Voorrang

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Voorrang

Bericht door Gast »

Als ik aan een kruispunt kom met lichten en ik heb groen en de tegenliggers ook en ik wil bv. Rechts afslaan en een tegenligger wilt dezelfde straat in, wie heeft er dan voorrang?
E.M.

Re: Voorrang

Bericht door E.M. »

Hey
Normaal gezien heb jij voorrang.
De regel is dat op zo een kruispunt degene voorrang heeft die de kortste bocht moet nemen.
In dit geval ben jij dat.

Moet jij nu bv naar links willen gaan en je tegenligger ook dan moet jij je tegenligger voorrang geven. ( omdat die dan de korte bocht neemt)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorrang

Bericht door de rijprof »

In feite is dat ook een vorm van voorrang van rechts.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Voorrang

Bericht door GRO »

Staat heel duidelijk uitgelegd in dit filmpje:
https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... en-afslaan
Gast

Re: Voorrang

Bericht door Gast »

Wanneer ik een situatie tegen kom en dat zijn er helaas veel dat ik ergens kom waar ik voorrang heb tegenover de bestuurders die voor mij van links komen en ik zie dat deze met een serieuze snelheid komen en geen intentie tonen om te stoppen, dan laat ik deze voorbij gaan. Hoogstwaarschijnlijk fout van mij, maar ik zie het ook niet zitten dat wanneer de andere auto mij vrij dicht nadert tegen een bepaalde snelheid om toch maar even snel gebruik te maken van mijn voorrangsrecht en zo de andere auto te dwingen om volledig op de rem te gaan staan. Als ik dit nu luidop zeg tijdens het examen dat ze mij geen voorrang willen verlenen, kunnen ze mij hierop negatief beoordelen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorrang

Bericht door de rijprof »

Mijn visie hierop is dat je voorrang moet 'krijgen'. Je hebt geen voorrang, maar hoort voorrang te 'krijgen'.
wegcode.be schreef:12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang 'verlenen' aan de bestuurder die van rechts komt
Het is de van links komende bestuurder die voorrang moet verlenen aan de van rechts komende bestuurder.
Als de voorrangsplichtige te snel rijdt en te dicht genaderd is, blijf je uiteraard wachten, want anders wordt het gevaarlijk als je je er toch voor gooit. Een examinator ziet ook wel als je geen voorrang krijgt en dat het anders te gevaarlijk wordt.

Als je veilig kunt vertrekken (als je ziet dat de voorrangsplichtige bestuurder nog veilig kan stoppen voor jou), verwacht een examinator voldoende initiatief.
Bij twijfel wacht je best.

Je kunt zelf trachten jouw recht op voorrang op een licht assertieve wijze af te dwingen door voorzichtig in beweging te blijven. Als je stopt zullen er veel doorrijden.
Als je een beetje, traag in beweging blijft, is de kans groter dat de voorrangsplichtige jou effectief voorrang verleent.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Voorrang

Bericht door Gast »

Als ik het goed voorheb dat moet ik voetgangers en mensen met de fiets aan de hand die aan een zebrapad staan voorrang geven, maar fietsers die al rijdend willen oversteken op het zebrapad niet behalve als ze van rechts komen?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Voorrang

Bericht door GRO »

maar fietsers die al rijdend willen oversteken op het zebrapad niet behalve als ze van rechts komen?
Een zebrapad of beter een oversteekplaats voor voetgangers is gemaakt voor voetgangers.
Ook fietsers die van rechts komen, horen niet thuis op een oversteekplaats voor voetgangers.
Gast

Re: Voorrang

Bericht door Gast »

Dat klopt inderdaad, maar ik heb het al zien gebeuren
En als ze nu oversteken op een oversteek naar het zebrapad speciaal voor de fietsers (ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen)?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Voorrang

Bericht door Stefan Peeters »

GRO schreef: 15 mei 2017, 17:49Ook fietsers die van rechts komen, horen niet thuis op een oversteekplaats voor voetgangers.
Wat niet betekent dat een fietser niet over een oversteekplaats voor voetgangers zou mogen rijden. Hij heeft er enkel niet de rechten die een voetganger er wel heeft.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Voorrang

Bericht door bert.covens »

GRO schreef: 15 mei 2017, 17:49
maar fietsers die al rijdend willen oversteken op het zebrapad niet behalve als ze van rechts komen?
Een zebrapad of beter een oversteekplaats voor voetgangers is gemaakt voor voetgangers.
Ook fietsers die van rechts komen, horen niet thuis op een oversteekplaats voor voetgangers.
Kan je mij dan ineens ook zeggen welke regel uit de wegcode dat verbiedt ? Ik leer altijd graag bij .....

Chanseke dat Stefan nog wakker is .....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Voorrang

Bericht door bert.covens »

Gast schreef: 15 mei 2017, 20:00 Dat klopt inderdaad, maar ik heb het al zien gebeuren
En als ze nu oversteken op een oversteek naar het zebrapad speciaal voor de fietsers (ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen)?
Als het gaat om een oversteekplaats voor fietsers :

76.4. De oversteekplaatsen die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, worden afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen.

Afbeelding


Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

(...)

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.



43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.

Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.



Komt hier op neer :

Zolang de fietser niet begonnen is met oversteken, moet de fietser voorrang verlenen voordat hij mag beginnen met oversteken. Kom je daar echter aangereden terwijl de fietser al bezig is met oversteken, dan moet je de fietser kans geven veilig de overkant te bereiken.


En als het gaat om een fietspad dat je dwarst :

Afbeelding

==> Dan heeft de fietser voorrang.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie