Uitslag rijexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
CR7
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mei 2017, 16:26

Uitslag rijexamen

Bericht door CR7 »

Beste,

Ik heb onlangs mijn rij examen afgelegd in Deurne.

Ik heb zo goed als vlekkenloos gereden, alleen was ik bijna door een rood licht gereden die ik niet had opgemerkt. De rij instructeur is er tussen moeten komen en daar door ben ik niet geslaagd. Maar iemand die ik ken heeft tal van fouten gemaakt + verkeersgevaarlijk rijden en tussenkomst van rij instructeur en die persoon is er dan wel door.

Is dit wel fair ??
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Uitslag rijexamen

Bericht door Benny Stinkens »

Tussenkomst van instructeur, begeleider of examinator is "game over"
Zowel voor jou als voor "iemand die ik ken" :idea:

Of "iemand die ik ken" heeft sterk overdreven of het is zoals je zegt niet fair. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
CR7
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mei 2017, 16:26

Re: Uitslag rijexamen

Bericht door CR7 »

Kan ik hier dan niet aan doen?

En ik heb het blad gezien van de andere persoon, er stond bij 'geslaagd' ookal was de instructeur er tussen gekomen.

Kan ik hier misschien foto's uploaden en zo ja hoe ?
CR7
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mei 2017, 16:26

Re: Uitslag rijexamen

Bericht door CR7 »

?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Uitslag rijexamen

Bericht door bert.covens »

CR7 schreef: 07 mei 2017, 16:48 Kan ik hier dan niet aan doen ?
Als je het niet eens bent met de beslissing die de examinator genomen heeft, is er nog altijd de >>> geschillenprocedure.

Maar die geschillenprocedure, is er omdat je het niet eens bent met de uitslag die jij gekregen hebt. Hoe het anderen vergaan is, heeft daar geen belang. Wat er daar van tel is, is de beslissing die jij gekregen hebt én de motivatie waarom je meent dat die beslissing onterecht was. Als je daar dan eerlijk moet gaan toegeven dat je instructeur heeft moeten ingrijpen omdat je een rood licht niet opgemerkt hebt .... zou ik er alvast niet aan beginnen.
CR7 schreef: 07 mei 2017, 16:48 En ik heb het blad gezien van de andere persoon, er stond bij 'geslaagd' ookal was de instructeur er tussen gekomen.
Staat er geslaagd, ondanks verkeersgevaarlijk rijden, en ondanks een tussenkomst van de instructeur ?

Never say never, maar ik zou het eerst willen zien en dan geloven.
CR7 schreef: 07 mei 2017, 16:48 Kan ik hier misschien foto's uploaden en zo ja hoe ?
>>> Hier vind je de uitleg hoe je een afbeelding in een bericht kan plaatsen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
CR7
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mei 2017, 16:26

Re: Uitslag rijexamen

Bericht door CR7 »

Beste,
De eerste link is mijn uitslag:

Afbeelding

Dit is de uitslag van mijn kennis die dan wel geslaagd is des ondanks tussenkomst istructeur!

Afbeelding

Als ik dit voorleg aan de geschillenprocedure, is er dan enige kans dat mijn uitslag gewijzigd kan worden ?
CR7
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mei 2017, 16:26

Re: Uitslag rijexamen

Bericht door CR7 »

Als ik dit voorleg aan de geschillenprocedure, is er dan enige kans dat mijn uitslag gewijzigd kan worden ?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Uitslag rijexamen

Bericht door Benny Stinkens »

Volgens mij niet.
Zoals Bert reeds aangaf, kan je alleen maar over jou examen een eventuele procedure opstarten.

Het rare aan dit voorval is dat bij jou staat.
1 voorbehoud en 1 slecht (wat dus terecht gebuisd zou betekenen)
Bij de andere uitslag staat 1 onvoldoende en 1 voorbehoud (wat dus nog net geslaagd betekent)
Bij bediening voertuig staat er zelfs goed, terwijl het schakelen en het starten voor verbetering vatbaar is.
En er staat wel tussenkomst instructeur, maar niet waarom?
Is deze instructeur misschien ten onrechte tussengekomen?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
CR7
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mei 2017, 16:26

Re: Uitslag rijexamen

Bericht door CR7 »

Er waren 2 stoplichten, een voor naar links te gaan ( die ik niet had gezien ookal stond ik als eerste in de rij, was niet zichtbaar vanaf mijn stoel)
en naast het stoplicht van naar links te gaan was er nog een stoplicht voor rechtdoor. En die voor rechtdoor was groen geworden dus ik wou door rijden omdat ik dacht dat het groen was..
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Uitslag rijexamen

Bericht door de rijprof »

Als je niet gezien had dat het verkeerslicht voor jouw richting op rood stond en je dreigt door te rijden, moet de instructeur ingrijpen!
Vind je het dan niet meer dan normaal dat je dan terecht gebuisd bent? Doorrijden bij links afslaan zou heel gevaarlijk kunnen zijn.

Het andere examen van iemand die je kent, daar was je niet bij en wij ook niet. Wat is daar precies gebeurd? Was de ingreep onterecht en heeft de examinator toch geoordeeld dat het voldoende was? Wie weet het fijne ervan?
Een klacht zal niets opleveren. Er is geen bewijs van wat er zich precies afspeelde.
Misschien was het gewoon per ongeluk een tikfout...
Er waren 2 stoplichten, een voor naar links te gaan (die ik niet had gezien ook al stond ik als eerste in de rij, was niet zichtbaar vanaf mijn stoel)
Wat je hieruit kunt leren is dat je je op voorhand heel goed moet positioneren zodat je de verkeerslichten nog heel duidelijk kunt zien.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Uitslag rijexamen

Bericht door bert.covens »

CR7 schreef: 08 mei 2017, 07:50
Dit is de uitslag van mijn kennis die dan wel geslaagd is des ondanks tussenkomst istructeur!

Afbeelding
Hier heb ik eerlijk gezegd ook géén pasklaar antwoord op ....

* tussenkomst instructeur, betekent normaliter meteen einde examen
* verkeersgevaarlijk rijgedrag betekent normaliter ook gebuisd
De kandidaat wordt uitgesteld indien:

* een rubriek wordt beoordeeld met "slecht"
* twee rubrieken worden beoordeeld met "onvoldoende"
* een rubriek wordt beoordeeld met "onvoldoende" en twee met "voorbehoud"
* vier rubrieken worden beoordeeld met "voorbehoud"
* rijfouten of gevaarlijk rijgedrag die de veiligheid van het examenvoertuig, de passagiers of andere weggebruikers direct in gevaar brengen"
CR7 schreef: 08 mei 2017, 07:50 Als ik dit voorleg aan de geschillenprocedure, is er dan enige kans dat mijn uitslag gewijzigd kan worden ?
Ik vrees ervoor.

De (op het eerste zicht merkwaardige) uitslag van je kennis, maakt jouw mislukking er niet minder terecht om. Men gaat jouw dossier beoordelen. Bekijken waarom de examinator tot de conclusie kwam dat je niet geslaagd bent, en waarom jij die beslissing onterecht acht. Maar het moet dan gaan, om elementen uit jouw examenverloop .... niet om het examenverloop van iemand anders.

Als je je uitslag had willen betwisten, was meteen naar de hoofdexaminator gaan de éérste (en meest logische) stap in de geschillenprocedure. Maar je zou hem/haar dan moeten gaan uitleggen dat je een rood verkeerslicht niet opgemerkt hebt (wss omdat je slecht opgesteld stond, zie antwoord Rijprof), en dat je instructeur is moeten tussenkomen.

Die geschillenprocedure is uiteraard je goede recht .... maar persoonlijk geef ik 't niet écht veel kans.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Uitslag rijexamen

Bericht door Gast »

Ik heb al een aantal keer geoefend en is voorgevallen dat ik de auto rechts van mij te laat had opgemerkt en dus geen voorrang heb verleend. Ik besefte het te laat en kon niet meer tijdig stoppen om hem voor te laten gaan. Nu heb ik dit als aandachtspunt genomen om hier aan te werken zodat dit niet meer voorvalt ( was trouwens in een straat zonder bord van voorrang in het midden en in het begin van de straat stond een bord van voorrang (vliegende bom) zoals ze dit in de volksmond noemen. Nog altijd geen excuus natuurlijk om dit niet toe te passen, maar ik vroeg me af als je dit op het examen maar 1 keer voor zou hebben, wordt dit dan als slecht beoordeeld of onder voorbehoud.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Uitslag rijexamen

Bericht door bert.covens »

Gast schreef: 14 mei 2017, 21:42 Ik heb al een aantal keer geoefend en is voorgevallen dat ik de auto rechts van mij te laat had opgemerkt en dus geen voorrang heb verleend. Ik besefte het te laat en kon niet meer tijdig stoppen om hem voor te laten gaan. Nu heb ik dit als aandachtspunt genomen om hier aan te werken zodat dit niet meer voorvalt ( was trouwens in een straat zonder bord van voorrang in het midden en in het begin van de straat stond een bord van voorrang (vliegende bom) zoals ze dit in de volksmond noemen. Nog altijd geen excuus natuurlijk om dit niet toe te passen, maar ik vroeg me af als je dit op het examen maar 1 keer voor zou hebben, wordt dit dan als slecht beoordeeld of onder voorbehoud.
De examinator zal het geheel bekijken. Er spelen meerdere factoren mee.

Maar : als de examinator van oordeel is dat er door deze fout direct gevaar voor een ongeval is, kàn het inderdaad een beoordeling SLECHT opleveren.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Uitslag rijexamen

Bericht door Gast »

Blijkbaar als je in een straat waarin de snelheid 50 km/uur is en er zijn straten met voorrang van rechts zonder specifieke borden. Hoe moet je dan nakijken of je de voorrang moet verlenen? Ik reed 45, vertraagde een beetje ter hoogte van de bewuste straat en keek vluchtig naar rechts om te zien of er niemand aan kwam, maar dit is niet goed. Ik kan toch niet voor elke straat stoppen? Wat is dan de max snelheid?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Uitslag rijexamen

Bericht door de rijprof »

Wat is dan de max snelheid?
0 of 5 of 10 ( kan misschien 12 zijn) of 15 (kan ook 17 zijn) of 20 (misschien 22) of 25 of 30 of 35 of 40 of 45 of 50 km/u.
Dat hangt met andere woorden af van de zichtbaarheid en de plaats zodat je veilig kunt stoppen en voorrang kunt verlenen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie