1e praktijkexamen gebuisd en voorlopig rijbewijs vervalt

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Eleanor Ruby
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2014, 11:42

1e praktijkexamen gebuisd en voorlopig rijbewijs vervalt

Bericht door Eleanor Ruby »

Ik ben vandaag voor de eerste keer mijn praktijkexamen gaan afleggen, en mede door de stress ben ik helaas niet geslaagd en zit ik nu met een moeilijke situatie. Ik heb namelijk eerst een voorlopig rijbewijs gehad van 3 jaar (dus theorie geslaagd en dan met begeleider - mijn papa - mogen rijden). Omdat ik na mijn studies in Gent blijven plakken ben, kon ik echter helemaal niet voldoende oefenen en heb dan maar 20u rijschool genomen in Gent (bij VAB Voskenslaan). Daarop kreeg ik een nieuw voorlopig rijbewijs van anderhalf jaar (om ook alleen te mogen oefenen): vandaag examen gedaan met de rijschool en dus gebuisd, maar mijn voorlopig rijbewijs vervalt ook volgende week.

Klopt het dat ik daarna echt enkel nog maar met de rijschool mag oefenen? Of de volle drie jaar moet wachten om een nieuw voorlopig rijbewijs te krijgen?

EDIT: ik lees in een andere topic hier dat ik nog de optie heb om binnen de week (het rijbewijs vervalt op 17 augustus 2014) mijn voorlopig van 18 maand weer in te ruilen voor één van 36 maanden. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
bayern9
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 feb 2012, 22:30

Re: 1e praktijkexamen gebuisd en voorlopig rijbewijs vervalt

Bericht door bayern9 »

Stress is niet de oorzaak van een slecht rijexamen. Vooraleer men examen aflegt, is het de bedoeling dat verkeersinzicht en rijvaardigheid goed beheerst moeten worden.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 1e praktijkexamen gebuisd en voorlopig rijbewijs vervalt

Bericht door Inazuma »

Eleanor Ruby schreef:Ik heb namelijk eerst een voorlopig rijbewijs gehad van 3 jaar (dus theorie geslaagd en dan met begeleider - mijn papa - mogen rijden). Omdat ik na mijn studies in Gent blijven plakken ben, kon ik echter helemaal niet voldoende oefenen en heb dan maar 20u rijschool genomen in Gent (bij VAB Voskenslaan).
Daarop kreeg ik een nieuw voorlopig rijbewijs van anderhalf jaar (om ook alleen te mogen oefenen): vandaag examen gedaan met de rijschool en dus gebuisd, maar mijn voorlopig rijbewijs vervalt ook volgende week.
Je valt nog onder het "oude" systeem, dat betekent dat je nog opnieuw een voorlopig rijbewijs B 36 maanden / met begeleider kan krijgen :!:

(in het nieuwe systeem kan men maar 1x overschakelen, in het oude kon men ook nog terug, en jij kan dus nog even terug omschakelen)

Daarvoor moet je wel sinds minder dan 3 jaar geslaagd zijn voor de theorie.
Dus : ASAP opnieuw theorie gaan afleggen :!:

Nadien, meteen naar gemeentehuis en een nieuw voorlopig rijbewijs B aanvragen , dit moet absoluut nog binnen de geldigheidsperiode van je huidige voorlopige rijbewijs :!:


Zorg dat je ineens ook alle nodige info hebt ivm je begeleider, die staat / staan tegenwoordig terug op het voorlopige rijbewijs vermeld.

Klopt het dat ik daarna echt enkel nog maar met de rijschool mag oefenen? Of de volle drie jaar moet wachten om een nieuw voorlopig rijbewijs te krijgen?
Dat is de situatie waar je in terecht komt als je je huidige voorlopige rijbewijs B laat vervallen.

NU handelen dus, als je daar niet in wil terecht komen.

En meer gaan oefenen.
Uitstellen is geen goede zaak.

EDIT: ik lees in een andere topic hier dat ik nog de optie heb om binnen de week (het rijbewijs vervalt op 17 augustus 2014) mijn voorlopig van 18 maand weer in te ruilen voor één van 36 maanden. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Dat heb je goed begrepen.
Eleanor Ruby
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2014, 11:42

Re: 1e praktijkexamen gebuisd en voorlopig rijbewijs vervalt

Bericht door Eleanor Ruby »

Bedankt voor je antwoord, dat zou alvast goed nieuws zijn. Ik raak wel pas ten vroegste maandag in een examencentrum voor het theorie-examen, maar dan kan ik in principe dinsdag meteen naar de gemeente gaan en ben ik nog op tijd. Nog snel even wat theorie herhalen dan!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 1e praktijkexamen gebuisd en voorlopig rijbewijs vervalt

Bericht door Inazuma »

Op het formulier van het examencentrum, moet je de gegevens van de begeleider(s) invullen en laten tekenen !

http://www.mobilit.belgium.be/nl/binari ... 226412.pdf" target="_blank

De gemeente waar de begeleider woont "valideert" dat dan (nakijken of dat wel klopt dus).
Indien die anders is dan jouw gemeente : eerst langs de gemeente(n) van je begeleider(s)


Wathelet houdt duidelijk van overbodige administratie ...


Volgens 't stad ...

http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/3/71 ... zOTMw.html" target="_blank

Mee te brengen:

u meldt zich persoonlijk aan;

uw identiteitskaart;

een aanvraagformulier, te verkrijgen bij het examencentrum na een geslaagd theoretisch examen;
voor model 36: de begeleider vult zijn/haar gegevens en ondertekent het formulier
(als de begeleider niet in de stad Antwerpen woont, moet hij/zij eerst naar het gemeentebestuur van de woonplaats met het aanvraagformulier);


identiteitskaart of rijbewijs van de begeleider; :?: :?: :?: :?: :?:

eventueel attest van de rijschool van de gevolgde opleiding;

een pasfoto als de foto op uw huidige identiteitskaart niet meer gelijkend is.
Indien ze nog gelijkend is, kan de oude foto hergebruikt worden omdat ze opgehaald wordt via de elektronische identiteitskaart. Dit geldt ook voor de handtekening.

attest van verlies bij diefstal of verlies [enkel in voorkomend geval]


OPMERKING :
Het rijbewijs of ID van de begeleiders laten meebrengen is nogal bizar, aangezien hun gegevens al gevalideerd zijn door de gemeente in kwestie, of door 't stad zelf ...

Maar administratie is ondoorgrondelijk ...
Eleanor Ruby
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2014, 11:42

Re: 1e praktijkexamen gebuisd en voorlopig rijbewijs vervalt

Bericht door Eleanor Ruby »

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dit weekend blokken, maandag examen doen, handtekeningen van mijn twee begeleiders gaan halen en dan naar de gemeente. Heb voor de zekerheid ook even gebeld naar Stad Mechelen, en daar bevestigden ze je verhaal dat ik gelukkig nog kan omschakelen. :D

Ik heb al aan mezelf beloofd dat ik het dit keer niet zo lang zal laten aanslepen, maar stipt elk weekend ga oefenen, dus ik heb er goeie hoop in. Ook blij dat ik dit forum ontdekt heb, ik zal hier zeker nog veel nuttige tips vinden!
Plaats reactie