Risicoperceptietest niet onderschatten

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
ProKiwi
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jul 2017, 23:35

Risicoperceptietest niet onderschatten

Bericht door ProKiwi »

Ik heb net mijn praktisch rijexamen gedaan, met wat extra opmerkingen geslaagd.
Toch zou ik willen meedelen dat de Risicoperceptietest toch wel wat moeilijker is dan de online voorbeeldjes.
(Naar mijn persoonlijke mening toch).

Ik had namelijk verwacht dat er toch een tijdslijn aanwezig zou zijn om te kunnen inschatten hoelang de filmpjes zouden duren.
Alle filmpjes hebben een verschillende lengte van 15+- seconden tot een kleine minuut.
De verschillende "risico's" op de voorbeeld fimpjes zijn makkelijker te herkennen dan op het examen.

Enkele tips:

-Goede nachtrust( ookal is dit eenvoudiger gezegt dan gedaan).

-Hou er rekening mee dat de schermen en het de filmpjes redelijk klein kunnen zijn.

-Je kan beetje inschatten wanneer het filmpje gedaan is, wanneer een "ongewone" verkeers omstandigheden aanwezig is.
(Als je dit ziet gebeuren kijk heel goed rond voor extra elementen die minder duidelijk zijn)

-Hou ook pechstroken & parkeer plaatsen in de gaten.

-Als er fietsers/voetgangers zijn, kijk wat hij/zij gaat doen. (In mijn geval waren de bewegingen soms redelijk subtiel).

-De oefenvragen zijn redelijk "nutteloos" deze zijn dezelfde als op de website van goca als je deze al hebt bekeken.
Maar zijn misschien wel effe handig om te ontstressen.
(let op dit zou kunnen veranderen, dit was nog het geval op 05/07/2017)

-Vergeet zeker niet dat dit een gis correctie examen is en dat je "beter" iets te weinig aanduid dan teveel.

Het is natuurlijk zeker haalbaar, maar liever wat te veel voorbereiden dan te weinig.
Veel succes.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Risicoperceptietest niet onderschatten

Bericht door de rijprof »

Meer reacties zijn steeds welkom want wij weten erg weinig over deze test.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
nora
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 apr 2017, 20:14

Re: Risicoperceptietest niet onderschatten

Bericht door nora »

amaai en wij (ik en mijn dochter) vonden dat ene filmpje op you tube al zo moeilijk en ik heb 20 jaar met een (lijn)bus gereden. Dat beloofd. Op het moment is dit het enige waar ze bang voor is voor het examen
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Risicoperceptietest niet onderschatten

Bericht door de rijprof »

Je hoeft daar niet bang voor te zijn. De meesten slagen hiervoor. (minstens 6/10 halen)
En als je niet slaagt, is dat ook geen ramp, krijg je een voorbehoud en mag je verder het praktijkexamen afleggen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Risicoperceptietest niet onderschatten

Bericht door Jozef »

Als je er daarentegen wél een goede score op haalt, heb je wel de geruststelling dat jouw verkeersinzicht je in staat stelt om heel wat ongevallen te vermijden.
Nathalie010

Re: Risicoperceptietest niet onderschatten

Bericht door Nathalie010 »

Ik ben net mijn examen gaan doen, jammer genoeg niet geslaagd door een verstrooidheid van mij (volgende week opnieuw).

Wel geslaagd voor de risicoperceptie test, die inderdaad niet zo makkelijk is.
Ter voorbereiding is dit een heel goede site:
https://mijnrijbewijs.eu/risicoperceptietest

Dit zijn niet de filmpjes die gebruikt worden op het examen maar zijn héél gelijkaardig.

Op het examen krijg je ook maar 5 vragen, je duid aan welke mogelijke gevaren je hebt opgemerkt tijdens het filmpje.
De test staat op 10 punten - dit wil niet zeggen dat er 10 fouten zijn, de punten worden herleid naar een score op 10.

