Hallo,
Ik deed vorige week mijn praktisch rijexamen en was niet geslaagd wegens het ingedrukt houden van de koppeling bij het afslaan/op een rotonde/in een bocht. Ik heb nochtans 20uur rijles gevolgd en er was me nooit iets gezegd daarover.
Nu ben ik een beetje verward wat ik dan precies fout doe? Stel je moet afslaan naar rechts. Eerst remmen, bij voldoende lage toeren schakelen van derde naar tweede versnelling. Dan laat ik mijn koppeling een klein beetje omhoog komen en geef wat gas bij terwijl ik afsla. Ik laat de koppeling eigenlijk nooit volledig los omdat ik bang ben dat de auto dan gaat schokken of stilvallen. Bij zo'n afslag rijd je namelijk toch maar tussen de 20 of 30 km/u?
Ik heb al geprobeerd mijn koppeling volledig te lossen, maar ik schakel eigenlijk altijd pas terug net voor de afslag waardoor het eigenlijk niet anders kan dat mijn koppeling nog deels ingeduwd is. De enige manier om hem dan te lossen in de afslag is door hem snel naar boven te laten komen, maar dat is al helemaal niet goed.
En als ik een rotonde oprijdt, is dat meestal in tweede versnelling, nog net snel genoeg. Dan is het toch ook logisch dat ik mijn koppeling nog even induw?
Wat moet ik anders doen om de volgende keer wel te slagen? Want naar mijn gevoel rijd ik vlotter zo dan dat ik constant zit te stressen dat mijn koppeling voldoende gelost is...
Terugschakelen en koppeling volledig lossen
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Terugschakelen en koppeling volledig lossen
Je moet 'vroeger' terugschakelen, koppeling omhoog en remmen op de motor.
Het koppelingspedaal moet je zo lang mogelijk omhoog houden.
Pas bij heel lage toerentallen (en lage snelheid) mag je het ontkoppelingspedaal indrukken.
Het koppelingspedaal moet je zo lang mogelijk omhoog houden.
Pas bij heel lage toerentallen (en lage snelheid) mag je het ontkoppelingspedaal indrukken.
Dat is heel slecht voor de koppelingsplaten. Haal het koppelingspedaal rustig en 'helemaal omhoog'(los), dan rem je beter op de motor en verslijt jouw koppeling minder. Half omhoog heeft alleen maar nadelen.Dan laat ik mijn koppeling een klein beetje omhoog komen
Waarom gas geven als je moet vertragen???...en geef wat gas bij terwijl ik afsla
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Terugschakelen en koppeling volledig lossen
Heb er vandaag nog eens op geoefend in mijn wijk. Maar als ik ongeveer 35 per uur rijdt en voor ik moet afslaan vertraag ik nog een beetje en schakel ik naar tweede, dan heb ik het gevoel dat wanneer ik mijn koppeling loslaat de auto echt gaat stilvallen...
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: Terugschakelen en koppeling volledig lossen
Vermoedelijk is jouw snelheid dan amper 15 km/u.Maar als ik ongeveer 35 per uur rijdt en voor ik moet afslaan vertraag ik nog een beetje en schakel ik naar tweede, dan heb ik het gevoel dat wanneer ik mijn koppeling loslaat de auto echt gaat stilvallen...
Zoals ik eerder zei: "je moet vroeger terugschakelen"'.
In 2de versnelling heeft remmen op de motor pas zin rond 40 à 35 km/u.
Aan 15 km/u is het remmen op de motor uitgewerkt wegens te lage toerentallen en moet je het koppelingspedaal indrukken want anders valt de motor stil.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden