Geparkeerde auto's voorbij rijden (pinken)

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
MVant
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2017, 14:06

Geparkeerde auto's voorbij rijden (pinken)

Bericht door MVant »

Kan iemand mij vertellen of ik heen en weer moet pinken bij geparkeerde auto's, als er genoeg plaats is om in beide richtingen naast elkaar voorbij te rijden?

Verder had ik begrepen dat je bij elke zijdelingse beweging moet heen en weer pinken (bloembakken, uitwijken rijbaan, etc)?

Het gaat overigens over de regio Geel. (niet dat dat verder uitmaakt)

Alvast bedankt!
oneindelijk
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 apr 2017, 13:37

Re: Geparkeerde auto's voorbij rijden (pinken)

Bericht door oneindelijk »

Ik veronderstel dat je met heen en weer pinken bedoelt dat je naar links pinkt om een hindernis te ontwijken en wanneer je terug naar rechts rijdt wanneer je de hindernis voorbij bent, je weer je richtingaanwijzer gebruikt ?

Dit is wat de wegcode voorschrijft:
Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre

Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
Dus als je een beweging doet die afwijkt van de "normale" rijbeweging moet je pinken. Dus ook terug je plaats innemen na deze manoeuvre, is een zijwaartse beweging en daarbij moet je opnieuw je richtingaanwijzer gebruiken.

Je moet dus niet pinken als je de voorrangsweg volgt, zelfs al buigt die af naar links of rechts (aangegeven door verkeersbord B0)
Afbeelding
of bij het oprijden van een rotonde (omdat je hier slechts één wettige manoeuvre kan uitvoeren)
MVant
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2017, 14:06

Re: Geparkeerde auto's voorbij rijden (pinken)

Bericht door MVant »

Bedankt, dat begrijp ik.

Ik bedoel een straat waar geen parkeervakken zijn, waar langs beide kanten auto's kunnen parkeren en er nog genoeg plaats is voor twee rijstroken.

Mag ik dan gewoon rechtdoor langs de geparkeerde auto's rijden, ook al is er soms een paar tientallen meters plaats tussen de geparkeerde auto's?

mvg
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Geparkeerde auto's voorbij rijden (pinken)

Bericht door de rijprof »

Volgens de basisregel moet je zoveel mogelijk rechts rijden, maar wel op voldoende veilige afstand van geparkeerde auto's.
Jouw vraag is, als ik het goed begrijp, of je, als er even geen geparkeerde auto's staan, op een rechte lijn mag verder rijden en niet naar rechts opschuiven.
Het antwoord is neen! Je moet, indien mogelijk met een zachte beweging, zoveel mogelijk naar rechts opschuiven.
Natuurlijk is dat niet de bedoeling over enkele meters want dan ga je heel hoekig rijden. Maar als het kan om wat rechtser te rijden met een zachte beweging over tientallen meters moet je dat ook doen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
MVant
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2017, 14:06

Re: Geparkeerde auto's voorbij rijden (pinken)

Bericht door MVant »

Oke, soms lijkt het dan heel onnatuurlijk, maar zo zijn er wel meer regels. ;)

Bedankt voor het antwoord.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Geparkeerde auto's voorbij rijden (pinken)

Bericht door de rijprof »

soms lijkt het dan heel onnatuurlijk
Een bestuurder die zonder reden in het midden van de rijbaan blijft rijden, lijkt mij eerder onnatuurlijk... :roll:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
MVant
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2017, 14:06

Re: Geparkeerde auto's voorbij rijden (pinken)

Bericht door MVant »

Dan begrijp je mijn geschetste situatie niet helemaal. Het gaat om een erg brede straat waar ik nog steeds aan de rechterhelft zou blijven rijden mits ik niet tussen de geparkeerde wagens rijd.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Geparkeerde auto's voorbij rijden (pinken)

Bericht door Benny Stinkens »

MVant schreef: 10 mei 2017, 00:39 Dan begrijp je mijn geschetste situatie niet helemaal. Het gaat om een erg brede straat waar ik nog steeds aan de rechterhelft zou blijven rijden mits ik niet tussen de geparkeerde wagens rijd.
de rijprof schreef: 09 mei 2017, 23:11 Volgens de basisregel moet je zoveel mogelijk rechts rijden.
Zoveel mogelijk rechts op de rechterhelft is dan misschien duidelijker. :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Geparkeerde auto's voorbij rijden (pinken)

Bericht door Gast »

Ik begrijp Mvant zijn vraag wel. Ik heb ook zo'n straat en ik rijd naast de auto's totdat ik een tegenligger zie en dan pink naar rechts om tussen de 2 geparkeerde auto's te wachten totdat de tegenligger voorbij is en dan pink ik naar links om terug langs de geparkeerde auto's te rijden. Anders moet je continue slalommen tussen de geparkeerde auto's en dat lijkt mij ook niet logisch en verwarrend voor de achterliggers.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Geparkeerde auto's voorbij rijden (pinken)

Bericht door de rijprof »

Blijf dan maar koppig in het midden rijden, terwijl je toch rechtser kan rijden.
Ik ben erg benieuwd wat jouw examinator er van gaat vinden :shock:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Geparkeerde auto's voorbij rijden (pinken)

Bericht door Gast »

Wat is nu koppig zijn?
Als er een heel rij auto's geparkeerd staan en bv. maar om de 200 m maar 1 gaatje vrij tussen 2 auto's moet ik toch niet ineens rechts gaan rijden om dan tussen de 2 auto's te rijden om dan terug naar links te pinken en langs de volgende rij auto's te rijden.
Het is een tweerichtingsbaan waar ze langs één kant geparkeerd staan en er maar voldoende plek is om met 1 auto door te rijden en je kan elkaar niet kruisen. Je moet dan effectief uitwijken om voorrang te geven aan de tegenligger. maar dat wil toch niet zeggen dat elke keer als er een gaatje vrij is voldoende om een auto te parkeren ik daar tussen moet gaan rijden om dan terug uit te wijken. Als er voldoende plek is om elkaar te kruisen, dan begrijp ik het dat je voldoende rechts moet rijden zodat je elkaar kunt kruisen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Geparkeerde auto's voorbij rijden (pinken)

Bericht door Benny Stinkens »

Wat is nu koppig zijn?
Koppig zijn is weten dat het verkeersreglement voorschrijft dat je plaats rechts is en toch in het midden rijden omdat we dit logisch vinden. :idea:
9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
Je hebt gelijk,dat het misschien logisch is dat we gewoon niet keer op keer terug naar rechts gaan met pinkers, spiegels enz ....
Maar gaan we niet over logica maar over het verkeersreglement. :idea:

En voor alle duidelijkheid.
jij hebt het over:
maar dat wil toch niet zeggen dat elke keer als er een gaatje vrij is voldoende om een auto te parkeren
en de vraagsteller heeft het over:
MVant schreef:ook al is er soms een paar tientallen meters plaats tussen de geparkeerde auto's?
Wat dus ook wel een verschil maakt :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Geparkeerde auto's voorbij rijden (pinken)

Bericht door Gast »

Inderdaad, dat maakt een groot verschil
Ik had de vraagstelling foutief begrepen waarvoor mijn excuses
Plaats reactie