Klacht indienen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Klacht indienen

Bericht door Rafael »

anton schreef:U stelt de zaken heel bewust verkeerd voor. Het ging over de dichtste afstand tussen de uitersten van de spiegels. Dat uiterste topje van mijn spiegel staat op ongeveer 25cm van het koetswerk + 7 cm tussen de spiegels + de afstand van de andere spiegel, dat maakt minstens 45 zoniet 50cm tussen de koetswerken.
Bedoel je hiermee dat je spiegel 25 cm breder is dan je wagen? Dus links en rechts samen is je wagen 50 cm breder dan het koetswerk? Welke wagen is dat?

Als voorbeeld enkele wagens; VW Golf, 2027 - 1799 / 2 = 11,4 cm per spiegel. VW Passat (Variant), 2062 - 1820 / 2 = 12,1 cm per spiegel. Citroën C3 Picasso, 2050 - 1766 / 2 = 14,2 cm per spiegel. BMW 5 reeks, 2094 - 1860 / 2 = 11,7 cm per spiegel.

Wanneer de Rijprof in zijn animatie dan stelt dat 50 cm tussen de koetswerken een interessante maatstaf is, hou je bij een doorsnee wagen nog minimaal 20 cm tussen de spiegels over, een heel verschil met de eerder genoemde 2 tot 7 cm.

Nu kunnen we nog uren blijven discussiëren (wat niet de bedoeling is, maar ik ben werkelijk benieuwd over welke wagen we praten), maar als er een mening gegeven wordt op basis van wat jij hier zegt, en jij die dan afschiet omdat we er toch niet bij waren, waarom vraag je ze dan?

Misschien een tip voor de volgende keer; je kan beter direct na het examen naar de hoofdexaminator stappen - zeker als die man volgens jou meerdere fouten gemaakt heeft.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Klacht indienen

Bericht door Inazuma »

anton schreef:Mijn leerling is niet geslaagd omdat ik op deze site mijn informatie haal. Meer bepaald bij de praktijkcd kwam ik volgend link tegen: http://www.derijprof.be/Ptips.htm" target="_blank
Daar staat duidelijk dat de afstand tussen de autos 50cm moet zijn. Mijn leerling heeft dit rigoureus toegepast en is daardoor niet geslaagd. Omdat de examinator zei dat de spiegels te dicht bijeen kwamen.
50cm :?:
Of amper 50cm tussen de koetswerken waardoor de spiegels op weinige centimeters naast elkaar passeren zoals je hierboven aanhaalde :?:
Of nog minder afstand tussen de koetswerken omdat de spiegels doorgaans toch iets minder uitsteken / dichter bij het koetswerk staan :?:

Groot verschil ...

50cm tussen spiegels - bij aangepaste snelheid - dat gaat hopelijk niemand als probleem zien :?:
(Voor vrachtwagenbestuurders op de versmalde Vlaamse wegen, is dat nog "veel" ...)

Paar cm tussen spiegels, met een leerling bestuurder aan het stuur, daar zou ik me als passagier eerlijk gezegd ook niet op mijn gemak bij voelen :?

Jullie willen ook niet geloven dat een leerling of begeleider de waarheid vertelt.
Willen wel - dat betekent niet dat het altijd gebeurt ...

Het is maar 1 kant van de medaille.
Doorgaans net de kant die gefrustreerd is wegens niet geslaagd.
En de kant waar we dan na wat peuteren vaak nog bijkomende info ui los krijgen waaruit blijkt dat er doorgaans nog wel wat andere punten waren waarover opmerkingen waren, die mee het resultaat bepaald hebben ...
Een examinator heeft altijd gelijk, dit is een vaststaand feit, dat staat als een paal boven water.
Die zal zich ook wel eens ergens vergissen, of net iets niet zien.

Maar als ik spreek om met technische hulpmiddelen (bv dashcams) de zaken te registreren en te objectiveren,
Dan moet u bij de politiek zijn ...
Om bij uw voorbeeld te blijven :
een onterecht door de scheids goedgekeurde goal blijft goedgekeurd ondanks alle TV beelden die het tegendeel tonen ...

Hulpmiddelen zijn dus vrij zinloos zonder dat ze juridisch "waarde" krijgen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Klacht indienen

Bericht door bert.covens »

Een examinator maakt van de gehele situatie een menselijke inschatting, en kent een bepaald waarde-oordeel aan toe. Goed mogelijk heeft niet enkel louter de afstand tussen de spiegels een doorslaggevende rol gespeeld. Er kunnen meerdere factoren gespeeld hebben.

- snelheid waarmee de lln op x aantal cm's naast de auto's komt aangereden om zich op te stellen
- geeft de leerling de indruk zich bewust te zijn (of niet) van hoe dicht hij bij de geparkeerde auto's rijdt ? Hoe vangt hij dat op ?
- hoe verloopt het parkeren nadien? Hoe gaat de leerling om met de afstand tussen zijn auto, en de auto naast hem?

En ja: we waren er niet bij. Maar als u dat GRO forum kwalijk neemt, heeft het maar weinig zin om de mening te vragen aan mensen die er niet bij waren.

Soit, in de praktijklessen ondervinden we ook méér dan eens dat leerlingen een compleet foute inschatting maken van die afstand tussen beide voertuigen. Gebeurt trouwens niet enkel bij het parkeren, maar bvb ook bij het rijden in smalle straatjes. Tussenafstand vindt de leerling dan best OK, ... tot we de wagen stilzetten en vragen om 's even uit te stappen en het zélf te checken. Met een leerling (en ja soms ook pa / ma die eens meerijden) die dan tamelijk bleekjes weer instappen .... Een examinator kan zoiets natuurlijk nooit toepassen om discussies achteraf te vermijden. Het is immers een examen en géén rijles.

En nogmaals: GOCA doet uiteraard haar uiterste best om ervoor te zorgen dat elke examinator dezelfde beoordeling maakt als zijn collega's. Maar hoe dan ook, blijf je ergens met een aantal menselijke inschattingen zitten. Examinatoren zijn nog altijd mensen, en géén computergestuurde robots.

En ja, ook examinatoren kunnen de bal mis slaan. Daarom is er de geschillenprocedure. Voor zover ik weet, hangt die overigens uit in élk examcentrum. Dus: zo u het niet eens bent met de evaluatie van de examinator, kan u die aanwenden. De brief die u opgesteld heeft, is daarin alvast de eerste (en niet noodzakelijk laatste) stap.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Klacht indienen

Bericht door de rijprof »

@ Anton,

Omdat wij jou willen helpen, begin je wat nijdig te worden omdat je per sé bij jouw standpunt wilt blijven.
Misschien kun je iets leren uit hetgeen wij schrijven, misschien vind je jouw gelijk halen belangrijker.
Ik denk dat het belangrijk is dat we er samen wat uit leren.

50 cm zijafstand tijdens het parkeren is bij de meeste auto's voldoende omdat de spiegels ongeveer 10 à 15 cm uitsteken voorbij het naar onder toe bredere koetswerk. (50-(2x10) 20 = nog 30 cm tussen de spiegels en met heel brede spiegels nog 20 cm)
Het is niet de bedoeling om exact een maat op te geven voor elke auto, het gaat hier over gemiddelden.
Met een beetje inzicht moet je tot de conclusie komen dat de cruciale afstand vooral t.o.v. de spiegels betreft.
2 à 7 cm is absoluut te weinig!
En zoals ik eerder schreef, hangt veel af van de snelheid waarmee jouw leerling de spiegels naderde en hoe controlerend hij dat deed!

Anderzijds breng je mij op een idee :idea: . Ik ga de animatie aanpassen met een tussenafstand t.o.v. de spiegels.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Tomdierckx
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2014, 10:51

Re: Klacht indienen

Bericht door Tomdierckx »

via welke examencentrum heb jij je examen gedaan?
anton

Re: Klacht indienen

Bericht door anton »

Tomdierckx schreef:via welke examencentrum heb jij je examen gedaan?
In Haasrode.
de rijprof schreef:En zoals ik eerder schreef, hangt veel af van de snelheid waarmee jouw leerling de spiegels naderde en hoe controlerend hij dat deed!
Dat was zeer traag en zeer gecontroleerd.
De moeilijkheid was, dat de leerling moest rijden tussen auto's die zowel aan de linker- als rechterzijde geparkeerd stonden. Hiertussen was plaats om met 1 wagen door te rijden, maar niet voldoende om met 2 wagens te kruisen. De manoeuvreerruimte was beperkt. Als je dan niet "dicht" tegen de auto' s aan de rechterkant gaat staan, wijkt het voorste deel "gevaarlijk" dicht tegen de linkse auto 's aan. Het was een beetje kiezen tussen de pest en de cholera, de leerling heeft dat prima gedaan. En de examinator heeft volgens mij met opzet een dergelijke locatie gekozen om zeker te zijn dat hij een opmerking kon maken.
Om het plaatje een beetje volledig te maken: hij was veel te laat begonnen aan het examen en we hebben ons niet van de indruk kunnen ontdoen dat hij het examen vroegtijdig heeft willen afbreken. Dan was hij misschien weer op tijd voor het volgende examen en kon hij op het einde van de dag misschien op tjid naar huis.
Inazuma schreef:Paar cm tussen spiegels, met een leerling bestuurder aan het stuur, daar zou ik me als passagier eerlijk gezegd ook niet op mijn gemak bij voelen
Ah, en als je niet weet dat het een leerling bestuurder is? Vanaf wanneer zou je je wel op je gemak voelen? Bij iemand die 100.000km gedaan heeft? 200.000? 1.000.000km? Het is wel de bedoeling om leerlingen zodanig op te leiden dat ze in zulke gevallen hun plan kunnen trekken. Ik heb de moeilijkheden niet geschuwd.
bert.covens schreef:Examinatoren zijn nog altijd mensen, en géén computergestuurde robots
Bedankt Bert, dit is de reactie waarop ik aan het hopen was. Eerlijk gezegd had ik ze van u helemaal niet verwacht.

Zoals ik al zei de examinator was heel gehaast van bij het begin, waarschijnlijk omdat hij zoveel te laat was. Hij gaf ons de indruk het examen zo snel mogelijk te willen beëindigen. Hij heeft ons wel wat laten rijden, maar het resultaat lag bij voorbaat waarschijnlijk vast. En zoals ik ook al zei, dat van die spiegels is niet het enige punt waarover wij vallen.

Ik heb trouwens, ook in verband met het examen, een andere vraag.
Als er op een autoweg een bord F13 staat, vanaf wanneer mag men dan van rijstrook wisselen? Normaal met er rechts gereden worden. Mag men dan van rijstrook wisselen, van zodra het bord in zicht komt, of slechts vanaf de plaats waar het bord staat?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Klacht indienen

Bericht door Inazuma »

anton schreef:Ik heb trouwens, ook in verband met het examen, een andere vraag.
Als er op een autoweg een bord F13 staat, vanaf wanneer mag men dan van rijstrook wisselen? Normaal met er rechts gereden worden. Mag men dan van rijstrook wisselen, van zodra het bord in zicht komt, of slechts vanaf de plaats waar het bord staat?
Die heb je volgens mij al eens gesteld ... maar je vond het antwoord niet leuk.

71.1. De aanwijzingsborden worden aangebracht op de plaatsen die, gelet op de aard van de verstrekte aanduiding, geschikt zijn.

Voor een F13 is niet nadrukkelijk gesteld dat het bord (en de bijhorende afwijkingen) geldt (gelden) vanaf de plaats waar het staat, dit itt sommige andere aanwijzingsborden, en vele andere verkeerstekens.


Volg je een F19 op van zodra je die ziet, of van ongeveer de plaats waar het bord staat ?
Afbeelding
Daarvan is ook niet aangegeven van waar de bepalingen inzake éénrichtingsverkeer gelden, en sommige van die borden zijn op 100-en meters vooraf te zien, hoewel je toch echt nog niet op een weg met éénrichtingsverkeer rijdt ...


Een F21 ga je dan toch weer iets op voorhand moeten opvolgen, of je rijdt er boenk op ...
Afbeelding
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Klacht indienen

Bericht door de rijprof »

@ Anton,
Bedankt voor jouw positieve bijdrage. Zo leren we allemaal wat bij.
Dat was zeer traag en zeer gecontroleerd.
Goed, zo kan ik ook tot op enkele centimeters naast een hindernis rijden. De examinator had met het traag en gecontroleerd rijden, rekening kunnen houden.
een bord F13 staat, vanaf wanneer mag men dan van rijstrook wisselen?
Wat zegt de wegcode:
9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F 13 en F 15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.
Als je de aanwijzingen van een F15 wilt opvolgen, mag dit van zodra je die aanwijzingen ziet.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Klacht indienen

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Als je de aanwijzingen van een F15 wilt opvolgen, mag dit van zodra je die aanwijzingen ziet.
:?:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Klacht indienen

Bericht door de rijprof »

de rijprof schreef:Als je de aanwijzingen van een F15 wilt opvolgen, mag dit van zodra je die aanwijzingen ziet.
:?:


@ Innazuma
Is er iets dat het tegendeel zegt :?:

Ik volg de aanwijzingen voor een F15 van zodra ik ze krijg (info) en dat is van zodra ik ze kan zien.
Als je pas voorbij de F15 je rijstrook gaat kiezen, zou het wel eens kunnen dat je niet precies meer weer welke rijstro(o)k(en) naar Antwerpen, Brussel of Gent gaa(t)n. Lijkt mij logisch en vanzelfsprekend
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Klacht indienen

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:
de rijprof schreef:Als je de aanwijzingen van een F15 wilt opvolgen, mag dit van zodra je die aanwijzingen ziet.
:?:
Is er iets dat het tegendeel zegt :?:
Er is ook niets dat zegt dat je het zo mag doen ...

Je doet dat ook niet met een F19 ... mag ik hopen.
Ik volg de aanwijzingen voor een F 15 van zodra ik ze krijg (info) en dat is van zodra ik ze kan zien.
Ik volg ze vanaf het bord, en kan het iedereen aanraden.
Het verschil kan een derde graads overtreding opleveren - rechts inhalen bvb - wat voor een bestuurder met minder dan 2 jaar rijbewijs B betekent dat die voor de politierechter staat, en veel kans heeft zijn rijbewijs weer kwijt te zijn ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Klacht indienen

Bericht door de rijprof »

Aanwijzingen opvolgen betekent voor mij van zodra je de borden kan zien, dus geen 3de graads overtreding.
B.v. als ik een aanwijzing krijg dat er een rijstrook gaat wegvallen Afbeelding , ga ik (behalve bij sterk vertraagd file verkeer) zodra het kan van rijstrook veranderen, jij niet?
Als ik een oranje schuin naar beneden ontruimingspijl zie, verander ik zodra het kan van rijstrook, jij niet?
Als ik een oprit van een snelweg neem, voeg ik in zodra het kan, jij niet?

Een Afbeelding daar hou je rekening mee van zodra je die openbare weg inrijdt omdat dit geldt voor de openbare weg dat je inrijdt.
F19. Openbare weg met eenrichtingsverkeer.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
anton

Re: Klacht indienen

Bericht door anton »

Bij F13 bestaat de variant met een doorlopende lijn. Je mag dan niet meer van rijstrook veranderen (tenminste als die lijn ook als wegmarkering aanwezig is?)
Dus, net zoals bij F21 zal je op voorhand een keuze moeten maken. Op voorhand... hoeveel op voorhand?
Hier zijn ook verschillende standpunten mogelijk.

- van zodra je het bord ziet. Mensen die de mooie rechte weg kennen met een bord F13 zien dat bord misschien al vanop meer dan 1km en weten dus wat er op het bord staat.

- van zodra je kan onderscheiden wat er op het bord staat? Ik heb zeer goede ogen....

- misschien het "gezond verstand" laten spreken en zeggen, in de nabijheid (50m à 100m misschien)

Ik weet niet of hierover al uitspraken door een rechtbank zijn gedaan?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Klacht indienen

Bericht door Inazuma »

anton schreef:Bij F13 bestaat de variant met een doorlopende lijn. Je mag dan niet meer van rijstrook veranderen (tenminste als die lijn ook als wegmarkering aanwezig is?)
Als ze er al staan, is dat doorgaans ruim voor er een doorlopende lijn getrokken is (meestal maar de laatste meters voor het kruispunt).

De lijnen op het bord en de strepen op de weg komen vaak niet overeen ...
Mcp

Re: Klacht indienen

Bericht door Mcp »

Vandaag heb ik mijn praktijkexamen afgelegd. Het examen duurde 40 minuten en zowel mijn monitor van de rijschool als de examinator van het examencentrum heeft geen second gezwegen waardoor ik me soms niet goed heb kunnen contreren! En uiteindelijk was ik niet geslaagd en werd ik beschuldigd met fouten die ik zelfs niet gemaakt had! Hierdoor wil ik klachten indienen over de examinator of examencentrum zelf. Waar kan ik terecht??
Plaats reactie