Mag je 105km tot 115km rijden met 4rde snelheid ook?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
iamtesting

Mag je 105km tot 115km rijden met 4rde snelheid ook?

Bericht door iamtesting »

Beste,

Mijn auto is 2dehand (benzine super 98. 51,000km, personenauto 4deur), alles wekt prima, ik ben blij met dit auto.

Een probleem ik heb is dat, als ik rij 70km,80km,90km met 4rde snelheid en daarna wil ik naar 5de snelheid gaan omdat 100km tot 120km te rijden dan komt mijn snelheid naar 3rde inplaats van 5de te gaan, ik denk dat is defect. Als auto niet rij dan van 4rde naar 5de werk wel maar als je rij en wil van 4rde naar 5de soms lukt en soms lukt niet en dit komt naar 3rde.

daarom wil ik niet 5de snelheid gebruiken tot mijn volgende nieuw auto ik heb.

Maar mijn vraag is, In autosnelweg mag ik 100km tot 110km rijden in 4rde snelheid in rechter rijstrook rijden?
(of ben ik verplicht naar 120km en verplicht naar 5de snelheid te rijden) aub?

mvg
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Mag je 105km tot 115km rijden met 4rde snelheid ook?

Bericht door Jozef »

Overtuig je ervan dat je wel degelijk correct van 4de naar 5de versnelling schakelt. Probeer dit niet schuin in één beweging te doen, er zijn 3 afzonderlijke bewegingen nodig:
  1. schakel recht vooruit van 4de versnelling naar neutraal.
  2. verplaats de versnellingshendel in neutraal over de weerstand heen naar rechts (niet schuin).
  3. schakel recht vooruit de naar de 5de versnelling.
Als je de 5de versnelling echt niet kunt inschakelen, laat dat dan zo spoedig mogelijk herstellen. Intussen dien je in 4de versnelling op de toerenteller te letten. Ik zou in 4de versnelling in geen geval met meer dan 4.000 toeren per minuut rijden.
iamtesting

Re: Mag je 105km tot 115km rijden met 4rde snelheid ook?

Bericht door iamtesting »

1) Ik heb jouw suggestie volgt, maar mislukt meestal als ik rij. Als ik niet rij dan 4de naar 5de werk altijd in alle manier, zo als je vermeld.

1. schakel recht vooruit van 4de versnelling naar neutraal.
> soms dit werkt soms niet
2. verplaats de versnellingshendel in neutraal over de weerstand heen naar rechts (niet schuin).
> dit meestaal werkt niet
3. schakel recht vooruit de naar de 5de versnelling.
> soms dit werkt soms niet


2. Mijn auto boek zegt dat ik mag ecologic rijden zo als volg:
Afbeelding

of ik mag ook rijden maximum snelheid van:
Afbeelding

Ik ga toch naar garage voor dit. Maar zo als boek zegt dat 80km tot maximum 160km mag ik rijden met 4rde snelheid toch?
(ik ben nooit gegaan naar 4.000 toeren per minuut met mijn auto als ik rij in 4rde snelheid en 110km, ik heb elke keer controleerd dat ik niet boven gaan naar 3.000 toeren)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Mag je 105km tot 115km rijden met 4rde snelheid ook?

Bericht door Jozef »

iamtesting schreef: 10 aug 2017, 10:08 Maar zo als boek zegt dat 80km tot maximum 160km mag ik rijden met 4rde snelheid toch?
(ik ben nooit gegaan naar 4.000 toeren per minuut met mijn auto als ik rij in 4rde snelheid en 110km, ik heb elke keer controleerd dat ik niet boven gaan naar 3.000 toeren)
Zeer goed!

De maximum snelheden in het boek zijn enkel bedoeld voor kortstondig gebruik, bijvoorbeeld tijdens het inhalen. Als je ze langer aanhoudt, is de motor daar niet gelukkig mee.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Mag je 105km tot 115km rijden met 4rde snelheid ook?

Bericht door de rijprof »

Probeer eens 120 km/u te rijden in 4de versnelling en kijk eens hoeveel toeren/minuut de motor doet?
Bij minder dan 4.000 t/m is dat met een benzinemotor 98 geen probleem voor de motor, maar je gaat meer benzine verbruiken.

Waarschijnlijk is er iets mis met de afstelling van de overbrengingshendels van de versnellingspook naar de versnellingsbak en kost het niet zo veel om dat opnieuw af te regelen. Vraag eens raad en prijs aan de garagehouder om het te laten herstellen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
iamtesting

Re: Mag je 105km tot 115km rijden met 4rde snelheid ook?

Bericht door iamtesting »

Dank u wel. Jullie zijn uitstekken Guru's. Lukt wel nu, ik ben super blij.

Afbeelding

1. Ik heb mijn auto uplift gedaan bij mijn garage. En dan heb ik veel oefent van 4 naar 5 te gaan.
Dit method werkt "3. schakel recht vooruit de naar de 5de versnelling.". Zeker is er iets maar als ik nu probeer rustig werkt wel.

2. Als ik rij in 4 tot 110 km toeren blijft tussen 3000 tot 3950. Maar als ik naar 120km in 4 rij dan toeren ging naar bijna tegen 4000
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Mag je 105km tot 115km rijden met 4rde snelheid ook?

Bericht door Jozef »

Ik ben blij voor jou dat je het nu kunt.

Is dat jouw auto die daar op de brug staat op de foto? Fameus beest! :D
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Mag je 105km tot 115km rijden met 4rde snelheid ook?

Bericht door Stefan Peeters »

Jozef schreef: 12 aug 2017, 21:31Is dat jouw auto die daar op de brug staat op de foto? Fameus beest! :D
Het zou me ten zeerste verbazen moest daar een handgeschakelde vijfversnellingsbak in zitten...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie