je wil het haar met "'t is zo al goed genoeg" niet aandoen dat ze, nu haar leven nog maar pas begonnen is, moet verder leven met de herinnering aan een kindje dat ze voor de rest van zijn leven verminkt heeft. En jij en je andere diebaren willen het niet meemaken dat aan de volgende Kersttafel de stoel van je dochter leeg is. Een verkeersongeval is slechts uiterst zelden een toeval dat niet vermeden had kunnen worden, ongeacht wie er juridisch aansprakelijk voor gesteld wordt.

Er is hier in onze streek 5 jaar geleden een 18-jarig meisje tijdens haar eerste rit met haar spiksplinternieuwe wagen uit de bocht gegaan en levend verbrand in haar auto. Haar moeder heeft een stationaire behandeling van 6 maanden in een psychiatrisch ziekenhuis nodig gehad, en kan nu nog altijd haar beroep als zelfstandige kinesiste niet uitoefenen.

Ik zelf heb op 26/02/2002 mijn toen 25-jarige dochter verloren. Sinds april 2004, toen ik amper 51 was, ben ik definitief niet meer kunnen gaan werken, en ook vandaag, 16 jaar later, lijd ik er nog erg onder, ik wens het mijn grootste vijand niet toe.

Onlangs vertelde een bekende mij dat hij boos was op zijn dochter, omdat ze hem om 3 uur 's nachts uit zijn bed gebeld had, want ze had de lichten van haar auto laten branden, waardoor de batterij niet voldoende stroom meer kon leveren om de motor te starten. Ik heb hem geantwoord: "Ik wou dat mijn dochter dat deed, want dan had ik ze nog". Hij werd lijkbleek en wist niets meer te zeggen. Denk daar eens aan, beste Koen.

koen11
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2018, 10:31

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Bericht door koen11 » 10 jan 2018, 23:36

Dag Jozef,

Het moet inderdaad vreselijk zijn om uw kind te moeten afgeven in het verkeer. Dat wens je inderdaad niemand toe. Dus ik wil helemaal uw verdriet niet vergelijken met wat ik probeerde aan te kaarten.... Laat dat zeer duidelijk zijn!
Aan de andere kant zal je ongevallen niet vermijden door jonge mensen te demotiveren en hun praktisch rijexamen ten onrechte te laten herbeginnen. Zoals ik reeds schreef, mijn dochter ging nergens in de fout. Enkel reed ze, volgens de instructeur "te traag en te weinig vlot". Denk daar eens goed over na,...te traag!!! Ik ben intussen terug gaan oefenen met mijn dochter, weet jij hoeveel keer dat ze me vertelde "ik moet rapper rijden"? Ik heb de voorbije 6 maanden gepreekt dan ze traag moest rijden (de meeste dodelijke ongelukken gebeuren trouwens door te hoge snelheid) en dan komt men op een examen en wat zegt men daar : "JE MOET SNELLER RIJDEN". Jozef probeer eerst zaken te onderzoeken vooraleer je oordeelt. Ik kaart het misbruik van de rijschool in Moorsele echt niet zomaar aan. Het is een schande hoe men daar de mensen durft te behandelen.

Koen

Gebruikersavatar
de rijprof
Medewerker
Berichten: 7147
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Bericht door de rijprof » 11 jan 2018, 01:20

Koen schreef: Enkel reed ze, volgens de instructeur "te traag en te weinig vlot". Denk daar eens goed over na,...te traag!!! Ik ben intussen terug gaan oefenen met mijn dochter, weet jij hoeveel keer dat ze me vertelde "ik moet rapper rijden"? Ik heb de voorbije 6 maanden gepreekt dan ze traag moest rijden (de meeste dodelijke ongelukken gebeuren trouwens door te hoge snelheid) en dan komt men op een examen en wat zegt men daar : "JE MOET SNELLER RIJDEN".
Ja Koen, ik herken volledig deze situatie waarbij ik mij ook soms afvraag waarom het allemaal zo vlot en snel moet gaan terwijl volgens mij vaak iets te weinig nadruk ligt op veiligheid. Ik heb daar ook soms moeite mee en men denkt te weinig aan de risico's die jongeren oplopen als ze boven hun risicogrenzen gaan rijden. Hoe vaak moet ik niet tegen mijn leerlingen zeggen:"trager, niet te snel" omdat ze het gevaar nog niet tijdig kunnen inschatten of de auto nog niet heel goed onder controle hebben.

Natuurlijk is te traag ook niet meer veilig. Of niet vlot genoeg weggeraken om een kruispunt te ontruimen zou ook tot vervelende of gevaarlijke situaties kunnen leiden.
Ik maak vaak mee dat leerlingen die de opmerking kregen dat het te traag was, daarna een extreme omzwaai maken naar veel te snel en eigenlijk niet goed meer beseffen wat de gevaren zijn.

Ik heb al examenritten meegemaakt waarbij het lekker snel en vlot ging maar waarbij ik vooraf wist dat de leerling niet echt briljant was in verkeersinzicht en mogelijk gevaar nauwelijks kon inschatten. Het is dan een momentopname waarbij geluk speelt dat er zich geen onverwachte situaties voordoen en dat in de ogen van de examinator een goede rit lijkt. (Een ervaren examinator kan daar doorkijken.)
Het omgekeerd kan natuurlijk ook. Het gaat wat naar de trage kant, nog niet heel vlotjes, maar wel superveilig. (een ervaren examinator ziet dat de basis goed is en heeft daar doorgaans minder moeite mee)
Maar wie denk je dat er meestal slaagt?

Denk je dat ik daarvoor mijn strategie ga veranderen om meer in de lijn van de gewenste examennormen te komen?
Neen, ik stel verkeersveiligheid voorop.
Het kan soms iets langer duren voordat leerlingen slagen volgens de normen maar ik heb toch een geruster geweten omdat ik mijn best gedaan heb dat ze later niet verongelukken.

Ik begrijp ook niet dat vele mensen klagen over het verkeer dat steeds jachtiger en egoïstischer wordt en dat men anderzijds jongeren aanspoort om sneller en vlotter te gaan rijden en alzo heel dicht of zelfs voorbij de grenzen van hun mogelijkheden gaan.
Anderzijds staan we zo vaak in de files en dan komt het toch ook niet op die 2 minuutjes winst door achteraf snel en vlot tijd te gaan inhalen.
Bovendien zijn er dan her en der ongepaste snelheidslimieten waarbij men belachelijk traag hoort te rijden. Als dat geen geldklopperij is.

Ik kan best begrijpen dat sommige jongeren niet graag rijden in dit hectisch, opgefokt verkeer.
Moet het rijexamen daar dan nog een schepje boven op doen of zou het niet beter zijn om te werken aan een mentaliteitsverandering, zoals dat voor ecologisch rijden wel gebeurt en waarbij verkeersveiligheid een veel hoger belang heeft.

Dit gezegd zijnde is het hier geen discussieforum en het advies voor jouw dochter is: tracht te rijden met een aanvaardbare vlotheid en snelheid en hou het vooral superveilig. Val niet in een ander extreem door voorbij de grenzen van eigen mogelijkheden te gaan waarbij de risico's exponentieel stijgen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden

Jozef
Berichten: 3377
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Bericht door Jozef » 11 jan 2018, 17:33

@ koen11:

Of het nu om een leerling of om een ervaren bestuurder gaat: het is uiterst gevaarlijk om sneller te rijden dan je veilig kunt volgens de omstandigheden en je eigen vaardigheden. Ik heb er geen probleem mee als een andere bestuurder een bocht die ik tegen 90 km/h kan nemen, slechts tegen 80 km/h kan nemen.

Wat dit betreft, sluit ik me dus volledig aan bij jou en bij de rijprof. Een rijschoolinstructeur of een examinator die je dochter aanspoort om sneller te rijden dan ze veilig kan, begaat trouwens een overtreding tegen de wegcode:
Artikel 10.4. Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.
Wat voor een ervaren bestuurder nog niet overdreven snel is, kan dat al wel zijn voor een leerling.

