Wanneer mag ik rijden met een voorlopig rijbewijs????

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
jolien22

Wanneer mag ik rijden met een voorlopig rijbewijs????

Bericht door jolien22 »

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag i.v.m mijn voorlopig rijbewijs.
Ik ben sinds deze week aan het leren rijden met mijn begeleider maar ik vraag me af of je overdag vrijdag, zaterdag en zondag mag rijden...

Kan iemand mij hier een duidelijk antwoord op geven?

alvast bedankt :)
Jolien
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Wanneer mag ik rijden met een voorlopig rijbewijs????

Bericht door bert.covens »

Je mag niet rijden op :

vrijdagavond van 22 u 's avonds tot 6 u zaterdagochtend
zaterdagavond van 22 u' s avonds tot 6 u zondagochtend
zondagavond van 22 u 's avonds tot 6 u maandagochtend

op een feestdag van 22 u 's avonds tot 6 u 's ochtends (bijvoorbeeld 25/12, Kerstmis)
de vooravond van een feestdag van 22 u 's avonds tot 6 u 's ochtends (bijvoorbeeld 24/12, de vooravond van de feestdag Kerstmis)

Neem ik bij wijze van voorbeeld de zaterdag. Ja, zaterdag overdag mag je perfect rijden (vanaf 6u zaterdagochtend tot 22 u zaterdagavond). Vanaf 22 u zaterdagavond, tot 6 u zondagochtend, mag je niet autorijden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
jolien22

Re: Wanneer mag ik rijden met een voorlopig rijbewijs????

Bericht door jolien22 »

Okey bedankt bert.covens! :D
florin

kan dat?

Bericht door florin »

wat als je an het werken bent en je staat bij de vrugen ploeg mandaag ? Dan moet ik om 6uur tot 2 uur
maar het mag niet is er een optie da wel kan bv bij politie gan an vragen dat het voor u werk is .? heeft er iemand al is geprobert???
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Wanneer mag ik rijden met een voorlopig rijbewijs????

Bericht door Stefan Peeters »

Mag je voorbij een rood verkeerslicht rijden als het voor uw werk is?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: kan dat?

Bericht door Inazuma »

florin schreef: 28 jan 2019, 19:03 wat als je an het werken bent en je staat bij de vrugen ploeg mandaag ?
Dat mag dus niet.
maar het mag niet is er een optie da wel kan bv bij politie gan an vragen dat het voor u werk is .?
Dat kan niet.
Die mogelijkheid is er wettelijk niet, en dus kan niemand u die geven ...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wanneer mag ik rijden met een voorlopig rijbewijs????

Bericht door Inazuma »

Stefan Peeters schreef: 28 jan 2019, 19:51 Mag je voorbij een rood verkeerslicht rijden als het voor uw werk is?
Met een bedrijfsvoertuig met "speciaal geluidstoestel" en blauwe knipperlichten mag dat ... :twisted:
Gast

Re: Wanneer mag ik rijden met een voorlopig rijbewijs????

Bericht door Gast »

Mijn zoon heeft een wk vrijdag op zaterdag een ongeval gehad volledige grote omnium 3 auto’s meegepakt verzekering trekt zich volledig terug is dat normaal
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Wanneer mag ik rijden met een voorlopig rijbewijs????

Bericht door Stefan Peeters »

Uw zoon had op dat ogenblik waarschijnlijk niet mogen rijden? Voorlopig rijbewijs?

Was de verzekering op de hoogte van het feit dat uw zoon (met voorlopig rijbewijs) met dat voertuig zou rijden?

En, indien met voorlopig rijbewijs op een weekendnacht, of uw zoon eigenlijk zonder geldig rijbewijs met het voertuig zou rijden?

Ik vermoed dat in uw verzekeringspolis wel een aantal uitsluitingen voorzien zijn in dergelijke omstandigheden...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wanneer mag ik rijden met een voorlopig rijbewijs????

Bericht door Inazuma »

Verzekering gaat de schade aan de andere voertuigen altijd betalen - wettelijke verplichting.

Mogelijk proberen ze dat terug te vorderen van u. (regres)
Dat is wat lastiger, want volgens Belgische wetgeving heeft zoonlief nog steeds een geldig (voorlopig) rijbewijs en overtrad hij "enkel" de scholingsvoorwaarden ... een inbreuk waarvoor het niet eens mogelijk is het (voorlopige) rijbewijs in te trekken :!:

Tenzij het verhoogde risico -iemand leren rijden- niet aangegeven en toegestaan werd.
Dan kan verzekering argumenteren dat het risico veel groter was dan aangegeven ...


Voor uw omnium gelden andere voorwaarden, die de verzekering zélf kan bepalen en waar u mee akkoord ging.
Polis nalezen dus ...
Daar gaat zonder veel twijfel een uitsluitingsclausule instaan ...

Je kan als eigenaar vh voertuig, trouwens zoonlief zélf aansprakelijk stellen voor de schade die hij aan u berokkende ...
Potje breken, potje betalen


En redelijk wat kans dat verzekering u ook opzegt nav dit ongeval ...
Plaats reactie