Is dit juist? In geval van volledig auto stoppen.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
iamtesting

Is dit juist? In geval van volledig auto stoppen.

Bericht door iamtesting »

Ik had 20uur rijles gehad van professional rijschool maanden gelede.
Van daar heb ik geleerd dat als ik mijn auto volledig stoppen ik moet mijn pilot check doen zo als: "hand rem aan en snelheid naar neutral zetten, lichten uit enz". En dit volg ik altijd.

Nu was ik met mijn vriend/collegeas weg, en die mensen zeg tegen mij, dat ik heb fout geleerd.
hij/zij zegt als je auto stop in heling of daling hangt er vanaf moet je snelheid in 1 of achteruit zetten (hand rem aan), omdat soms hand rem werkt niet.

Ik snap er niks van en begin te twijfelen, wat zijn jullie suggestie aub, wat is meer juiste aub?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Is dit juist? In geval van volledig auto stoppen.

Bericht door Jozef »

De handrem wordt ook wel de parkeerrem genoemd (op sommige wagens wordt ze immers niet met de hand bediend, doch is het een bijkomend pedaal uiterst links). Ze wordt dus gebruikt bij het parkeren, en als noodrem indien de bedrijfsrem (het rempedaal) het zou begeven.

Er is dus niets mis met het aantrekken van de handrem als je geparkeerd bent.

Tot bijkomende zekerheid, en dan vooral op een helling, kun je de 1ste versnelling inschakelen in bergaf en de achteruitversnelling in bergop. Mocht de handremkabel dan breken, dan zal de motor de wagen tegenhouden, wat niet het geval is in neutraal. Als je terugkomt, schakel je uiteraard vóór het starten in neutraal.

Op een helling draai je ook best de voorwielen naar de borduur (dus naar rechts in bergaf en naar links in bergop. Dit biedt nog een bijkomende zekerheid.

Als het vriest, is het best dat je de handrem niet gebruikt. Water dat tussen de handremkabel en zijn bekleding geraakt is, zou kunnen bevriezen, en dan kun je de handrem niet meer loszetten.

Als een vriend of collega een wagen heeft waarvan de handrem (soms) niet werkt, is zijn voertuig technisch niet in orde, en dient hij dit onverwijld te laten herstellen.
Plaats reactie