Voorrang en zijstraat op verhoogje (pianotoetsen)

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Lavake
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2017, 18:49

Voorrang en zijstraat op verhoogje (pianotoetsen)

Bericht door Lavake »

Gisteren was ik aan het oefenen in Kontich, in de Molenstraat. Die ziet er nu helemaal anders uit dan op Google Maps, dus ik kan geen foto laten zien.

Er zijn daar allerlei zijstraten van rechts en op een bepaald moment stond er geen (voorrangs)bord voor mij (daarna nog langs gereden, dus ben zeker), en er komt iemand van rechts, dus ik geef voorrang, mevrouw doet teken van "bedankt". Ik zie dan in het voorbijrijden dat die straat langs rechts haaientanden en een bord had dat ze voorrang moest verlenen, maar ik had dus geen enkel bord. De zijstraat staat wel op een "verhoogje" en is dus niet (qua hoogte) gelijk aan de weg waarop ik reed.

Dit deed mij denken aan iets dat mijn rijschoolinstructeur mij steeds gezegd heeft: dat zijstraten die op een verhoogje (soort verhoogde inrichting met van die "pianotoetsen") uitkomen op de straat waar ik rij voorrang moeten verlenen. Ik heb dit nog nooit ergens gelezen en het stond ook niet in de theorie op deze website, dus ik dacht bij mezelf "dat zal wel een Nederlandse regel zijn" (het was een Nederlandse instructeur). Maar nu in de Molenstraat lijkt dit dus ook (minstens impliciet?) het geval te zijn?

Hebben jullie hier weet van? Of is het gewoon een vergetelheid van de Kontichse gemeente om geen voorrangsbord in de Molenstraat voor dat kruispunt te zetten?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorrang en zijstraat op verhoogje (pianotoetsen)

Bericht door de rijprof »

Je hebt het over de Mechelsesteenweg (winkelstraat). Molenstraat is voorbij het gemeenteplein richting Aartselaar.
Op de Mechelsesteenweg heb je inderdaad 3 zijstraten waar de zijstraat een omgekeerde driehoek heeft 'wegens einde van woonerf' maar in de winkelstraat zie je nergens dat je voorrang hebt.
Dat zie je al eens vaker bij het einde van een woonerf (bv. woonerf te Hove Sterrenregen).
Zeer vervelende en onduidelijke situaties...
Een examinator weet ook dat het onduidelijk is en zal daar (weinig of geen) rekening mee houden mocht je toch onnodig voorrang verlenen.
Ik heb ook nooit begrepen waarom men daar niet eenvoudig een bord voorrang plaatst. :roll:
dat zijstraten die op een verhoogje (soort verhoogde inrichting met van die "pianotoetsen") uitkomen op de straat waar ik rij voorrang moeten verlenen.
Hetgeen wij in Vlaanderen een uitritconstructie noemen waarbij een bestuurder die over de uitritconstructie wil rijden (waar een trottoir en fietspad doorloopt), voorrang moet verlenen aan voetgangers en fietsers.

Niet het feit of het een uitritconstructie is, bepaalt de voorrang maar de 'borden' die de voorrang regelen, en zonder borden is het voorrang aan rechts.
Toevallig in Edegem Drie Eikenstraat of Hovestraat en te Hove Kapelstraat is het daar voorrang aan rechts, maar voor hetzelfde geld is het ergens anders niet zo.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Lavake
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2017, 18:49

Re: Voorrang en zijstraat op verhoogje (pianotoetsen)

Bericht door Lavake »

de rijprof schreef: 20 jul 2017, 22:47 Je hebt het over de Mechelsesteenweg (winkelstraat). Molenstraat is voorbij het gemeenteplein richting Aartselaar.
Op de Mechelsesteenweg heb je inderdaad 3 zijstraten waar de zijstraat een omgekeerde driehoek heeft 'wegens einde van woonerf' maar in de winkelstraat zie je nergens dat je voorrang hebt.
Dat zie je al eens vaker bij het einde van een woonerf (bv. woonerf te Hove Sterrenregen).
Zeer vervelende en onduidelijke situaties...
Een examinator weet ook dat het onduidelijk is en zal daar (weinig of geen) rekening mee houden mocht je toch onnodig voorrang verlenen.
Ik heb ook nooit begrepen waarom men daar niet eenvoudig een bord voorrang plaatst. :roll:
dat zijstraten die op een verhoogje (soort verhoogde inrichting met van die "pianotoetsen") uitkomen op de straat waar ik rij voorrang moeten verlenen.
Hetgeen wij in Vlaanderen een uitritconstructie noemen waarbij een bestuurder die over de uitritconstructie wil rijden (waar een trottoir en fietspad doorloopt), voorrang moet verlenen aan voetgangers en fietsers.

Niet het feit of het een uitritconstructie is, bepaalt de voorrang maar de 'borden' die de voorrang regelen, en zonder borden is het voorrang aan rechts.
Toevallig in Edegem Drie Eikenstraat of Hovestraat en te Hove Kapelstraat is het daar voorrang aan rechts, maar voor hetzelfde geld is het ergens anders niet zo.
Ik bedoelde inderdaad de winkelstraat, de Mechelsesteenweg!

Bedankt voor uw duidelijk antwoord.

Nu begrijp ik ook waarom in Antwerpen, op de Kaaien, er soms ook geen borden staan die de voorrang regelen ten aanzien van zijstraten rechts, dit zijn inderdaad ook woonerven. Soms staan er ook van die houten paaltjes dus kunnen er geen auto's door, maar dan nog zou ik normaal voorrang moeten verlenen aan fietsers die die straat kunnen uitkomen. Maar ook daar zijn ze dus "vergeten" op de Kaaien borden te plaatsen, maar staan er wel in de zijstraat zelf borden die zeggen dat zij voorrang moeten verlenen. Op de Kaaien gaat het ook soms over eenrichtingsstraten, maar ook dat kan je pas weten als je er al quasi voorbij bent gereden (of je moet het vanbuiten weten), dus erg onduidelijk.

Op andere plaatsen zetten ze dan honderden overbodige borden maar zo van die dingen doen ze dan niet...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorrang en zijstraat op verhoogje (pianotoetsen)

Bericht door de rijprof »

Juist, men moet het duidelijk maken voor de mensen. Ongelooflijk dat dit zomaar kan!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Voorrang en zijstraat op verhoogje (pianotoetsen)

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 21 jul 2017, 22:38 Juist, men moet het duidelijk maken voor de mensen. Ongelooflijk dat dit zomaar kan!
Inderdaad, dat kan zomaar, zonder dat er ook maar één politiebeambte een PV tegen de wegbeeerder opstelt.

In theorie is iedereen gelijk voor de wet. En ik herinner mij nog zeer goed hoe moeilijk ik het er in mijn jongere jaren mee gehad heb dat dit in de praktijk dikwijls niet het geval is. Ik kan de jongeren terzake evenwel geruststellen: naarmate je ouder wordt, leer je daar wel mee leven zodra je beseft dat niet de overheid welke niet iedereen gelijk behandelt, doch jij een maagzweer gaat krijgen als je je dat aantrekt. :wink:
Plaats reactie