Bekwaamheidsattest na 20 uur rijschool

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Bekwaamheidsattest na 20 uur rijschool

Bericht door Gast »

Hallo iedereen!

Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden mijn theorie-examen afgelegd, en heb dan een jaar lang geoefend met begeleider.

Daarna heb ik mij ingeschreven voor 20u rijles. Ik had gehoopt dat ik na 1 jaar oefenen én 20 uur rijles, ik toch goed genoeg ging kunnen rijden om een attest te krijgen om alleen te mogen rijden... Het plan was om daarna nog veel verder te oefenen en dan mijn examen af te leggen.

Maar na 18 uur les, begint mijn rij-instructeur plots serieus te twijfelen of hij mij dat attest wel wil geven.

Ik heb tijdens die laatste les een paar kleine foutjes gemaakt, maar niets echt ernstigs waarbij mijn instructeur moest ingrijpen. Het enige dat een probleem vormt is "verkeersinzicht". Ik durf soms wel eens twijfelen als ik bv. iemand moet inhalen. Of als ik aan een rondpunt kom en niet goed weet of ik er direct op kan rijden of beter eerst stop.

Nu vraag ik mij toch af wat mijn opties zijn. Ik heb nog 1 rijles over, ik denk niet dat ik op 2 uur tijd plots magischerwijze verkeersinzicht ga ontwikkelen. Dat krijg je toch pas door veel te oefenen? En dat wou ik juist doen mét dat attest. Rijden met begeleider is voor mij heel lastig te plannen. Ik woon alleen, ik werk full time, dus dat gaat dan enkel eens een uurtje in het weekend met mijn moeder (die trouwens zelf zodanig bang is dat ze met mij bv. geen autostrade durft te doen). Ik heb vrienden, schoonbroers, enz. die aan de voorwaarden van begeleider voldoen, maar omdat hun naam niet op mijn rijbewijs staat mag ik in principe ook niet met hen oefenen. Daarom wou ik ook zo graag dat attest...

Mijn instructeur stelde voor om nog 6 uur rijles bij te volgen, maar ik vraag mij af in hoeverre dat nog zin heeft... We hebben al alle examenroutes gedaan, alle manoeuvres, enzovoort. Ga ik op 6 uur tijd wel plots verkeersinzicht krijgen?

Ik ben eerlijk gezegd een beetje ten einde raad. Ik had gerekend op dat attest, dat mij meer mogelijkheden zou hebben gegeven om te oefenen. Ik dacht altijd dat bijna iedereen zo'n attest kreeg na 20 uur, en ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom het bij mij geweigerd wordt. Nu zit ik bijna volledig geblokkeerd tenzij ik er weer honderden euros tegenaan smijt voor rijlessen, en dan is het nog altijd geen zekerheid dat ik dat attest krijg...

Hebben jullie enig advies of tips voor mij? Zou het zin hebben om van rijschool te veranderen? Zou ik toch beter verder oefenen met begeleider? Of misschien zelfs meteen mijn examen proberen afleggen... Ik weet het echt niet meer!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Bekwaamheidsattest na 20 uur rijschool

Bericht door GRO »

Ik dacht altijd dat bijna iedereen zo'n attest kreeg na 20 uur, en ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom het bij mij geweigerd wordt.
Je hebt blijkbaar ons praktijkboek niet goed doorgenomen, want daarin staat duidelijk uitgelegd dat 20 uur rijles volgen niet per definitie wil zeggen dat je een bekwaamheidsattest krijgt.

Als ik in uw geval zou zijn, zou ik wel aan de bewuste rijschool een bewijs vragen dat je die 20 uur rijles hebt gevolgd, en zeggen dat je de extra uren eens in een andere rijschool gaat volgen, om eens te kijken hoe men het daar aanpakt. Je bent niet verplicht om alle uren in dezelfde rijschool te volgen. Het is weinig waarschijnlijk dat een rijschool geen bekwaamheidsattest geeft louter met de bedoeling om enkele extra uren praktijkles te kunnen geven. Maar mocht dit toch het geval zijn, dan hebben ze ernaast gevist.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/beg ... jkboek.htm
Gast

Re: Bekwaamheidsattest na 20 uur rijschool

Bericht door Gast »

Bedankt!

Ik weet inderdaad dat je niet per definitie een attest krijgt, maar ik had wel die indruk dat je toch al vrij slecht zou moeten rijden om geweigerd te worden.

Bij deze instructeur heb ik het gevoel dat de laatste les als een soort examen gezien wordt, waarbij je dus pas je attest krijgt als je geen enkele fout maakt. Als ik dat op voorhand had geweten, had ik waarschijnlijk geen volle 20 uur gevolgd. Ik ben begonnen met 12 uur om nog wat dingen bij te leren, en dan hebben ze mij aangeraden om er nog 8 uur bij te nemen zodat ik daarna alleen zou kunnen oefenen. Nu voel ik mij wel een beetje bedrogen. Maar soit, ik geloof wel dat die mens het goed voor heeft en niet gewoon geld uit mij probeert te kloppen (dat zou wel echt schandalig zijn...)

