Vraag over parkeren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Citroenk

Vraag over parkeren

Bericht door Citroenk »

Hallo :)

1. Ik had een vraagje over het fileparkeren. Ik rij nu met een auto zonder rechterbuitenspiegel. Die is zo gemaakt, en ook goedgekeurd (hij is al 26 jaar oud dus een oud model). Met het fileparkeren heb ik soms moeite met te weten of ik wel ongeveer 20 cm van de boord sta. Bij het oefenen kijkt mijn papa altijd door de deur te openen. Maar wat ik mij afvroeg was, of ik dit ook mag vragen tijdens het examen, dus aan de persoon langs mij vragen of hij de deur even opendoet zodat ik kan zien of ik wel goed sta, zodat ik eventueel nog wat kan aanpassen.

2Mijn tweede vraag gaat over het uitstappen en de auto opslot doen. Maakt het uit of je de andere deur vanbinnen uit opslot doet? Dus door op zo een knobbel naar beneden te duwen aan de deur? Zo maak ik namelijk altijd mijn andere deur opslot, of moet dit door het buiten te sluiten met de sleutel? En bij het openen, speelt dit ook een rol?

4Dan nog een vraagje voor de zekerheid. Het is toch zo dat bij het terug instappen je uw rechterdeur ook moet losdoen he? Of moet deze opslot blijven?

5 nu nog een vraagje over de keuring. Mijn auto is volledig goedgekeurd maar heeft wel enkele opmerkingen gekregen zoals dat de banden beginnen te verslijten, dat de uitlaat vroeg of laat kapot zal gaan, ikzelf maak me hier zorgen om, maar mijn vader zegt dat ,aangezien hij goed gekeurd is ,er geen probleem mag zijn voor bij het examen. Is dit zo? Want ik kan me wel voorstellen dat de examinatoren kunnen zien dat de banden aan het verlsijten zijn enzo...


Alvast bedankt!! Ik hou trouwens van deze site , het is echt super, heel handig en heeft me al veel geholpen!
Nicco
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2016, 17:39

Re: Vraag over parkeren

Bericht door Nicco »

Bij mijn weten mag je de deur niet opendoen als je manoeuvre nog niet afgelopen is, maar dat weet ik niet zeker. Heb je al superveel geoefend op het fileparkeren? Want na een tijdje (bij mij is dit toch zo 'geëvolueerd') wéét je gewoon wanneer je moet terugdraaien zodat je mooi dicht bij de stoep staat. Ik kijk dan door de voorruit en als ik zie dat ik op 'dit' moment niet terugdraai de stoep ga oprijden draai ik onmiddellijk terug. Heb je binnenkort al examen? [Dit is mijn persoonlijke antwoord maar, wacht best op een van de forumbeheerders :) ]
CitroenK

Re: Vraag over parkeren

Bericht door CitroenK »

Dag Nico! Dankje voor je reactie, ik dacht inderdaad ook altijd dat ik de deuren niet mag open doen tijdens het manouevre maar door het feit dt ik geen spiegel heb om na te kijken had ik gehoopt dat dit mss een uitzondering is en het wel mag na het manouevre haha :) En ja ik heb al redelijk wat geoefend en die "feeling" komt ook al meer en meer bij mij :) hopelijk kan ik het vóór het examen zogoed als blindelings. Ik ben trouwens van plan om het in augustus af te leggen. Ik zal inderdaad best wachten op de reactie van de medewerkers van deze site.

Groetjes:)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag over parkeren

Bericht door Jozef »

Citroenk schreef: 17 jun 2017, 19:49 Dan nog een vraagje voor de zekerheid. Het is toch zo dat bij het terug instappen je uw rechterdeur ook moet losdoen he? Of moet deze opslot blijven?
Een wettelijk voorschrift bestaat er terzake niet. Wat je best doet, hangt van de omstandigheden af.

Als het rechter portier ontgrendeld is, maakt dat het de hulpverleners gemakkelijker om jou eerste zorgen toe te dienen als na een ongeval het linker portier niet kan geopend worden en je niet in staat bent om de auto via het rechter portier zelf te verlaten. Vele moderne auto's ontgrendelen evenwel automatisch de portieren na een ernstige aanrijding.

Maar ergens waar je dikwijls moet stoppen, rijd je best met alle portieren vergrendeld. Anders kan het gebeuren dat één of andere agressieveling of een carjacker een portier open trekt. Heel wat dames zijn zo al hun handtas kwijtgeraakt.
nu nog een vraagje over de keuring. Mijn auto is volledig goedgekeurd maar heeft wel enkele opmerkingen gekregen zoals dat de banden beginnen te verslijten, dat de uitlaat vroeg of laat kapot zal gaan, ikzelf maak me hier zorgen om, maar mijn vader zegt dat ,aangezien hij goed gekeurd is ,er geen probleem mag zijn voor bij het examen. Is dit zo? Want ik kan me wel voorstellen dat de examinatoren kunnen zien dat de banden aan het verlsijten zijn enzo...
Voor de keuring moeten de banden slechts de wettelijke minimum profieldiepte van 1,6 mm hebben. Dan mag je er ook het examen mee afleggen. Maar om veilig te rijden, is een minimum profieldiepte van 3 mm voor zomerbanden en 4 mm voor winterbanden vereist.

Jij moet weten of je het op het examen leuk zou vinden als plots de wagen, door een gat in de uitlaatpijp of een knalpot, ongeveer zoveel lawaai maakt als een formule 1 racewagen, of de uitlaat nog met één kant aan de wagen hangt en met de andere kant over het wegdek schuurt. In ieder geval is je wagen vanaf dan niet meer technisch in regel, en kan het examen er dus niet mee verder gezet worden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag over parkeren

Bericht door de rijprof »

De deuren mogen inderdaad niet geopend worden tijdens het manoeuvre.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag over parkeren

Bericht door Jozef »

Leg anders je examen af met dit karretje, dan hoef je geen deuren te openen. :lol:
Plaats reactie