Tips:
- Let op de borden
- Kijk in al je spiegels (wie komt in je dode hoek terecht?)
- Let op geparkeerde auto's (rijden ze weg) en opritten (staat hier iemand te wachten)
- Let op zwakkere weggebruikers (niet alleen aan oversteekplaatsen maar kijk of er kinderen op het voetpad staan)
- Je rijdt soms ook over meerder kruispunten in het filmpje en alles wat je ziet is moet je aangeven
vb. 1e kruispunt een fietser van rechts
2e kruispunt een fietser van links
Je moet dus beide antwoorden aanduiden ook al was er aan het 1e kruispunt waarschijnlijk was er zich op dat moment nog geen gevaarlijke situatie aan het afspelen
- Ten slotte, inderdaad beter gewoon aanduiden wat je zeker hebt gezien (ook al is dit misschien 'te weinig') dan dingen aan te duiden die misschien gebeurt kunnen zijn (alle antwoorden lijken logisch in de situatie die zich afspeelde) - foute antwoorden kosten punten!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Risicoperceptietest niet onderschatten

Bericht door Jozef »

Naar mijn gevoel is de risicoperceptietest niet zo eenvoudig omdat je er niet op voorbereid wordt. Niemand zegt je dat, als er een bal over de rijbaan rolt, de kans groot is dat er een kind achteraan gelopen komt, je moet dat maar met je buikgevoel weten. De ene is daar al beter in dan de andere.
Kannietrijden
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2018, 21:50

Re: Risicoperceptietest niet onderschatten

Bericht door Kannietrijden »

Ik ben de risicoperceptietesten aan het oefenen en wanneer ik de juiste antwoorden krijg op het einde zie ik soms echt niet wat ze bedoelen. Op deze site:
https://mijnrijbewijs.eu/risicoperceptietest

filmpje 40. Als antwoord staat oa dat er een voertuig uit de straat rechts komt maar ik zie die nergens.
filmpje 35 "Er rijdt een prioritair voertuig op de rotonde". Die zie ik nergens of bedoelen ze de blauwe camion? Dat is toch geen prioritair voertuig?
filmpje 29 "Je rijdt in een eenrichtingsstraat" . Hoe kan ik dat zien? De straat is erg smal maar geen bord voor één richting.
filmpje 12. "Er rijdt een voertuig achter jou". Dat is in andere filmpjes ook zo maar daar wordt dat niet vermeld bij de juiste antwoorden

Soms leer ik de juiste antwoorden bij de filmpjes van buiten (zelfs al zie ik ze niet in het filmpje) en wanneer dit filmpje dan later opnieuw opduikt blijken de aangeleerde juiste antwoorden plots terug fout te zijn. Bv filmpje 17. Er staat een bord voor de bebouwde kom. Ik duid dit aan in de antwoorden en plots staat dit antwoord als rood aangeduid terwijl het even ervoor als goed antwoord gold. Ook in filmpje 18 De wagen voor mij zie ik toch duidelijk hard remmen. Ik duid antwoord A aan wat goed gerekend wordt maar nadat ik de test nog enkele keren herhaal is dat plots een fout antwoord. Ik word er helemaal gek van...
Herkent iemand dit?
Lottte

Re: Risicoperceptietest niet onderschatten

Bericht door Lottte »

Hey,
Ik ben gisteren gebuisd op mijn praktijk examen maar ik had wel 8/10 voor risicoperceptie test.
Ik zou volgende week opnieuw willen proberen maar nu vroeg ik mij af of die punten van de risicoperceptie test blijven en ik dus deze niet meer moet doen?
Of moet ik dit wel opnieuw doen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Risicoperceptietest niet onderschatten

Bericht door Benny Stinkens »

Hoi lotte,

Ik heb je vraag al beantwoord in je ander topic.
Aub niet in meerdere topics dezelfde vraag stellen, is dubbel werk voor de moderatoren.

Je zult deze dus opnieuw moeten doen.
Veel succes :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie