mag ik zonder rijbewijs een auto op mijn naam zetten

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
iamtesting

mag ik zonder rijbewijs een auto op mijn naam zetten

Bericht door iamtesting »

Beste,
Mag ik zonder rijbewijs een auto op mijn naam zetten en nummer plaats krijgen?
Omdat ik heb auto maar 20uur lees nog niet gedaan is, ik kan niet mijn auto op het straat plaatsen, is het mogelijke nummer plaats te krijgen zonder rijbewijs (6uur is klaar maar agenda van rijschool ga duren tot volgende maand)

Zonder nummer plaats, mijn auto ga weg? of moet ik aan politie verwittegen dat ik heb nog geen rijbewijs omdat 20uur lees ga eind tegen volgend maand.

Advies aub

mvg
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: mag ik zonder rijbewijs een auto op mijn naam zetten

Bericht door Stefan Peeters »

Iedereen mag een auto inschrijven maar om in te kunnen schrijven moet die auto verzekerd zijn.
Dan is de vraag of je zonder rijbewijs aan een verzekering geraakt...
Je kan dat best even vragen aan een verzekeringsmakelaar.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: mag ik zonder rijbewijs een auto op mijn naam zetten

Bericht door Jozef »

iamtesting schreef: 06 jul 2017, 17:15 Zonder nummer plaats, mijn auto ga weg? of moet ik aan politie verwittegen dat ik heb nog geen rijbewijs omdat 20uur lees ga eind tegen volgend maand.
Als het voertuig niet verzekerd is, wordt het weggetakeld.

Als het voertuig wél verzekerd is (op VIN = voertuig identificatie nummer bij gebrek aan een kentekenplaat), maar geen kentekenplaat heeft, krijg je een boete wegens niet-inschrijving. De politie gaat voor jou geen uitzondering maken.
Sanne87
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 sep 2013, 15:38

Re: mag ik zonder rijbewijs een auto op mijn naam zetten

Bericht door Sanne87 »

En als het niet lukt om een verzekering te krijgen: proberen ergens een garage te huren of lenen of kijken of je de auto tijdelijk bij iemand op een oprit kan laten zetten? Dan zal je alleen nog vervoer moeten zoeken om je auto op die plaats te krijgen, want er mee rijden, mag natuurlijk ook niet.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: mag ik zonder rijbewijs een auto op mijn naam zetten

Bericht door Jozef »

Sanne87 schreef: 08 jul 2017, 14:11 En als het niet lukt om een verzekering te krijgen: proberen ergens een garage te huren of lenen of kijken of je de auto tijdelijk bij iemand op een oprit kan laten zetten? Dan zal je alleen nog vervoer moeten zoeken om je auto op die plaats te krijgen, want er mee rijden, mag natuurlijk ook niet.
Zorg er in ieder geval voor dat de wagen, zolang hij niet verzekerd is, in geen geval op eigen assen op de openbare weg komt, ook niet om te parkeren.

Stel bijvoorbeeld dat er een wielertoerist tegen jouw geparkeerde auto knalt en zwaar gekwetst is. Hij is een zwakke weggebruiker, zijn lichamelijke schade moet in de regel door jou vergoed worden (normaliter door jouw verzekeraar). Daar kan je dan jarenlang gaan voor werken.
Niels Sanders

Re: mag ik zonder rijbewijs een auto op mijn naam zetten

Bericht door Niels Sanders »

iamtesting schreef: 06 jul 2017, 17:15 Beste,
Mag ik zonder rijbewijs een auto op mijn naam zetten en nummer plaats krijgen?
Omdat ik heb auto maar 20uur lees nog niet gedaan is, ik kan niet mijn auto op het straat plaatsen, is het mogelijke nummer plaats te krijgen zonder rijbewijs (6uur is klaar maar agenda van rijschool ga duren tot volgende maand)

Zonder nummer plaats, mijn auto ga weg? of moet ik aan politie verwittegen de
dat ik heb nog geen rijbewijs omdat 20uur lees ga eind tegen volgend maand.

