Terugschakelen om tot stilstand te komen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Terugschakelen om tot stilstand te komen?

Bericht door Gast »

Stel ik rijd 70 in 5de versnelling en ik nader een rood Verkeerslicht, is het dan noodzakelijk terug te schakelen naar 2de versnelling alvorens te stoppen?

Dit is hoe ik het doe:
ik rem af op de motor (gas los laten en koppeling niet indrukken) en schakel naar 4de versnelling bij 50 à 60 km/h (ik laat de koppeling terug opkomen) en rem indien nodig bij met de voetrem. De laatste meters voor het rode licht wanneer ik op 1000 of net eronder zit duw ik het koppelingspedaal volledig in en kom tot stilstand.

Het gebeurt ook dat ik niet terugschakel en al remmend op de motor en daarna met de voetrem tot stilstand kom in 5de of 4de versnelling. Ik duw het koppelingspedaal dan in bij 1100 à 1000 toeren.

Als ik zie dat ik op een lichtgeregeld kruispunt zal moeten stoppen en niet kan doorrijden schakel ik nooit terug naar 2de versnelling.

Gedurende mijn rijlessen heeft de instructeur hierover ook nooit een opmerking gemaakt.

Ik rem overigens indien mogelijk altijd op de motor als ik moet vertragen voor bochten, verkeersdrempels etc. Gewoon gas los laten en eventueel terugschakelen naar bijpassende versnelling. Als ik forser moet vertragen gebruik ik de voetrem.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Terugschakelen om tot stilstand te komen?

Bericht door de rijprof »

Dit lijkt best OK.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie