Mag ik rijden van punt1 naar punt2?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
iamtesting

Mag ik rijden van punt1 naar punt2?

Bericht door iamtesting »

Vaandag kwam ik langs deze straat en Ik twijfel.
Mag ik punt1 naar punt2 aub.?
Afbeelding
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Mag ik rijden van punt1 naar punt2?

Bericht door Jozef »

Waarom zou je dat niet mogen?

Ik zie geen verbodsteken om linksaf te slaan, en ook geen verbodsbord voor een eenrichtingsstraat aan het begin van de straat waarin je linksaf wil slaan. Je moet daarbij wel stoppen vóór de stopstreep bij het STOP-teken: volledig tot stilstand komen, ook al valt er in velden of wegen geen ander voertuig te bespeuren. En ook tijdig je linker richtingsaanwijzers ontsteken.

Met het teken dat op de vluchtheuvel geplaatst is, mag je, doch hoef je zelfs niet rond die vluchtheuvel te rijden.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Mag ik rijden van punt1 naar punt2?

Bericht door Stefan Peeters »

Jozef schreef: 22 jul 2017, 02:13Met het teken dat op de vluchtheuvel geplaatst is, mag je, doch hoef je zelfs niet rond die vluchtheuvel te rijden.
:shock: :shock: :shock: Dat klopt, maar hoe men dat moet doen zonder over het "gearceerde" gedeelte te rijden lijkt me een raadsel. Hoewel dat gearceerd nu ook niet echt volgens de regels van de kunst aangelegd is :?

Ik zou daar met een personenauto toch rond dat obstakel rijden...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Mag ik rijden van punt1 naar punt2?

Bericht door Jozef »

Stefan Peeters schreef: 22 jul 2017, 11:11 Ik zou daar met een personenauto toch rond dat obstakel rijden...
Groot gelijk heb je, Stefan, dat zou ik ook doen. Want als je anders het gearceerde weggedeelte wil vermijden, loop je het risico op een aanrijding met een tegenligger.

Het is niet altijd goed om te doen wat niet verboden is.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Mag ik rijden van punt1 naar punt2?

Bericht door de rijprof »

Je moet hier langs rechts rond de verkeersgeleider rijden om niet in conflict te komen met een onverwachtse tegenligger.
Bovendien ligt er een doorlopende streep als je links naast de boom zou willen rijden (zie street view Buggenhout Hanenstraat).
Hoe moet je dan links afslaan als je uit de Hauwerstraat naar de Krapstraat wil, zonder over een doorlopende streep te rijden?...
Het lijkt mij wel een eigenaardig kruispunt, zoals we er gelukkig niet veel zien.
'k Snap niet wie zoiets aanlegt met het bord met die pijltjes rechts of links... :roll: + doorlopende streep waar je toch niet langs links mag afslaan.
Dat zorgt enkel voor verwarring.
Mocht ik daar voor het éérst komen zou ik ook even twijfelen.

Doe die verkeersgeleider en die boom daar weg (!) en plant ergens anders, op een veilige plaats, een nieuwe boom.
Leg een voorrangstraject aan in de bocht (hoofdweg)
of maak er een rotonde van als je de boom wil laten staan zodat het duidelijk wordt voor de mensen.
En haal vooral die borden Afbeelding weg!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Mag ik rijden van punt1 naar punt2?

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 24 jul 2017, 21:56 Bovendien ligt er een doorlopende streep als je links naast de boom zou willen rijden (zie street view Buggenhout Hanenstraat).
Hoe moet je dan links afslaan als je uit de Hauwerstraat naar de Krapstraat wil, zonder over een doorlopende streep te rijden?...
Mag je een doorlopende witte streep die voor jou niet in de langsrichting ligt, doch in de dwarsrichting, niet overschrijden? Wat doe je dan met de (doorlopende witte) stopstreep aan een verkeerslicht of STOP-teken?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Mag ik rijden van punt1 naar punt2?

Bericht door de rijprof »

Volgens mij mag je een doorlopende streep nooit overschrijden en ook niet dwarsen of er over keren en links afslaan.
Een stopstreep (geeft de plaats aan waarvoor je moet stoppen) heeft een totaal andere betekenis dan een doorlopende streep.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Mag ik rijden van punt1 naar punt2?

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 25 jul 2017, 22:18 Volgens mij mag je een doorlopende streep nooit overschrijden en ook niet dwarsen of er over keren en links afslaan.
Artikel 72.2 bepaalt:
Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.

Bovendien is het verboden links van een doorlopende streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Deze bepaling is evenwel een onderdeel van
Artikel 72. Overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden
Ik ben van mening dat, voor de bestuurder die uit de Krapstraat komt, de doorlopende witte streep die hij overschrijdt bij het naar links afslaan vóór de verkeersheuvel, geen overlangse markering vormt die voor hem op dat ogenblik bestaande rijstroken aanduidt.

Als je vindt dat dit niet zo is, noodzaakt het bord met de pijl naar links en naar rechts de bestuurder die naar links wil afslaan vóór de vluchtheuvel om zich tijdelijk op een voor de tegenliggers bestemd gedeelte van de rijbaan te begeven, met alle risico's vandien.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Mag ik rijden van punt1 naar punt2?

Bericht door bert.covens »

Dit is het zicht, bekeken vanop de Hanenstraat :

https://www.google.be/maps/@51.0096815, ... 6656?hl=nl
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Mag ik rijden van punt1 naar punt2?

Bericht door Jozef »

Het lijkt wel alsof men diegenen welke linksaf willen slaan, er zelfs toe uitnodigt om niet rond dat eilandje te rijden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Mag ik rijden van punt1 naar punt2?

Bericht door de rijprof »

Ik ben van mening dat, voor de bestuurder die uit de Krapstraat komt, de doorlopende witte streep die hij overschrijdt bij het naar links afslaan vóór de verkeersheuvel, geen overlangse markering vormt die voor hem op dat ogenblik bestaande rijstroken aanduidt.
Ik ben eerder van mening dat je een doorlopende streep niet mag overschrijden, zelfs als je wil dwarsen om links af te slaan. Dat is trouwens ook zo als je uit een uitrit komt of uit gelijk welke zijstraat. 'Overlangse markering' duidt hier op de richting 'evenwijdig' in het midden van de rijbaan, en laat evenmin toe om die te overschrijden , zelfs al kom je uit een dwarsrichting.
Als je vindt dat dit niet zo is, noodzaakt het bord met de pijl naar links en naar rechts de bestuurder die naar links wil afslaan vóór de vluchtheuvel om zich tijdelijk op een voor de tegenliggers bestemd gedeelte van de rijbaan te begeven, met alle risico's vandien.
Juist, daarom zou ik ook even rond rijden. Ongelooflijk slecht wegbeheer is dit. Dat bord met dubbele pijltjes geeft aanleiding tot een overtreding...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie