Aan het stressen !

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
teddybear
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jul 2017, 19:55

Aan het stressen !

Bericht door teddybear »

Dag iedereen !

Ik heb mijn exaam in Deurne in een paar dagen en ik ben echt aan het stressen (maar wie is niet, he ?).

Ik ben franstalig maar ik woon in Antwerpen. Mijn nederlands is goed, niet perfect maar goed genoeg. Maar nu ben ik bang dat ik de instructies van de examinateur niet ga begrijpen. Zijn de instructies simpel ? Is het gewoon "ga links" of "ga rechts" ?

Ik zou wel mijn exaam in Wallonië kunnen doen maar ik ga meestal in Antwerpen rijden dus ik vind het belangrijk om mijn exaam hier te doen.

Nu, andere vraag over het nieuwe systeem.

Er is nu een deel van het exaam met gps of met aanwijzers. Hoe lang duurt dat ongeveer ? Voor de mensen die het exaam hebben al gedaan, wat denken jullie is het best ?

Ik weet dat ik niet moet stressen en dat als ik mijn wegcode ken en als ik kalm blijf en als ik ook een beetje geluk heb (toch wel he) dan ben ik geslaagd maar toch ....

Heel bedankt voor jullie hulp en jullie tips !
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Aan het stressen !

Bericht door de rijprof »

Jouw Nederlands ziet er zeer goed uit, dus de examinator zul je ook wel begrijpen.
Kijk eens op www.derijprof.be > praktijkexamen voor extra info en ook enkele termen (woorden) in verband met de voorafgaande controles zoals b.v. bandenspanning, oliepeilstok, enz.

Het zelfstandig rijden is ongeveer 10 minuten.
GPS of wegwijzers heeft allemaal wat zijn voor- en nadelen.
Als je gewoon bent om met GPS te rijden is dat een voordeel anders kan het voor sommigen storend zijn en afleiden.
Wegwijzers volgen is meestal niet moeilijk en duidelijk.
B.v. Volg de richting Wijnegem of volg de richting Merksem.

Stress is niet nodig. Laat gewoon zien dat je veilig en vlot mee kunt met het verkeer en de regels correct toepast.
Doe net alsof er een vriend meerijdt die je de weg aangeeft.

Veel succes!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Aan het stressen !

Bericht door Jozef »

Jouw Nederlands is inderdaad zeer goed, je mag er fier op zijn, proficiat.

Net als bijna alle Vlamingen, spreekt helaas vrijwel geen enkele examinator het huidige algemeen Nederlands. De overgrote meerderheid spreekt het zogenaamde verkavelingen-Nederlands (bijvoorbeeld: "komde gij is mee" in plaats van "kom jij eens mee"). Dat is ontstaan in de 60-er jaren, toen Vlamingen uit de stad in de stadsrand, welke verkaveld werd, gingen bouwen, en zich daardoor meteen te goed voelden om nog dialect te praten, doch er niet in slaagden om het toenmalige algemeen beschaafd Nederlands te spreken. Maar dat zul je beslist wel verstaan voor het praktijkexamen.

Mocht je, bij wijze van grote uitzondering, op een exemplaar vallen dat dialect spreekt (bijvoorbeeld in Deurne plat Antwerps), zeg hem dan dat het Nederlands niet je moedertaal is en vraag hem beleefd doch met aandrang om algemeen Nederlands te spreken. Weigert hij, dan beeindig je vastberaden het examen, meld je onmiddellijk aan zijn chef dat hij weigert de taalwetgeving na te leven, en leg je zo nodig hogerop klacht neer (je mag ons daarvoor dan gerust raadplegen). Uitgerekend in Antwerpen zijn er immers een aantal chauvinistische "sinjoren". 50 jaar geleden had ik op school een Antwerpse medeleerling, die in het adres op een brief naar Brussel schreef "Brussel (bij Antwerpen)". :lol:

Veel succes! Ik duim voor jou! Laat je ons het resultaat van je examen weten?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Aan het stressen !

Bericht door bert.covens »

teddybear schreef: 04 jul 2017, 20:10 Dag iedereen !

Ik heb mijn exaam in Deurne in een paar dagen en ik ben echt aan het stressen (maar wie is niet, he ?).

Ik ben franstalig maar ik woon in Antwerpen. Mijn nederlands is goed, niet perfect maar goed genoeg. Maar nu ben ik bang dat ik de instructies van de examinateur niet ga begrijpen. Zijn de instructies simpel ? Is het gewoon "ga links" of "ga rechts" ?
De instructies worden normaal als volgt gegeven :

* het volgende kruispunt linksaf/rechtsaf. (edit : let op, een zgn. zijstraat, is ook een kruispunt)

Heb je de instructie niet goed gehoord, of van de examenstress alweer vergeten, mag je altijd vragen dat de examinator de instructies herhaalt. Let wel : de examinator herhaalt de instructie. Je begeleider of lesgever, mag niks herhalen (die moet de ganse examenrit vooral zwijgen)

Zolang de examinator je niks zegt, blijf je gewoon de weg volgen waarop je je bevindt. Tenzij verkeersborden je op 1 of andere manier verplichten een bepaalde richting te nemen. Dan zegt de examinator niets, en moet je zélf de verkeersborden zien en respecteren. Denk erom : tijdens een praktijkexamen, behoor je steeds tot het doorgaande verkeer, nooit plaatselijk verkeer. Rij dus nooit spontaan een doodlopende weg in.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
teddybear
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jul 2017, 19:55

Re: Aan het stressen !

Bericht door teddybear »

Bedankt iedereen voor jullie antwoorden !!! :D

In een paar uren ben ik onderweg naar de rijschool en dan mijn exaam..... maar toch minder gestresst dan gisteren dus ....

Ik hou jullie op de hoogte.

Tot straks :!:
teddybear
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jul 2017, 19:55

Re: Aan het stressen !

Bericht door teddybear »

Ik ben geslaagd :!: :!: :!: :!:

Nog een dikke bedankt aan iedereen voor jullie laatste tips !

En succes aan iedereen die zijn praktijk nog moet hebben !
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Aan het stressen !

Bericht door Jozef »

Proficiat! Ik wens jou vele aangename en veilige kilometers! :D
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Aan het stressen !

Bericht door de rijprof »

Proficiat! Hou het veilig en tracht om elke dag nóg veiliger te worden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie