Voorlopig rijbewijs 18M - begeleider heeft 8j rijbewijs automatiek?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Lavake
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2017, 18:49

Voorlopig rijbewijs 18M - begeleider heeft 8j rijbewijs automatiek?

Bericht door Lavake »

Sinds ik mijn voorlopig rijbewijs 18M heb, rij ik alleen rond of met een passagier die voldoet aan de voorwaarden voor begeleider bij een voorlopig rijbewijs 36M.

Nu ben ik steeds opzoek naar andere mensen om met mij mee te rijden, en is mijn vraag of ik ook vergezeld mag worden door een persoon die reeds 8 jaar een rijbewijs heeft, maar enkel een rijbewijs voor een automatiek?

Artikel 3, § 2, a), b) en c) van de wegcode stelt als voorwaarde: "hij moet sedert ten minste 8 jaar houder en drager zijn van een Belgisch of Europees rijbewijs geldig om een voertuig van de categorie B te besturen. De bestuurder die, overeenkomstig artikel 44, § 5 of artikel 45 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, enkel een speciaal aan zijn handicap aangepast voertuig mag besturen, mag niet als begeleider bij de scholing optreden, behalve indien de kandidaat aan dezelfde handicap lijdt en eveneens een speciaal aan deze handicap aangepast voertuig bestuurt".

Een dergelijk rijbewijs is toch ook een "rijbewijs geldig om een voertuig van de categorie B te besturen"? Er is ook niet langer de voorwaarde dat de begeleider/passagier een rijbewijs moet hebben voor het voertuig waarin hij de chauffeur begeleidt (dit was vroeger wel zo).

Alvast bedankt voor uw antwoorden!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorlopig rijbewijs 18M - begeleider heeft 8j rijbewijs automatiek?

Bericht door de rijprof »

Een begeleider moet, in geval van problemen, het stuur kunnen overnemen, met een geldig rijbewijs, uiteraard.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Lavake
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2017, 18:49

Re: Voorlopig rijbewijs 18M - begeleider heeft 8j rijbewijs automatiek?

Bericht door Lavake »

de rijprof schreef: 12 jun 2017, 22:04 Een begeleider moet, in geval van problemen, het stuur kunnen overnemen, met een geldig rijbewijs, uiteraard.
Dat klinkt inderdaad logisch!

Staat dit ergens in de wegcode/wetten? Want als ik bovenstaand artikel letterlijk lees, is dit niet vereist.
Plaats reactie