Rechts inhalen - verhoogde inrichting - standlicht bij parkeren op rijbaan

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Lavake
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2017, 18:49

Rechts inhalen - verhoogde inrichting - standlicht bij parkeren op rijbaan

Bericht door Lavake »

Hey allemaal,

Woensdag is het zover en doe ik mijn eerste rijexamen. Hiervoor heb ik nog eens de theorie doorgenomen om enkele dingen uit te klaren die ik tijdens het oefenen was tegengekomen. Hierover heb ik nog wel enkele vraagjes:

1a. Klopt het dat ik op de Antwerpse ring, waar de rijvakken quasi de hele tijd opgedeeld zijn met aanwijzingsborden, rechts mag inhalen, als ik dus op een rijvak met een andere bestemming zit? Want vaak is het erg traag rijden (80 km/u) op de vakken links van mij, maar op mijn vak, met een andere bestemming (en dat dan verder een afrit wordt), kan ik makkelijk 90 km/u rijden.

1b. Geldt dit ook voor een afrit? Dus als er traag gereden wordt op de autostrade en ik rij op de afritstrook (zonder snelheidsbeperking), mag ik dan rechts inhalen?

2. Geldt de maximumsnelheid van 30 km/u op een verhoogde inrichting ook als deze verhoogde inrichting NIET is aangegeven met borden? Op het forum had ik gelezen van niet, maar het handboek en de website doen vermoeden dat het op elke verhoogde inrichting geldt. Of moet ik het begrijpen als volgt: een bult/verhoging op de weg is enkel een "verhoogd inrichting" (met max 30 km/u) ALS het aangeduid is door borden? Want soms zijn er wegen van 70 km/u met zo van die verhoogde inrichtingen waardoor men dus amper ooit werkelijk 70 km/u kan halen.

3. Hoe moet ik het gebruik van standlichten bij parkeren op de rijbaan begrijpen? Want ik zie precies echt nooit een auto op de rijbaan geparkeerd staan met een licht aan (ook niet 's nachts). En als men dan parkeert overdag maar er 's nachts ook gaat staan, moet men het licht al uren daarvoor laten branden?
Wanneer je stilstaat of parkeert op de rijbaan of op de berm: tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag; en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, moeten: vooraan: één of twee witte of gele standlichten branden achteraan: één of twee rode lichten branden. (Bron: Gratis Rijbewijs Online - https://rijbewijsb.gratisrijbewijsonlin ... istlichten)
Alvast bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rechts inhalen - verhoogde inrichting - standlicht bij parkeren op rijbaan

Bericht door de rijprof »

- Als je borden met keuze van bestemming ziet of als het erg druk is, wordt rechts voorbijrijden niet als inhalen aanzien.

- Geldige verhoogde inrichtingen moeten aangekondigd worden door een verkeersbord, tenzij ze in een zone 30 liggen.
Let op, dat kan ook een gevaarsbord zijn op ongeveer 100 meter vooraf. Bij twijfel, rij je best niet sneller dan 30 km/u.

- Standlichten moet je gebruiken wanneer je de auto parkeert (of stilstaat) op de openbare weg waar het erg donker (zicht - 200 m) is zodat het aankomende verkeer jouw auto tijdig kan zien. Dat komt bij ons in Vlaanderen minder vaak voor, eventueel op een verlaten boerenwegje of zo.

Als je van plan bent om er een hele nacht te parkeren, zou ik aanraden om een andere plaats te zoeken (met straatverlichting) want jouw batterij zal veel stroom verliezen met startproblemen tot gevolg.
Binnen de bebouwde kom mag je ook de parkeerlichten gebruiken waarbij je de auto aan de kant van de rijbaan verlicht met 1 wit licht voorraan en 1 rood licht achteraan. Jouw batterij zal het iets langer uithouden, alhoewel een hele nacht, zeker bij koud weer, wat twijfelachtig wordt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Lavake
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2017, 18:49

Re: Rechts inhalen - verhoogde inrichting - standlicht bij parkeren op rijbaan

Bericht door Lavake »

de rijprof schreef: 05 aug 2017, 19:27 - Als je borden met keuze van bestemming ziet of als het erg druk is, wordt rechts voorbijrijden niet als inhalen aanzien.

- Geldige verhoogde inrichtingen moeten aangekondigd worden door een verkeersbord, tenzij ze in een zone 30 liggen.
Let op, dat kan ook een gevaarsbord zijn op ongeveer 100 meter vooraf. Bij twijfel, rij je best niet sneller dan 30 km/u.

- Standlichten moet je gebruiken wanneer je de auto parkeert (of stilstaat) op de openbare weg waar het erg donker (zicht - 200 m) is zodat het aankomende verkeer jouw auto tijdig kan zien. Dat komt bij ons in Vlaanderen minder vaak voor, eventueel op een verlaten boerenwegje of zo.

Als je van plan bent om er een hele nacht te parkeren, zou ik aanraden om een andere plaats te zoeken (met straatverlichting) want jouw batterij zal veel stroom verliezen met startproblemen tot gevolg.
Binnen de bebouwde kom mag je ook de parkeerlichten gebruiken waarbij je de auto aan de kant van de rijbaan verlicht met 1 wit licht voorraan en 1 rood licht achteraan. Jouw batterij zal het iets langer uithouden, alhoewel een hele nacht, zeker bij koud weer, wat twijfelachtig wordt.
Ok, heel erg bedankt!

De uitleg over het parkeren met het standlicht is dan niet echt duidelijk op deze site en in het praktijkhandboek, want dat lijkt te bedoelen dat het sowieso moet "tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag" en daarnaast ook als"het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter". Terwijl het dus eigenlijk cumulatieve voorwaarden zijn?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rechts inhalen - verhoogde inrichting - standlicht bij parkeren op rijbaan

Bericht door de rijprof »

De uitleg over het parkeren met het standlicht is dan niet echt duidelijk op deze site en in het praktijkhandboek, want dat lijkt te bedoelen dat het sowieso moet "tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag" en daarnaast ook als"het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter". Terwijl het dus eigenlijk cumulatieve voorwaarden zijn?
Wanneer het zicht minder wordt dan 200 meter is dat eveneens het geval tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag.
M.a.w. als men jouw auto niet goed ziet staan vanop minder dan 200 meter, moet je de standlichten (buiten de bebouwde kom)
of de parkeerlichten (binnen de bebouwde kom) aanzetten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Rechts inhalen - verhoogde inrichting - standlicht bij parkeren op rijbaan

Bericht door Jozef »

Lavake schreef: 05 aug 2017, 14:57 Want ik zie precies echt nooit een auto op de rijbaan geparkeerd staan met een licht aan (ook niet 's nachts).
Inderdaad. Vele mensen weten niet of hun auto al dan niet parkeerlichten heeft, of weten niet hoe ze ze kunnen aan- en uitzetten.
Plaats reactie