Vervallen theorie, geldig voorlopig rijbewijs? (Cat.C)

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Pieter Geusens
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2013, 12:09

Vervallen theorie, geldig voorlopig rijbewijs? (Cat.C)

Bericht door Pieter Geusens »

Geachte allen,

Ik besef zo net dat ik mij nogal in een vervelende situatie bevind.

Feiten
Ik behaalde op 09/09/09 mijn theoretisch examen voor de categorie C. Door de verkoop van de onze vrachtwagen en het overstappen op meerdere bestelwagens blijft deze theorie gedurende enkele jaren in de kast liggen.
Nu heb ik sinds afgelopen zomer de mogelijkheid om met iemand anders' vrachtwagen te kunnen oefenen. Bijgevolg heb ik dus ook mijn theorie omgezet in een voorlopig rijbewijs categorie C. --> Uitgegeven op 27/06/2012 --> geldig tot 27/06/2013.

Ik heb nu enkele keren met de vrachtwagen gereden en het resultaat mag er zijn. Daarom wou ik dan ook mijn examen gaan afleggen.
Om goed voorbereid aan de start te komen dacht ik nog vlug wat aandachtspunten te zoeken in de brochure (GOCA) + alle papierwerk in orde te brengen.
Nu zag ik dat ik enkel wordt toegelaten tot het examen categorie C voor de geldigheidsduur van de theorie (in casu 09/09/12). Te laat dus.
Maar ik beschik toch over een geldig voorlopig rijbewijs C? Niet?

Vragen
- Beschik ik nu over een geldig voorlopig rijbewijs C?
- Kan ik eventueel door positief antwoord op voorgaande vraag, toch examen afleggen? (Geldig voorlopig rijbewijs, impliciet ook geldig theorie?)
- Indien nee op voorgaande, kan ik mijn theorie vernieuwen, zonder opnieuw een voorlopig rijbewijs + wachttijd (1maand) te voldoen?

Bedankt bij voorbaat,


Vriendelijke groet,
Pieter Geusens
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vervallen theorie, geldig voorlopig rijbewijs? (Cat.C)

Bericht door GRO »

Je mag examen afleggen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vervallen theorie, geldig voorlopig rijbewijs? (Cat.C)

Bericht door Stefan Peeters »

Het hangt er wel van af wat je met dat rijbewijs C wil gaan doen.

Je hebt het theorie examen afgelegd voor 16 sept 2009, dat wil zeggen voor de invoering van de vakbekwaamheid voor beroepschauffeurs.
Wanneer je nu echter een rijbewijs C met vakbekwaamheid (code 95) wil behalen, volstaan de examens niet die je hebt afgelegd.
Best even een examencentrum bellen en vragen wat je moet doen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: Vervallen theorie, geldig voorlopig rijbewijs? (Cat.C)

Bericht door Gast »

Hartelijk bedankt al voor de antwoorden!

Wel het rijbewijs zal vooral gebruikt worden voor vervoer van eigen goederen & ingehuurde goederen (evenementenbedrijf - Licht, geluid, eventing). Vrachtwagen die dan gekocht zou worden zal een MTM hebben van 12ton.

Vrachtwagen waar ik nu mee oefen heeft een MTM van 26ton. Het zal natuurlijk wel eens gebeuren dat ik als wederdienst voor de 'rijlessen' een opdracht vervul voor de beste man.

Ik vrees bijgevolg dat ik niet voldoe met een C zonder vakbekwaamheid, toch? Bestaat er een mogelijkheid om mijn theorie 'te upgraden' zonder een nieuw voorlopig rijbewijs te moeten gaan halen.
Dus dat ik nu de volledige theorie voor vakbekwaamheid haal en een praktisch examen ga maken voor vakbekwaamheid met mijn huidig voorlopig rijbewijs?

Alvast bedankt!


Groeten
Pieter
Gast

Re: Vervallen theorie, geldig voorlopig rijbewijs? (Cat.C)

Bericht door Gast »

Ik las zonet in de brochure van GOCA dat men van een 'Rijbewijs C' naar een 'Rijbewijs C met vakbekwaamheid' kan upgraden via een theoretische proef (3 onderdelen) + praktische proef (2 onderdelen).

Ik denk dat dit laatste de te volgen weg is. Ik ga nu eens kijken of ik mogelijk mijn theorie nu ergens kan updaten om vervolgens het praktisch examen onmiddellijk met vakbekwaamheid af te leggen.

Alle input is nog steeds welkom, merci alvast.


Groeten
Pieter
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vervallen theorie, geldig voorlopig rijbewijs? (Cat.C)

Bericht door Stefan Peeters »

De regelgeving omtrent het rijbewijs C en D is vrij moeilijk omwille van de invoering van de vakbekwaamheid; vooral wanneer er examens afgelegd werden/worden voor en na 10/9/2009.

Het lijkt me dan ook best om, zoals ik al zei, het examencentrum te contacteren. Zij kunnen je de exacte informatie geven om niet voor dubbele inspanningen en kosten te staan.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Pieter Geusens
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2013, 12:09

Re: Vervallen theorie, geldig voorlopig rijbewijs? (Cat.C)

Bericht door Pieter Geusens »

Beste allen,

Ik heb zonet gebeld met het examencentrum. Ik moet mijn theorie opnieuw doen (ga onmiddellijk maar voor de vakbekwaamheid) waardoor mijn voorlopig rijbewijs verlengd gaat worden. (maakt in principe niet zo veel uit).
Na de aangepaste theorie kan ik mijn praktijk gaan afleggen.

Groeten
Pieter
Pieter Geusens
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2013, 12:09

Re: Vervallen theorie, geldig voorlopig rijbewijs? (Cat.C)

Bericht door Pieter Geusens »

Voila eergisteren het boek vakbekwaamheid gehaald en gisterenmorgen geslaagd voor de 2 eerste theoriedelen (100 vragen + casestudy's). 93/100 + 36/40
Maandag om 9u heb ik het mondeling examen.

Nu was ik aan het kijken aan welke voorwaarden de vrachtwagen moet voldoen ter toelating voor het praktisch examen.
De technische vereisten lijken me allemaal voldaan maar ik had wat vragen over de laadbak en lading.

Mijn planning was met een vrachtwagen te gaan met containersysteem. (haak die containers optrekt en afduwt). Maar in de .pdf van 'Vademecum praktische proef Vakbekwaamheid C' kwam ik volgend tegen.
"Het voertuig moet een lading hebben waarvan het gewicht tenminste gelijk is aan de helft van het nuttig laadvermogen" - Tot zover geen probleem. Was eerst van plan de container met zand of kiezel te vullen maar dat zal dus niet lukken. IBC vaten dan maar of wat stellen jullie voor?

Maar dan vroeg ik mij het volgende af. Gedurende de proef moet de laadruimte gevuld worden met 2/4 vaten mogelijks op pallet enzovoort.
- Kan ik dan met een container zonder ogen aan de binnenkant gaan (ik kan er uit een 50tal kiezen maar geen enkele met ogen aan de binnenkant)?
- Mag ik überhaupt met een container gaan? - In & uitstappen gaat immers moeilijk (minimale hoogte laaddeur) of mag ik de container afzetten voor deze proef (dat is immers wat ik in de 'echte wereld' ook zou doen.
- Gisteren deden ze op het examencentrum nog al lacherig over vakbekwaamheid behalen met vrije begeleiding. De beambte kende immers niemand die met vrije begeleiding geslaagd is op een rijbewijs C met vakbekwaamheid. Mij leek dit redelijk sterk overdreven en gezien de uitzondering de regel bevestigt ben ik van plan deze vakbekwaamheid met vrije begeleiding te volbrengen. (lijkt me niet zo onmogelijk met wat gezond verstand en het goed instuderen van de vandemeca).
Iemand met vrije begeleiding geslaagd op vakbekwaamheid?

Groeten
Pieter
Free

Re: Vervallen theorie, geldig voorlopig rijbewijs? (Cat.C)

Bericht door Free »

vakbekwaamheid is geldklopperij... leuk voor de rijschool en het examencentrum.

ik was ook van plan om met vrije begeleiding examen te gaan doen.
Heb dit eerst met de hoofdexaminator besproken en hoongelach was het antwoord.
Hij was wel zo 'vriendelijk' om akkoord te gaan om de vrachtwagen op voorhand 'te keuren' om te zien of deze voldeed voor een rijexamen af te leggen. (moet voldoen aan allerlei idiote regeltjes)

Ik ben met 4 (vier!) vrachtwagens gegaan naar deze hoofdexaminator, en geen van de 4 voldeden. (niet reglementaire belading, niet reglementaire sjor ogen, geen geschikte laadvloer, scharnier van de deur niet veilig, ...)
Zou ik dus met deze voertuigen examen afleggen was ik bij voorbaat gebuisd.

Het is dus rijschool geworden. 8 uur betalen voor een instructeur die op eentablet zat te spelen.
Voor de lessen vakbekwaamheid was ik beter op de hoogte dan de instructeur
(ik had het document van de overheidsdoenst al gestudeerd, dit kan je online vinden)

Het enige voordeel van de rijschool was dat deze een achteruitrijcamera hadden. Puur luxevoordeel, want zonder lukt ook.

De hoogte van je laadruim mag geen kwestie zijn, je moet wel altijd 'veilig' in en uit stappen (bij de rijschool via een niet gekeurd gammel trapladdertje)

De vrachtwagen van de rijschool had trouwens ook geen 'reglementaire' sjorogen, maar was uitgerust met links en rechts een metalen hoekprofiel, voorzien van 3 gaten, vastgezet met enkele normale houtschroeven.

De praktische proef zou dus ook perfect kunnen afgelegd worden in een zaaltje in het examencentrum, daarvoor heb je geen vrachtwagen nodig.


ps: mondeling examen is eigenlijk ook deels schriftelijk, dus blok op zoveel mogelijk antwoorden te kunnen schrijven per soort van vraag.
Als je een emailadres achterlaat stuur ik je mijn voorbereidingen wel door !
(theorie heb ik ook volledig in zelfstudie gedaan)
Pieter Geusens
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2013, 12:09

Re: Vervallen theorie, geldig voorlopig rijbewijs? (Cat.C)

Bericht door Pieter Geusens »

Dag Free,

Mocht je het nog lezen is mijn mailadres pieter geusens (zonder spaties) apenstaart hotmail punt com. (vond geen mogelijkheid tot persoonlijk bericht en wil niet zo graag belaagd worden door spambots)

De rest beantwoord ik morgen volledig. Nu ben ik aan het werk.

Groeten
Pieter
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vervallen theorie, geldig voorlopig rijbewijs? (Cat.C)

Bericht door GRO »

Dag Free,

Je zou mij een plezier doen als ik die voorbereidingen ook eens mag inzien.
Mij email is: gratisrijbewijsonline(apenstaartje)gmail.com
Dank bij voorbaat
Free

Re: Vervallen theorie, geldig voorlopig rijbewijs? (Cat.C)

Bericht door Free »

Hallo, het is verzonden.

Hopelijk zijn jullie er mee geholpen.
Pieter Geusens
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2013, 12:09

Re: Vervallen theorie, geldig voorlopig rijbewijs? (Cat.C)

Bericht door Pieter Geusens »

Beste allen,

Vandaag ben ik zoals gezegd mijn laatste theoretisch examen gaan afleggen. Hoewel ik vrij weinig voorbereiding heb gehad heb ik toch een 10/10 gehaald op dit examen.
Nu ik toch op het examencentrum was (Alken-Limburg) heb ik ook maar enkele inlichtingen gevraagd over het praktisch examen.

Het voertuig waarmee ik zou kunnen gaan is toegestaan (vrachtwagen met containersysteem + gesloten container) echter blijft het probleem van de sjorogen. Logischerwijs heeft een container dat niet.
Verder ga ik in ieder geval oefenen onder het vrije systeem en zoals de zaken er nu voorstaan ben ik dan van plan om examenbegeleiding van de rijschool te nemen.
Ik heb de drie pdf's ook hier ergens gevonden gedownload en ga deze eens bestuderen zodat ik niet te veel afhankelijk wordt van de examenbegeleiding.

Mochten er nog op- of aanmerkingen, tips of advies voor het praktisch examen dan hoor ik ze graag.

Groeten
Pieter
Pieter Geusens
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2013, 12:09

Re: Vervallen theorie, geldig voorlopig rijbewijs? (Cat.C)

Bericht door Pieter Geusens »

Free,

Merci trouwens nog voor de voorbereiding. Ik heb ze helaas niet op voorhand kunnen doornemen (geen tijd met het werk - zie ook pb) maar ik heb ze vanmiddag even bekeken en het zag er goed uit!


Groeten
Pieter
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen theorie, geldig voorlopig rijbewijs? (Cat.C)

Bericht door Inazuma »

GRO schreef:Je mag examen afleggen.
Bij alles behalve B moet het theorie-examen toch minder dan 3 jaar gelden afgelegd zijn om examen te mogen afleggen ?

Is dat gewijzigd bij de C / vakbekwaamheid ?

Artikel 34

Om toegelaten te worden tot het praktische examen moet de kandidaat sinds minder dan drie jaar geslaagd zijn voor het theoretische examen of ervan vrijgesteld zijn krachtens artikel 28.
Plaats reactie