Een andere rijschool nemen, zoals je voorstelt, lijkt mij op zich geen slecht plan... Maar dan ben ik dus ook wel weer een hoop geld kwijt :(
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Bekwaamheidsattest na 20 uur rijschool

Bericht door bert.covens »

Gast schreef: Een andere rijschool nemen, zoals je voorstelt, lijkt mij op zich geen slecht plan... Maar dan ben ik dus ook wel weer een hoop geld kwijt :(
Bespreek het mss eens met de filiaalverantwoordelijke van de rijschool. Misschien kan het al helpen om 's les te krijgen van 1 van zijn collega's. Zal in ieder geval véél goedkoper uitvallen, aangezien je bij een andere rijschool minstens opnieuw je inschrijvingsgeld zal moeten betalen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
LinaLina.Bell2

Re: Bekwaamheidsattest na 20 uur rijschool

Bericht door LinaLina.Bell2 »

Hallo iedereen!
Ik zit met een probleem, dus ik heb mijn theorie voor auto afgelegd kwas geslaagd en nu ben ik voor 20 rijlessen mij ingeschrijven om nadien alleen te mogen rijden. Ik heb al 4uurtjes gedaan. Maar ik stress mij enorm veel dat ik niks verkwerd doe ofzo, maar die stress heb ik al jaaren. Mijn begeleider maakt zich zorgen dat ikje stress maar this toch normaal? Ik begin pas met auto rijden.

Nu mijn vraag is kan dat een naadeel zijn op mijn attest voor 20u rijles?
Want ik weet niet hoe zo eenvan attest er uit ziet en wat er allemaal er in staat.

Alvast bedankt!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Bekwaamheidsattest na 20 uur rijschool

Bericht door Benny Stinkens »

Het is aan jou instructeur om er die stress zoveel mogelijk proberen er uit te halen.
Dit is een van de moeilijkere opdrachten van een instructeur.
Je zodanig leren auto rijden dat stress eigenlijk overbodig is.
Makkelijker gezegd dan gedaan. :idea:

4 uurtjes is echter te vroeg om er een zinnig woord over te kunnen zeggen.

Op dat gebied heb ik meestal mijn leerlingen door bij een 10 of 12 uurtjes les.
Als ik dan merk dat het waarschijnlijk niet lukt op 20u dan geef ik daar al aan, dat het er in zit dat het attest misschien niet gegeven word.
Met voldoende argumenten waarom ik dit denk.

Dan kan de leerling nog steeds beslissen om de resterende 8u niet te nemen en verder te gaan met een begeleider.
Een leerling eerst 18u les geven en dan pas aangeven dat het niets word op 20u vind ik "not done".

Meestal zet de leerling toch door en haalt het zelfs binnen de 20u
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
LinaLina.Bel

Re: Bekwaamheidsattest na 20 uur rijschool

Bericht door LinaLina.Bel »

Benny Stinkens schreef: 18 jul 2018, 12:37 Het is aan jou instructeur om er die stress zoveel mogelijk proberen er uit te halen.
Dit is een van de moeilijkere opdrachten van een instructeur.
Je zodanig leren auto rijden dat stress eigenlijk overbodig is.
Makkelijker gezegd dan gedaan. :idea:

4 uurtjes is echter te vroeg om er een zinnig woord over te kunnen zeggen.

Op dat gebied heb ik meestal mijn leerlingen door bij een 10 of 12 uurtjes les.
Als ik dan merk dat het waarschijnlijk niet lukt op 20u dan geef ik daar al aan, dat het er in zit dat het attest misschien niet gegeven word.
Met voldoende argumenten waarom ik dit denk.

Dan kan de leerling nog steeds beslissen om de resterende 8u niet te nemen en verder te gaan met een begeleider.
Een leerling eerst 18u les geven en dan pas aangeven dat het niets word op 20u vind ik "not done".

Meestal zet de leerling toch door en haalt het zelfs binnen de 20u
Bedankt!

Maar 5jaar geleden ben ik ook door stress+ kwas wel ziek ook (griep) flauw gevallen maar het is heel lang geleden en niet meer gebeurd. Dit heb ik aan mijn begeleider verteld en heb wel spijt want ja this heel lang geleden gebeurt en ben zefls naar controole geweest bij de dokter alles was in orde. Maar hij reageerde zo grof ”zo van kan dat je tijdens rijden flauw valt“...

Nu maak ik me zorgen en vraag ik mij af of kan hij iets doen? Ik bedoelje kan dat een naadeel zijn op mijn attest van 20u ik alleen te mogen rijden?
Heeft hij recht om zo iets bij te zetten? Iets dat 5jaar geleden is gebeurd?

Alvast bedankt
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Bekwaamheidsattest na 20 uur rijschool

Bericht door Benny Stinkens »

Als je instructeur je bekwaam acht om alleen te rijden krijg je daar gewoon een attest van.
Op zo een attest staat er niets speciaal vermeld.

Ofwel heb je een bekwaamheidsattest of wel heb je er geen.
Een bekwaamheidsattest met vermeldingen/beperkingen bestaat dus niet. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Bekwaamheidsattest na 20 uur rijschool

Bericht door Jozef »

Lina, zoals je aangeeft, heb je stress omdat je bang bent om iets verkeerd te doen. Angst is een slechte raadgever en leidt ertoe dat sommigen hun attest niet halen of meermaals niet slagen voor het praktijkexamen.

Zet je neer, adem eens diep, en vraag je eens af: "Waarom heb ik eigenlijk angst?" Autorijden, zeker met een handgeschakelde versnellingsbak, is een complex gebeuren. Het is dan ook volkomen normaal dat je vooral in het begin fouten maakt. Er is nog geen meester uit de hemel gevallen. Door te oefenen zul ook jij geleidelijk aan minder fouten maken. Geloof in jezelf, waarom zou jij minder kunnen dan anderen? En zorg vooral voor een ontspannen houding tijdens het rijden, het is niet goed als je verkrampt bent.

Geloof me, je komt er wel, net als zo vele anderen. :wink:
Veron

Re: Bekwaamheidsattest na 20 uur rijschool

Bericht door Veron »

Ik heb nu 7 (14h) lessen gehad en zal min 3 laatste (6h) sparen tot het einde van de zomer. Dan kan ik rustig thuis oefenen. Een hopelijk mijn attest krijgen.
Plaats reactie