Anderzijds is te traag rijden ook gevaarlijk en verboden. Mij stoort het niet als iemand tegen 65 km/h rijdt waar maximum 70 km/h toegestaan is, maar wel als hij daar zonder noodzaak tegen 40 km/h taffelt.

Sethzor
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 nov 2017, 11:26

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Bericht door Sethzor » 11 jan 2018, 19:50

Kijk ik vraag altijd om op het examen met een aangepaste vlotte snelheid te rijden. Je kan traag rijden en traag rijden.
Wij verwachten ook niet dat als de snelheid 50 is dat je tegen 50 voorbij kruispunten scheurt of tegen 50 door een scherpe bocht vliegt.
Feit is wel dat kandidaten mee moeten kunnen met het dagelijks verkeer en geen andere gaan hinderen door te traag te rijden.

Gebruikersavatar
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 5684
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Bericht door Benny Stinkens » 11 jan 2018, 20:54

Sethzor schreef:
11 jan 2018, 19:50
Kijk ik vraag altijd om op het examen met een aangepaste vlotte snelheid te rijden. Je kan traag rijden en traag rijden.
Wij verwachten ook niet dat als de snelheid 50 is dat je tegen 50 voorbij kruispunten scheurt of tegen 50 door een scherpe bocht vliegt.
Feit is wel dat kandidaten mee moeten kunnen met het dagelijks verkeer en geen andere gaan hinderen door te traag te rijden.
Ben jij een instructeur of een examinator :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.

Gebruikersavatar
de rijprof
Medewerker
Berichten: 7147
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Zevende poging en weer niet geslaagd

Bericht door de rijprof » 11 jan 2018, 23:57

Benny schreef:Ben jij een instructeur of een examinator :?:
Sethzor schreef: ik vraag altijd om op het examen met een aangepaste vlotte snelheid te rijden.
is wat een examinator vraagt voor de rit.
Sethzor schreef:Feit is wel dat kandidaten mee moeten kunnen met het dagelijks verkeer en geen andere gaan hinderen door te traag te rijden.
Feit is ook dat vele bestuurders niet meer met normale snelheid rijden en vaak onverwachtse en agressieve dingen gaan doen.
Je kan je toch wel inbeelden dat een jonge bestuurder zich daardoor wat minder op z'n gemak gaat voelen en uit angst iets minder vlot gaat rijden.
Ik tracht jonge bestuurders bewust te maken van de gevaren waardoor ze iets defensiever en soms minder vlot gaan rijden. Dat vind ik heel OK als daardoor minder slachtoffers vallen.
Akkoord er is 'een beetje trager' of 'veel te traag'.
Vaak merk ik ook dat de snelheid en vlotheid tijdens rijlessen heel behoorlijk zijn en tijdens een examen eerder wat meer afgeremd uit vrees om dingen niet te zien en fouten te maken waardoor de leerling kan uitgesteld worden.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat vlotheid en snelheid grotere prioriteiten worden tijdens rij-examens hetgeen pakweg 5 jaar geleden veel minder het geval was.
Ik heb al examens meegemaakt waar kruispunten met voorrang van rechts te snel werden benaderd en zelfs 1 of 2 keer voorrang gemist, met geluk net geen ongeval gehad en toch geslaagd omdat volgens de examinator:" ... maar je hebt wel vlot gereden". Dat vind ik een totaal verkeerde instelling!
Liever iets trager en heel defensief dan zogenaamd vlot met wat geluk tijdens een momentopname.

Mijn persoonlijke mening is dat snelheid en vlotheid op een 'aanvaardbaar niveau' moeten zijn en ook niet de topprioriteit mag zijn. Jongeren bewust maken van de gevaren en defensief rijden is veel belangrijker.
Die vlotheid en snelheid komt vanzelf en moet vaak, na het behalen van een definitief rijbewijs, bij velen eerder worden afgebouwd!

De kernvraag is: moeten jongeren meedraaien in deze hectische mallemolen waar alles nog sneller en vlotter moet met alle risico's vandien?
Anderzijds legt de overheid belachelijke snelheidsbeperkingen op waar het niet nodig is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden

Plaats reactie