Vraagje over perceptietest

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Volvow

Vraagje over perceptietest

Bericht door Volvow »

hallotjes, heb even een klein vraagjes

1. Moet je eerst de risicoperceptietest doen en dan de proef op de openbare weg?
2. Als je niet geslaagd bent op de risicoperceptietest , maar wel op de proef op de openbare weg, moet ik dan nog eens 39 euro betalen voor die test te herdoen?

Alvast bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraagje over perceptietest

Bericht door de rijprof »

De risicoperceptietest maakt deel uit van de volledige proef, 39 € inclusief.
Als je niet slaagt (minder dan 6/10) , krijg je een voorbehoud. M.a.w. men trekt wat punten af, maar je mag nog steeds de praktische proef op de weg doen en de manoeuvres.
Niet slagen voor de risicoperceptietest kan invloed hebben op jouw einduitslag, maar niet veel.

Als je verder een vrij goede praktische proef aflegt, maak je nog veel kans om te slagen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Volvow

Re: Vraagje over perceptietest

Bericht door Volvow »

:P Aah oke het is dus niet zo dat je die test dan ren andere dag opnieuw moet doen.

Dus als ik het goed begrijp (in een scenario waarbij er een buis is op die risicotest) kan Je dus ofwel geslaagd zijn ondanks een buis op die test maar wel een goede rit op de baan, ifwel gebuisd zijn omwille van een buis op de test en een minder goede rit.

Bedankt voor de snelle reactie :)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraagje over perceptietest

Bericht door Jozef »

De risicoperceptietest maakt in andere landen al heel lang deel uit van het examen voor het rijbewijs.

Als je goed oplet en onthoudt wat je gezien hebt en wat er had kunnen mislopen, slaag je in die test probleemloos.

Slaag je niet voor die test, doch slaag je desondanks voor het praktisch examen, dan moet je je zeer ernstig bezinnen over die risicoperceptietest.

Een rijbewijs is het bewijs dat je een motorvoertuig mag besturen, doch geenszins het bewijs dat je het ook veilig kunt besturen. Ook als je, ondanks problemen met de risicoperceptietest, aan een rijbewijs geraakt, dien je ervoor te zorgen dat je jouw risicoperceptie verbetert.

Als je iemand overrijdt en daardoor voor een lege stoel of een rolstoel aan de Kersttafel zorgt, blijft jou dat achtervolgen. Nog erger als het om een kind gaat.

Te veel jonge mensen zijn alleen maar uit op het bekomen van een rijbewijs, terwijl het vele malen belangrijker is om veilig te kunnen rijden.

Vergeet de dooddoeners bij een ongeval: "Pech gehad", "'t Is dat het zo moeten zijn heeft". Meestal is de ware oorzaak onvooruitziend en onvoorzichtig rijgedrag. Ja, die andere bestuurder werd aansprakelijk verklaard voor het ongeval omdat hij geen voorrang verleend heeft; maar ik had het leven van die man kunnen redden als ik er rekening mee gehouden had dat het er naar uitzag dat hij geen voorrang zou verlenen.
Volvow

Re: Vraagje over perceptietest

Bericht door Volvow »

Dat klopt inderdaad! Ik vind het goed dat ze zo een test hebben ingevoerd, ondanks dat het me wat stres bezorgd:)
Plaats reactie