Advies aub

mvg
Hallo!,

Ik zit met het zelfde probleem.
Wel een beetje een laat reactie maar was het u gelukt toen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: mag ik zonder rijbewijs een auto op mijn naam zetten

Bericht door de rijprof »

Neem contact met uw verzekeraar die de nummerplaat kan aanvragen. Je hoeft niet te zeggen dat je nog geen definitief rijbewijs hebt.
Laat gewoon je auto verzekeren en vraag een nummerplaat.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: mag ik zonder rijbewijs een auto op mijn naam zetten

Bericht door Benny Stinkens »

de rijprof schreef: 02 nov 2021, 12:12 Neem contact met uw verzekeraar die de nummerplaat kan aanvragen. Je hoeft niet te zeggen dat je nog geen definitief rijbewijs hebt.
Laat gewoon je auto verzekeren en vraag een nummerplaat.
Mij lijkt het geen goed idee om iets achter te houden t.o.v. mijn verzekeraar. :idea:
De meeste zullen er trouwens om vragen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: mag ik zonder rijbewijs een auto op mijn naam zetten

Bericht door Gast »

Niels Sanders schreef: 01 nov 2021, 17:24
iamtesting schreef: 06 jul 2017, 17:15 Beste,
Mag ik zonder rijbewijs een auto op mijn naam zetten en nummer plaats krijgen?
Omdat ik heb auto maar 20uur lees nog niet gedaan is, ik kan niet mijn auto op het straat plaatsen, is het mogelijke nummer plaats te krijgen zonder rijbewijs (6uur is klaar maar agenda van rijschool ga duren tot volgende maand)

Zonder nummer plaats, mijn auto ga weg? of moet ik aan politie verwittegen de
dat ik heb nog geen rijbewijs omdat 20uur lees ga eind tegen volgend maand.

Advies aub

mvg
Hallo!,

Ik zit met het zelfde probleem.
Wel een beetje een laat reactie maar was het u gelukt toen?
Een andere mogelijkheid zou zijn het kentekenbewijs op jouw naam te zetten en je laten opnemen in de polis of jouw ouders.
Gast

Re: mag ik zonder rijbewijs een auto op mijn naam zetten

Bericht door Gast »

Gast schreef: 02 nov 2021, 16:37
Niels Sanders schreef: 01 nov 2021, 17:24
iamtesting schreef: 06 jul 2017, 17:15 Beste,
Mag ik zonder rijbewijs een auto op mijn naam zetten en nummer plaats krijgen?
Omdat ik heb auto maar 20uur lees nog niet gedaan is, ik kan niet mijn auto op het straat plaatsen, is het mogelijke nummer plaats te krijgen zonder rijbewijs (6uur is klaar maar agenda van rijschool ga duren tot volgende maand)

Zonder nummer plaats, mijn auto ga weg? of moet ik aan politie verwittegen de
dat ik heb nog geen rijbewijs omdat 20uur lees ga eind tegen volgend maand.

Advies aub

mvg
Hallo!,

Ik zit met het zelfde probleem.
Wel een beetje een laat reactie maar was het u gelukt toen?
Een andere mogelijkheid zou zijn het kentekenbewijs op jouw naam te zetten en je laten opnemen in de polis of jouw ouders.
…polis van jouw ouders
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: mag ik zonder rijbewijs een auto op mijn naam zetten

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 02 nov 2021, 16:37 Een andere mogelijkheid zou zijn het kentekenbewijs op jouw naam te zetten en je laten opnemen in de polis of jouw ouders.
Dat moet gebeuren als hij occasioneel met de auto van de ouders zou rijden - letterlijk: een paar keer per maand

Dit gaat over een andere auto ...


Vraagsteller zou die auto door een ouder kunnen laten verzekeren, maar moet dan zichzelf wel opgeven als gebruikelijke bestuurder - wat ook aan de premie te zien gaat zijn, zelfs al staat de verzekering op naam van een ouder ...
Torsa

Re: mag ik zonder rijbewijs een auto op mijn naamzetten ben invalide zetten

Bericht door Torsa »

Geachte ik heb een invalide kaart maar kan niet in auto rijden mag ik een wagen op mijn naam zetten
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: mag ik zonder rijbewijs een auto op mijn naamzetten ben invalide zetten

Bericht door Inazuma »

Torsa schreef: 06 sep 2023, 13:37 Geachte ik heb een invalide kaart maar kan niet in auto rijden mag ik een wagen op mijn naam zetten
Dat mag wettelijk perfect

Gezien waar het (wan)beleid van vele steden en gemeenten inzake parkeren (ook voor personen met een handicap) naar toe gaat, is dat zelfs aan te raden ...


Verzekering kan mogelijk wat moeilijk doen omdat ze de polis normaal berekenen op de "gebruikelijke bestuurder", u gaat daar wel iemand voor moeten opgeven


Afhankelijk van de (zware ...) handicap is er verlaagd BTW tarief en verkeersbelasting

https://www.vlaanderen.be/verlaagd-btw- ... -een-wagen

https://financien.belgium.be/nl/particu ... nkoop-auto
Plaats reactie