Keuze van rijstrook

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Nicco
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2016, 17:39

Keuze van rijstrook

Bericht door Nicco »

Hallo allemaal, ik heb dit type vraag geloof ik al eens gesteld maar ik vind hem maar niet terug. Ik weet dus dat als ik vanuit een zijstraatje in de bebouwde kom naar een in rijstroken verdeelde baan (nog steeds in bebouwde kom) rijd ik direct mag kiezen of ik de rechtse of linkse rijstrook neem. Maar mag ik dit ook doen als de rijbaan zich buiten de bebouwde kom bevindt én de twee rijstroken een verschillende richting uit gaan? Hiermee bedoel ik dus: mag ik vanuit de zijstraat de rechtse rijstrook meteen 'oversteken'/snijden om me op de linkse rijstrook te begeven, of moet ik eerste op de rechterrijstrook gaan en dan pas mijn intentie kenbaar maken en naar de linkerrijstrook opschuiven?
Bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Keuze van rijstrook

Bericht door de rijprof »

Binnen een bebouwde kom mag je de rijstrook kiezen, op voorwaarde als die aan jouw bestemming beantwoordt. M.a.w. als je verderop links wilt afslaan. Je mag dus niet zomaar, zonder reden, links gaan rijden.
Uitzonderingen zijn druk/file verkeer of keuze van bestemming. Dat geldt eveneens buiten de bebouwde kom.

De algemene regel zegt dat je zoveel mogelijk rechts moet rijden (of in de rechtse rijstrook) tenzij je een goeie reden hebt dat valt onder de uitzonderingen.
mag ik vanuit de zijstraat de rechtse rijstrook meteen 'oversteken'/snijden om me op de linkse rijstrook te begeven, of moet ik eerste op de rechterrijstrook gaan en dan pas mijn intentie kenbaar maken en naar de linkerrijstrook opschuiven?
Je mag onmiddellijk naar de linkse rijstrook rijden als je daarbij goed kijkt, in de spiegels en over de schouder, aankondigt (pinkers) voorrang verleent, niemand hindert of in gevaar brengt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie