begeleider grijpt fysiek in???

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
J0wnes

begeleider grijpt fysiek in???

Bericht door J0wnes »

Hallo iedereen!

Vrijdag heb ik examen afgelegd in Deurne en helaas ben ik niet geslaagd.

Toch twijfel ik of de tussenkomst van mijn instructeur gerechtmatigd was? Voor zover ik weet mag een examenbegeleider tussenkomen wanneer dit nodig is voor de veiligheid, toch? Op een gegeven moment kom ik op een kruispunt waar de GPS mij rechtdoor stuurt, wat echter niet mocht. Ik stond zelfs nog niet midden op het kruispunt of mijn examenbegeleider had al op de rem geduwd. Ze stopt de auto en ik kijk haar aan van, hallo? waarom doe je dit? Ik wou naar rechts hoor. Achteraf krijg ik mijn bak vol dat ik in een straat wou rijden waar ik niet in mocht maar mag dit? ingrijpen alvorens zelfs zoiets zou gebeuren? Ik bedoel ik heb zelfs de kans niet gekregen om mijn afslag te nemen?

Alvast bedankt voor uw respons.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: begeleider grijpt fysiek in???

Bericht door Benny Stinkens »

Als je een verboden richting in gaat rijden dan mag/moet de instructeur ingrijpen.
Als hij dit niet doet, dan zal de examinator het zelf doen. :idea:

Een ervaren instructeur wacht echter zo lang mogelijk.
Met als reden; je nog tijdig je eventuele fout te doen inzien, zodat je zelf de juiste weg kan vervolgen.

Als ik jou verhaal goed begrijp heeft jou instructeur te vroeg ingegrepen :?:
In dit geval kan de examinator het ingrijpen negeren en de instructeur terugfluiten, maar dit is niet gebeurd.

Ik was er natuurlijk niet bij, maar ik heb dus de indruk dat zowel de examinator als de instructeur dus sterk de indruk hadden dat jij wel degelijk rechtdoor ging rijden. :idea:
Ik stond zelfs nog niet midden op het kruispunt of mijn examenbegeleider had al op de rem geduwd. Ze stopt de auto en ik kijk haar aan van, hallo? waarom doe je dit? Ik wou naar rechts hoor.
Voor dat je rechts afslaat moet je in jou spiegels kijken en je rechter richtingaanwijzer gebruiken. :idea:
Heb je dit gedaan. :?:
Het rechts afslaan moet ook zo kort mogelijk gebeuren en niet "richting midden kruispunt"

Als je dus richting "midden kruispunt" volgt, zonder in je binnen en rechter buitenspiegel te kijken en zonder naar rechts te pinken, lijkt het me logisch dat beide de indruk hebben dat je rechtdoor ging rijden. :idea:

Dit is maar een vermoeden van mij, maar zoals gezegd ik was er niet bij.
Kan het zijn dat het zo verlopen is :?:

Wat heeft jou instructeur je achteraf eigenlijk verteld over dit hele verhaal :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
J0wnes

Re: begeleider grijpt fysiek in???

Bericht door J0wnes »

Mijn instructeur heeft me achteraf een sorry meegedeeld. :?

Mijn richtingaanwijzer stond nog niet aan maar mijn spiegels had ik al wel nagekeken, oké daar zou ik dan best laat mee zijn maar ik had echt wel de intentie om in te draaien.

groeten
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: begeleider grijpt fysiek in???

Bericht door de rijprof »

Tracht in het vervolg toch heel wat vroeger jouw intenties kenbaar te maken en dan hoeft niemand in te grijpen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: begeleider grijpt fysiek in???

Bericht door Jozef »

Dat is nu juist de reden waarom je vooraf tijdig een richtingsverandering moet aangeven met de richtingsaanwijzers: om misverstanden te vermijden. Mogelijk had je een achterligger al verrast met je stoplichten toen je wou rechtsaf slaan.

Ik doe het zo:
  1. de richtingsaanwijzers 3 à 4 keren laten knipperen.
  2. dan pas zo nodig beginnen remmen om te vertragen alvorens af te slaan.
  3. dan pas afslaan.
Plaats reactie